Zostań bohaterem Weekendu Polska Biega 2014

Jan Morawiec, 82-letni mistrz świata, rozbiegany ksiądz ze świetnym rekordem życiowym 2:28 w maratonie, studenci z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Hiroaki Tanaka, japoński twórca metody Slow Jogging. To tylko niektórzy bohaterowie nadchodzącego 10. Weekendu Polska Biega.

Jeśli chcesz zorganizować bieg, wypełnij formularz rejestracyjny.

Biegowe ciekawostki, porady i newsy. Śledź nas na Facebooku i Twitterze @PolskaBiega

Do jubileuszowej edycji pozostał miesiąc (23-25 maja), a już zarejestrowano blisko 250 biegów w całym kraju. I wciąż możecie do nas dołączyć. Nie trzeba wcale organizować masowych wyścigów. Liczy się każdy pomysł, nawet drobna inicjatywa. Panel rejestracyjny, opisy biegów oraz wskazówki dla organizatorów znajdziecie na Polskabiega.pl.

Łódź zaprasza seniorów

Jan Morawiec ma 82 lata. Jest mistrzem świata weteranów w maratonie z Porto Alegre, a 13 kwietnia ukończył Łódź Maraton Dbam o Zdrowie z czasem 4 godziny i 26 minut. Po ukończeniu rywalizacji łodzianin tryskał energią. Wyglądało, że jest gotowy natychmiast przebiec kolejne 40 km. Jakby tego było mało, na mecie robił pompki! Młodsi biegacze, którzy wpadali na metę wykończeni dystansem, nie mogli się nadziwić kondycji niezmordowanego staruszka. - To dla mnie fenomen. Prawdziwa inspiracja dla wszystkich osób, którzy biegają lub dopiero planują uprawiać ten sport. Trzeba promować takich herosów. W pełni na to zasługują - mówi Maciej Tracz z Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Łodzi. 25 maja MOSiR organizuje imprezę sportowo-rekreacyjną dla osób w wieku 55+, w której weźmie udział właśnie pan Jan. W łódzkim Parku 3 Maja seniorzy będą mogli się sprawdzić w Nordic Walking, czyli marszu z kijkami na dystansie około 2,5 i 5 km. Kolejnym punktem programu będą biegi na stadionie na dystansach 400 i 1500 metrów.

Oprócz Morawca w weekendzie Polska Biega weźmie udział również jego trener Ryszard Goszczyński, wielokrotny mistrz Polski weteranów w lekkoatletyce. - Moda na bieganie w Polsce jest coraz większa, ale brakuje imprez tylko dla seniorów. Od kiedy wpadliśmy na pomysł zorganizowania takich zawodów, otrzymaliśmy wiele podziękowań. Zapraszamy starsze osoby z całej Polski, aby 25 maja przyjechały do Łodzi. Postaramy się jak najlepiej wszystkich ugościć, przygotujemy poczęstunek. Zapisy przyjmujemy w dniu zawodów. Oczywiście start jest bezpłatny - zachęca Maciej Tracz. Jeśli ktoś potrzebowałby dodatkowych informacji, niech skontaktuje się z organizatorami mejlowo: m.tracz@mosir.lodz.pl.

 

Pobiegnij i zostań dawcą szpiku

Tydzień wcześniej (18 maja) w Działoszynie, w województwie łódzkim, będzie można pobiec w wyjątkowym biegu na dystansie 10 km. Dlaczego wyjątkowym? - W tym roku rozszerzyliśmy naszą imprezę o rejestrację potencjalnych dawców szpiku kostnego. Współpracujemy z Fundacją DKMS Bazą Komórek Macierzystych. Chcemy promować działania charytatywne i uczyć młode pokolenie wrażliwości na los drugiego człowieka - wyjaśnia ksiądz Rafał Gniła, organizator biegu i... świetny maratończyk z rekordem życiowym 2:28. - Trenuję teraz dwa razy dziennie. 4 maja pobiegnę w maratonie w Salzburgu. Czy wystartuję w sutannie? Wiem, że wielu moich kolegów księży tego dokonało, ale ja chyba się na to nie zdecyduję. Kiedy staję na starcie, to chcę się tylko ścigać - tłumaczy.

10-kilometrowa trasa w Działoszynie uchodzi za jedną z najszybszych w Polsce. - Przyjeżdżają do nas zawodnicy z Afryki i wykręcają naprawdę świetne wyniki. Rekord trasy wynosi 29:07. Kilka lat temu startował u nas nawet Heniu Szost, najlepszy polski maratończyk. Naprawdę warto do nas przyjechać, spodziewamy się ponad pół tysiąca zawodników. Szansa na poprawienie życiówki jest spora - zachęca Gniła.

Studencki marszobieg

Studenci i pracownicy Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zdecydowali się na rekreacyjny marszobieg, dlatego 25 maja o godz. 9 w stolicy odbędzie się Medicathlon. - Celem nie będzie rywalizacja, ale wspólne pokonanie 10 km w spokojnym tempie - mówi Anna Lipka, jedna z organizatorek Medicathlonu. - Chcieliśmy przebiec ulicami jednak nie otrzymaliśmy na to zgody. Ale nic nie szkodzi. Przebiegniemy, przejdziemy tę „dyszkę” chodnikami i alejkami. Będzie nas ponad 200 osób.

Na trasie Medicathlonu (start: Budynek Rektoratu WUM przy ul. Żwirki i Wigury 61, Pole Mokotowskie, trasa Łazienkowska, Rondo Jazdy Polskiej, Agrykola, Wisłostrada, przejście przez ulicę przy Pałacyku Pod Blachą) będą trzy punkty postojowe, gdzie uczestnicy będą mogli napić się wody. W dodatku przy każdym z punktów będzie można się przyłączyć do grupy biegowej. Tuż przed samą metą zostanie utworzony zwarty szyk, aby wspólnie wbiec (około godz. 11) na Rynek Nowego Miasta, gdzie odbędzie się Piknik Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. - Będzie można m.in. bezpłatnie przebadać sobie zęby lub wykonać zabieg USG. Wszystkich zapraszam - zachęca Lipka.

Aby wziąć udział w marszobiegu, należy się zarejestrować poprzez formularz na Facebook.com/Medicathlon. Każdy zapisany uczestnik otrzyma pamiątkową koszulkę.

Slow Jogging po japońsku

Wprawdzie tegoroczną akcję Polska Biega zaplanowaliśmy na ostatni weekend maja, ale nie oznacza to, że nie możemy świętować wcześniej. 1 maja w podwarszawskiej Magdalence odbędzie się Slow Jogging, impreza reklamowana jako najprostszy sposób doskonałej formy i długowieczności. Pomysłodawcą tej aktywności jest Hiroaki Tanaka, profesor Uniwersytetu Fukuoka.

O co biega w Slow Joggingu? To bardzo wolne poruszanie się, właściwie truchtanie i to znacznie wolniej niż większość z nas sobie wyobraża. Chodzi o to, aby przebierać nogami w tempie naprawdę wolnym, umożliwiającym swobodną rozmowę bez uczucia zmęczenia czy przyspieszonego oddechu. Przeciętna prędkość Slow Joggingu początkujących to 4-5 km/h, czyli wolniej niż wielu z nas przemieszcza się piechotą.

Według Tanaki Slow Jogging ma ogromny wpływ na leczenie choroby Alzheimera. - Przebadaliśmy ok. 8 tys. osób. Okazało się, że ćwiczenia gimnastyczne i rozciągające nie wystarczają, aby zwiększyć ilość komórek mózgowych i tym samym zmniejszyć ryzyko choroby. Za to Slow Jogging, uprawiany przez sześć miesięcy, trzy razy w tygodniu przez godzinę, wyraźnie wpłynął na ich zwiększenie - podkreśla Tanaka.

- Organizm w automatyczny sposób dostosowuje oddech do wykonywanej czynności, więc przy Slow Joggingu nie potrzeba nam żadnej szczególnej techniki. Otwórzmy lekko usta i zdajmy się na naturę. Próbujmy truchtać 30-60 minut dziennie. Tym, którym trudno wygospodarować czas, polecam zacząć od dziesięciu minut, trzy razy dziennie - radzi Tanaka, z którym będzie można się spotkać i rozpocząć majówkę od wspólnego treningu (Górki Magdaleńskie, ul. Brzozowa , Magdalenka, start godz. 10).

Po zajęciach organizatorzy przewidują posiłek regeneracyjny dla biegaczy. Udział w imprezie jest bezpłatny.

Imprezy majowego weekendu skierowane są dla każdej grupy wiekowej i społecznej. Biegają z nami przedszkolaki, uczniowie, studenci, prawnicy, lekarze, księża, sportowcy i emeryci. Czekamy na Ciebie!

Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi - piszcie na polskabiega@agora.pl