Biegacz rodem z ankiety

Przeciętny biegacz biega dla zdrowia od ponad 10 lat, trenuje od trzech do pięciu razy w tygodniu, a w zawodach najbardziej lubi startować na dystansie 10 kilometrów - tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Biegów.

Ankietę otwiera pytanie pytanie podstawowe od jak dawna biegasz. I tu spore zaskoczenie - chociaż moda na bieganie panuje od kilku lat, to zdecydowana większość ankietowanych jest z bieganiem za pan brat już od ponad dekady. Wśród mężczyzn przybywa jednak tych, którzy zarazili się wirusem biegania w przeciągu ostatnich 12 miesięcy - trzech lat. Zasługa akcji Polska Biega?

Panie na piątkę, panowie na trójkę

Pytanie numer dwa, czyli ''jak często trenujesz''. I tu ciekawa obserwacja. Panie trenują częściej od panów. Przynajmniej wśród ankietowanych. Aż 35 proc. kobiet przyznało, że biega pięć razy w tygodniu. Wśród panów takie treningi zalicza co czwarty. Zdecydowanie więcej, bo niemal połowa z nich (47 proc.) trenuje trzy razy w tygodniu. Przyznam, że po uśrednieniu także zaliczam się właśnie do tej grupy.

Ankieta Polskiego Stowarzyszenia BiegówAnkieta Polskiego Stowarzyszenia Biegów Fot. www.psb-biegi.com.pl

Na zdrowie

Ankieta Polskiego Stowarzyszenia BiegówAnkieta Polskiego Stowarzyszenia Biegów Fot. www.psb-biegi.com.pl

Bez niespodzianki w pytaniu o przyczyny biegania. Tu absolutna zgodność wśród obu płci. Triumfuje zdrowie, które wskazało 35 proc. pań i tyle samo panów. Drugie miejsce na podium dla przyjemności (26 proc. pań i 28 proc. panów).

Ankietę PSB wypełniło 402 biegaczy i biegaczek ze zdecydowaną przewagą tych pierwszych. Mężczyźni wypełnili 351 ankiet, panie tylko 51.

Brąz wywalczyły zawody, czyli po prostu rywalizacja (18 proc. mężczyzn, 14 proc. kobiet). Co ciekawe panie obaliły stereotyp, że biegają, bo chcą się odchudzić. Tylko 14 procent z nich biega przede wszystkim z tego powodu. U panów grupa odchudzających się to siedem procent.

Ankieta Polskiego Stowarzyszenia BiegówAnkieta Polskiego Stowarzyszenia Biegów Fot. www.psb-biegi.com.pl

Bardzo podobny rozkład odpowiedzi wg. kryterium płci wystąpił przy pytaniu o liczbę imprez biegowych, w których bierzemy udział w trakcie roku. Triumfuje przedział o 6 do 12 - u pań wybrało ten wariant 31 proc. ankietowanych, u mężczyzn 39.

Ankieta Polskiego Stowarzyszenia BiegówAnkieta Polskiego Stowarzyszenia Biegów Fot. www.psb-biegi.com.pl

Dycha górą

Ankietowani bez względu na płeć preferują także ten sam dystans biegowy. Okazuje się, że i panowie i panie lubią przede wszystkim rywalizować na dystansie 10 km (pytanie nr 5). Panowie na drugim miejscu stawiają na półmaraton (21 km), panie wolą zdecydowanie krótszy dystans, czyli ''piątkę'. Jeśli chodzi o maratony, to te jako ulubiony dystans wskazało 7 proc. pań i ponad dwukrotnie tyle panów. Jak widać płeć brzydka zdecydowanie bardziej lubi wyzwania związane z pokonaniem dużych dystansów.

Lubimy Internet

Internet okazuje się najlepszym według ankietowanych środkiem informacji o imprezach biegowych. Wskazało tak 67 proc. kobiet i niemal tyle samo mężczyzn. Podobnie ma się sprawa z rejestracją do imprez biegowych. Najczęściej wskazywanym sposobem wpisywania się na listy startowe jest właśnie droga elektroniczna.

Sprzętowo-żywieniowo

Ankieta Polskiego Stowarzyszenia BiegówAnkieta Polskiego Stowarzyszenia Biegów Fot. www.psb-biegi.com.pl

Nie zabrakło także pytań o preferowane marki produkujące sprzęt biegowy oraz o ulubionych producentów napojów izotonicznych i odżywek. Zwycięzca nie jest chyba zaskoczeniem. Panie i panowie postawili na silnie kojarzoną z bieganiem firmę Asics (22 proc.). Kolejne miejsca u panów zajęły: Adidas, New Balance i Nike. Panie wybrały inaczej. Drugie miejsce dla Nike, trzecie dla Adidasa.

W przypadku odżywek i napojów ogłaszamy biegowy triumf Powerade'a. Dużą popularnością cieszy się także Isostar. Później duża przerwa i trzecie miejsce dla Gatorade.

Cała ankieta z pełnymi wynikami do zobaczenia na stronie Polskiego Stowarzyszenia Biegów

Dołącz do nas na Facebooku

Copyright © Agora SA