Fartlek, czyli czym jest zabawa biegowa? [WIDEO]

Pewnie dla większości z Was ta intrygująco brzmiąca nazwa niewiele mówi? Spokojnie, to tylko rodzaj popularnej jednostki treningowej. Fartlek to w wolnym tłumaczeniu "zabawa prędkością" i rzeczywiście sam trening jest doskonałym odzwierciedleniem tych słów.

d

Nazwa Fartlek wywodzi się z Szwecji, gdzie Gosta Holmer na przekór metodologii treningowych rodem ze Stanów Zjednoczonych postanowił zrobić coś odmiennego. Coś co będzie dopasowane do jego biegaczy i przyniesie zdecydowanie lepszy efekt treningowy - i wymyślił trening polegający na częstej zmianie intensywności, bez zakładania z góry wyraźnej struktury.

Pewnie Gosta nie zakładał, że jego metoda odniesie taki sukces. Dziś biegacze traktują Fartlek jako element rutyny treningowej, a same zajęcia cieszą się olbrzymim powodzeniem, niezależnie od poziomu zaawansowania biegacza.

NA CZYM POLEGA TRENING INTERWAŁOWY [WIDEO]

Fartlek z racji tego, że nazywany jest zabawą biegową, powinien być wykonywany w odcinkach na różnym tempie - raz szybko, raz wolno. Kluczem do sukcesu w treningu są niejednostajne odcinki, które stanowią "zaskoczenie", czyli nowy bodziec dla naszego organizmu. Jednocześnie dajemy naszej głowie nieco wytchnienia od usystematyzowanych jednostek z wyznaczonym tempem typu interwały czy trening tempowy.

Poniżej przykład jak taki trening może wyglądać:

- 10 minut rozgrzewki

- Powtórz 6 razy: mocny bieg przez 3 minuty + 1 minuta odpoczynku w truchcie

- 10 minut schłodzenia w truchcie

Powyższy przykład to jedynie luźna sugestia, w końcu esencją Fartleku jest to, że mamy pełną swobodę biegu i to my decydujemy, kiedy biegniemy wolniej, a kiedy szybciej. Alternatywna jednostka może polegać więc na podejmowaniu spontanicznych decyzji o długości i intensywności najbliższego odcinka np. do najbliższego drzewa bardzo szybko, potem trucht do uspokojenia oddechu, znowu szybko aż dogonię biegacza przede mną, znowu odpoczynek w truchcie, i tak dalej.

SIŁA BIEGOWA. JAK TRENOWAĆ PODBIEGI? [WIDEO]

Jeżeli zaczynacie swoją przygodę z bieganiem i nie do końca wiecie jak się za to zabrać, polecamy plany treningowe Motivato, dzięki którym dopracujecie swoją formę z indywidualnym planem treningowym uszytym na miarę. Powodzenia!

Po więcej porad, dotyczących tego oraz innych środków treningowych zapraszamy na stronę www.motivato.pl, gdzie profesjonalni trenerzy zajmą się ułożeniem indywidualnego planu treningowego dla Ciebie.