Co daje bieganie, czyli 11 powodów dla których warto biegać

Bieganie to najprostszy sposób na zachowanie zdrowia, szczupłej sylwetki i doskonałego samopoczucia. Co do tego nikt już chyba nie ma wątpliwości, ale co dokładnie dają nam regularne treningi? Poznaj 11 zalet biegania, dzięki którym przestaniesz szukać wymówek i rozpoczniesz przygodę z tym wspaniałym sportem.

Bieganie usprawnia pracę serca

Regularne bieganie zmniejsza ryzyko chorób serca prawie o połowę. Wynika to przede wszystkim z obniżenia ciśnienia krwi oraz tętna spoczynkowego, a także regulacji poziomu cholesterolu (podnosi HDL i obniża LDL).

Bieganie zapobiega otyłości i pomaga zgubić zbędne kilogramy

Wysiłek fizyczny jest niezbędny do utrzymania szczupłej sylwetki. To hasło jest podstawą najnowszej "Piramidy żywienia i aktywności fizycznej", przedstawionej podczas I Kongresu Żywieniowego w Warszawie (styczeń 2016 r.). W ten schemat świetnie wpisuje się bieganie, które spala kalorie najszybciej spośród wszystkich sportów. Podczas godzinnego biegu możemy stracić nawet 650-900 kcal. Dla porównania, jazda na rowerze to tylko 400-500 kcal, a spacer 250-400. Ponadto, jeśli robimy interwały to metabolizm rozkręca się i spalamy tłuszcz jeszcze przez wiele godzin po ukończeniu treningu.

BIEGANIE A ODCHUDZANIE. CO JEŚĆ, BY OSIĄGNĄĆ CEL?

Bieganie wzmacnia mięśnie

Podczas biegania pracuje całe ciało, w tym głównie nogi, pośladki, ramiona i brzuch. Dlatego jeśli chcesz mieć jędrne i wymodelowane ciało, nie musisz spędzać całych godzin na siłowni. Regulując tempo biegu i pokonując wzniesienia, zmuszasz mięśnie do intensywniejszej pracy, dzięki czemu wzmacniasz je i pięknie podkreślasz. Oczywiście wszystko przy odpowiedniej diecie...

Bieganie wpływa na dietę

No właśnie - dieta. Regularne bieganie pomaga w trzymaniu zdrowiej diety. Mechanizm jest prosty - łapiesz biegowego bakcyla i chcesz osiągać coraz lepsze rezultaty, więc musisz mieć energię, a ta pochodzi właśnie z jedzenia. Nie trzeba badań, ani statystyk (choć takie na pewno też istnieją), żeby zauważyć , że biegacze (w tym amatorzy) odżywiają się zdrowo. Sportowy tryb życia wymusza regularność posiłków, a także dbałość o ich skład, jakość produktów i wielkość porcji. Jedząc za dużo i za tłusto przeciążamy żołądek, a wtedy trening, jeśli w ogóle jest możliwy, to staje się mało efektywny i niekomfortowy.

Bieganie zapobiega cukrzycy

Cukrzyca typu II to jedna z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych, a jej główną przyczyną jest niezdrowa dieta, otyłość i i brak aktywności fizycznej Biegaczy żaden z tych problemów na szczęście nie dotyczy. Dlatego śmiało można stwierdzić, że bieganie to najlepsza profilaktyka przeciw tej zdradzieckiej i często tragicznej w skutkach chorobie.

Bieganie wzmacnia kości i przeciwdziała osteoporozie

Wraz z wiekiem układ kostny staje się coraz słabszy, zmniejsza się masa kości, a to pociąga za sobą większe ryzyko złamania. Problem ten dotyczy w szczególności kobiet, u których ryzyko osteoporozy związane jest z gospodarką hormonalną. Chcąc zawczasu przeciwdziałać odwapnieniu kości trzeba podejmować regularną aktywność fizyczną, która poprzez stymulację osteoblastów pomaga utrzymać lub, w razie potrzeby, częściowo odbudować masę kostną. Tu również numerem jeden okazuje się bieganie, które korzystnie wpływa na ich mineralizację.

LEKI A BIEGANIE. CZEGO NIE POWINNIŚMY ZAŻYWAĆ TRENUJĄC?

Bieganie poprawia wydolność organizmu

Lepsza wydolność to nie tylko lepsza kondycja i wytrzymałość, ale przede wszystkim poprawa funkcjonowania całego układu oddechowego. Zwiększa się pojemność płuc, czyli z każdym oddechem dostaje się do nich więcej tlenu. Dzięki temu nawet codzienne czynności przychodzą nam z większa łatwością, a pojęcie zadyszki zaczyna brzmieć egzotycznie.

Bieganie redukuje stres

Bieganie to dla wielu zapracowanych osób jedyna chwila na ,,zresetowanie" mózgu, odcięcie od problemów, spraw zawodowych, czy kłopotów w domu. Po takim treningu stajemy się spokojniejsi i łatwiej znajdujemy wyjście z trudnych sytuacji.

Bieganie poprawa samopoczucia

Twarze uczestników maratonów, którzy mimo morderczej walki ze zmęczeniem, wbiegają na metę z uśmiechem na ustach, to jeden z najpiękniejszych widoków związanych z tym sportem. Z jednej strony jest to na pewno wyraz satysfakcji z pokonanego dystansu, z drugiej wynik działania serotoniny, której poziom podczas biegu wyraźnie wzrasta. Serotonina jest substancją poprawiająca nastrój i zapobiegającą depresji. Podobnie działają też endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, które również wyzwalają się podczas uprawiania sportu. To właśnie dzięki ich działaniu biegacze są pewniejsi siebie, maja wyższe poczucie własnej wartości, a co za tym idzie częściej osiągnął sukcesy, także poza bieżnią.

Bieganie poprawia sen

Regularne bieganie nie tylko ułatwia zasypianie i gwarantuje lepszą jakość snu, ale jest też jedną z metod wspomagających leczenie bezsenności. Trening musi jednak odbywać się najpóźniej trzy godziny przed snem, aby organizm miał czas na wyciszenie. W tym kontekście najkorzystniej jest biegać o poranku, co rozbudza lepiej niż mocna kawa i dodaje energii na cały dzień.

ROZCIĄGANIE TO NIE WSZYSTKO. O CO CHODZI W ROLOWANIU MIĘŚNI?

Bieganie jest tanie, proste i dostępne na wyciągnięcie ręki...tzn. nogi

Choć oferta sportowa jest dziś bardzo szeroka to właśnie bieganie wciąż pozostaje najmodniejszą z aktywności. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta jak samo bieganie. Sport ten jest dostępny dla każdego o dowolnej porze i to bezpłatnie. Biegać można w parku, wokół domu, w lesie czy wzdłuż ulicy. Wystarczą porządne buty i trochę silnej woli, a ta najbardziej naturalna dla człowieka aktywność fizyczna stanie się częścią naszego nowego - zdrowego życia.