Trening interwałowy w bieganiu

Interwały to piekielnie skuteczny środek w treningu sportowym, jednak błędnie realizowany może przynieść więcej szkody niż pożytku. Trener Piotr Książkiewicz wyjaśnia czym jest trening interwałowy oraz jak go w pleść w swój tygodniowy plan,

PIOTR KSIĄŻKIEWICZ - absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, trener II klasy lekkiej atletyki, organizator cyklu biegów CITY TRAIL i szybki biegacz z życiówką 2h 43min z Poznania z 2012 roku i 1h 14min w półmaratonie.

Co to jest trening interwałowy?

Trening interwałowy  to bieg w zmiennym tempie. Szybkie odcinki przeplatane są wolniejszymi, a najważniejszym założeniem jest narastające zmęczenie. Każdy kolejny odcinek rozpoczynamy po z góry założonym czasie niepełnego odpoczynku. W efekcie pracujemy nad poprawą wytrzymałości szybkościowej oraz ogólnej wytrzymałości naszego organizmu - tłumaczy Piotr Książkiewicz.

Co to oznacza w praktyce? Interwały mają nas nauczyć biegać szybko i lekko. Wykonywanie treningu interwałowego ma również zdecydowany wpływ na poprawę naszej techniki biegowej.

Jak wykonywać interwały?

Przede wszystkim treningu interwałowego nie wykonujemy zbyt często. Jeśli biegasz 3-4 razy w tygodniu wystarczy, że jeden, góra dwa treningi poświęcisz na ogólnie pojętą szybkość.

- Ze względu na dużą intensywność treningu interwałowego należy pamiętać również o tym, że odcinki nie mogą być zbyt długie i w zasadzie nie ma tutaj znaczenia dystans do jakiego się przygotowujemy. Odcinki 150-300 metrów będą w zupełności wystarczające. Dłuższych odcinków, w trakcie których będziemy trenować wytrzymałość tempową, nie polecam bowiem próbować w formie interwałów.

W jakim tempie biegać szybkie odcinki?

Tempo dobieramy w zależności od długości odcinków - na odcinkach krótszych najważniejsze jest to, żebyśmy pierwszy i ostatni odcinek byli w stanie pokonać w takim samym tempie. Na dłuższych np. 300 metrowych możemy zasugerować się aktualnymi możliwościami w biegu na 2km.

Kiedy wykonywać trening interwałowy?

Interwałów nie wplatamy po długim, ciężkim wybieganiu. Treningi szybkościowe wprowadzamy zwykle dzień po lekkim treningu lub po treningu siły biegowej.