9 prostych zasad, które pomogą wytrwać w bieganiu

Iwona Ludwinek-Zarzeka
23.02.2016 11:53
Zrealizowałeś swoje marzenie: zacząłeś biegać, wziąłeś się za siebie. Jednak po kilku tygodniach twój zapał powoli gaśnie. Jak rozkochać się w bieganiu na zawsze? Oto 9 porad, które ci w tym pomogą.

Zainwestuj w lepszy sprzęt

Zacząłeś biegać i nie kupowałeś butów, ani specjalnych ciuchów, bo nie wiedziałeś czy ci się to wszystko spodoba. Bardzo roztropnie! Jeśli jednak już jesteś przekonany, że jest to aktywność dla ciebie, wybierz się do sklepu biegowego. Czego potrzebujesz na początek? Przede wszystkim nastaw się na zakup butów i podstawowej odzieży: legginsów lub spodni (ewentualnie spodenek w zależności od aktualnej pory roku), koszulki, bluzy. Na ten moment to wystarczy. Stopniowo będziesz się zaopatrywał w odzież i gadżety.

NIE WIESZ JAKIE BUTY DO BIEGANIA KUPIĆ? ZOBACZ, CO DLA CIEBIE PRZETESTOWALIŚMY

Biegaj w plenerze

Jeśli do tej pory trenowałeś wyłącznie na bieżni mechanicznej, koniecznie wyjdź na zewnątrz. Boisz się, że ludzie będą ci się przyglądać? Oceniać? Wątpliwe. A jeśli nawet? Kogo to obchodzi. Zobaczysz, że trening na biegowych ścieżkach to ogromne bogactwo doznań. Powiewy wiatru, budząca się do życia roślinność, czy ciepłe promienie słońca odczuwamy zupełnie inaczej, niż podczas spaceru.

Pamiętaj jednak, że bieganie w plenerze wymaga od twojego ciała większego zaangażowania. Dlaczego? Nierówne chodniki lub wystające korzenie angażują mięśnie, które były do tej pory uśpione. Pamiętaj zatem o dobrej rozgrzewce przed bieganiem!

 

Odkrywaj nowe trasy do biegania

Osiedlowy park lub bieżnia to nie jedyne miejsca, w których można trenować. Bieganie zawsze po tych samych trasach, a na dodatek w kółko może sprawić, że szybko zaczniesz się nudzić. Potraktuj trening jako okazję do poznawania nowych miejsc lub odkrywania starych na nowo. Nie namawiamy, by się wciskać do centrum miasta, szczególnie w godzinach szczytu. Jednak nie trzymaj się kurczowo swojej pętelki wokół domu.

Zmieniaj tempo biegu

Gdy zacząłeś biegać, wszyscy dookoła trąbili: powoli, trenuj powoli. Marszo-biegi, truchty, swobodne wybiegania. Tak, to jest w dalszym ciągu aktualne. Jednak jeśli jesteś w stanie już bez zadyszki truchtać przez 1 godzinę, możesz w trening wplatać szybsze akcenty. To ożywi twoje ciało i umysł. Taki nowy bodziec sprawi, że zaczniesz łapać jeszcze lepszą formę i chętniej wychodzić na trening. Pamiętaj jednak, by szybkościowych akcentów nie wprowadzać częściej niż raz w tygodniu. Jeśli przedobrzysz, narażasz się na kontuzje!

PIERWSZE 5 KM. JAK TRENOWAĆ?

 

i-Sporti-Sport

 

Ćwicz!

Bieganie to nie wszystko - dobrze wiedzą o tym zawodowcy. A amatorzy? Często zapominają, że ćwiczenia ogólnorozwojowe pomagają być po prostu lepszym, szybszym, sprawniejszym biegaczem. Trening obwodowy, pływanie, rower - różnorodne aktywności sprawiają, że zmniejszasz ryzyko pojawiania się kontuzji. Ponadto taki tryb nie powoduje znużenia, dzięki czemu w pełni odkrywasz radość z uprawianego sportu.

Miej świadomość, że forma rośnie stopniowo

Nie oglądaj się na innych, którzy biegają więcej, szybciej, lepiej. Co najwyżej potraktuj ich jako swoistą inspirację. Pamiętaj, że każdy z nas ma inną pozycję wyjściową, inną przeszłość, predyspozycje. To, że trudno jest ci dogonić bardziej doświadczonych biegaczy znaczy tylko tyle, że musisz wykazać się wytrwałością i cierpliwością. Forma przyjdzie, ale na to potrzeba czasu. Gwarantuję ci, że warto poczekać.

Stwórz dzienniczek treningowy

Dzienniczek może być wirtualny (w formie aplikacji) lub stanowić zwykły zeszyt. Warto, byś zapisywał tam każdą swoją aktywność, w tym ćwiczenia uzupełniające. Jeśli chodzi o notki z biegania, ważne są takie informacje jak: czas poświęcony na bieg, tempo biegu, nawierzchnia na której trenowałeś, twoje samopoczucie, pogoda, a nawet pora treningu. Po co to wszystko? Po pierwsze możesz obserwować własne postępy. Po drugie jesteś w stanie zaobserwować, co przynosi ci największe korzyści, w jakich sytuacjach osiągasz lepsze rezultaty. Ponadto ciekawie ogląda się po latach, jak bardzo zmieniły się nasze możliwości!

Zapisz się na zawody biegowe

Wiele osób obawia się, że nie biegają dostatecznie szybko, by wystartować w zawodach. Gdy jednak zerkniesz w archiwalne wyniki danej imprezy bez trudu zorientujesz się, jak wielki jest rozstrzał między pierwszym, a ostatnim zawodnikiem. W zawodach nie każdy biega, by się ścigać. Dla wielu amatorów jest to okazja do spotkania znajomych i dobrej zabawy. Już sam start i dobiegnięcie do mety stanowi zastrzyk pozytywnych emocji.

Jednak najważniejszą funkcją zawodów biegowych jest możliwość obrania sobie celu. Jeśli wiesz, że za 2 miesiące debiutujesz w biegu na 10 km, łatwiej jest ci wytrwać w swoich postanowieniach.

Poznaj innych biegaczy

Dołącz do grupy biegowej, bywaj na forach. Biegacze to naprawdę pozytywni i otwarci ludzie! Dla większości z nich nie ma wielkiego znaczenia, jak szybko pokonujesz kilometry, ale sam fakt, że masz podobne zainteresowania. Ponadto wiele zorganizowanych treningów jest tak stworzonych, aby odnalazły się na nich "ścigacze", jak i początkujący biegacze.

Zobacz także
  • Ćwiczenia core stability Core training. Ćwiczenia dla biegaczy z piłką gimnastyczną
  • Odzież do biegania Technika biegu. Jak biegać poprawnie?
  • Wyznacz sobie cel Jak zacząć biegać po długiej przerwie? [11 PODPOWIEDZI]
Komentarze (4)
Zaloguj się
  • avatar

    horatio_valor

    0

    A mi się właśnie rewelacyjnie biegało na bieżni, za to w terenie jest po prostu nieprzyjemnie. Na bieżni sami regulujemy nacisk (niezależnie od przeszkód czy wzniesień), nie ma nieprzyjemnego nadeptywania na nierówności, regulujemy czas biegu (nie musimy wszak wrócić do punktu wyjścia, można skończyć w dowolnym momencie), nie ma irytujących, nieprzyjemnych powiewów wiatru.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX