Jak oddychać podczas biegania?

Prawidłowe oddychanie jest jedną z najważniejszych rzeczy w bieganiu. Dzięki dostarczaniu sobie odpowiedniej ilości tlenu jesteśmy w stanie biec dłużej i szybciej. Wyjaśniamy, jak oddychać podczas biegania.

d

Oddychanie jest odruchem bezwarunkowym, o którym na co dzień nie myślimy. Jednak w sporcie zapotrzebowanie na tlen jest dużo większe, niż podczas siedzenia czy spaceru. Nie bez powodu zatem biegacze nurtuje kwestia, jak oddychać, by lepiej biegać.

Prawidłowe oddychanie - przez nos czy usta ?

Uczy się nas, że najzdrowsze jest oddychanie przez nos. Owszem, taki sposób nabierania powietrza z pewnością sprawdza się w jodze i relaksacji, ale niekoniecznie w bieganiu. Dlaczego? Biegając, musisz dostarczyć organizmowi dużą ilość tlenu. Im szybciej biegniesz, tym zapotrzebowanie jest większe. Natomiast oddychając przez nos, nie jesteśmy w stanie tego sobie zapewnić, a przynajmniej jest bardzo trudno. Dlatego podczas biegania najlepszą opcją na dostarczenie sobie tlenu, są usta. Nie jesteś przekonany? Spróbuj zatem przebiec się, wdychając powietrze nosem, a wydychając ustami. Bardzo szybko poczujesz, że zwyczajnie zaczyna ci brakować tlenu. Zatem oddychanie przez nos zostaw sobie na potreningowe rozciąganie. To uspokoi twój organizm i zrelaksuje.

09.03.2013 Warszawa . Michal Szaflarski podczas biegu na 37 pietro wiezowca Rondo 1 . Bieg na szczyt . Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: rekreacja sporty miejskie /FR/Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta

Bieganie zimą a oddychanie - jak nie chorować?

Jednak wiele osób obawia się, że zimne powietrze spowoduje obniżenie odporności. Jeśli często cierpisz na choroby gardła (stany zapalne, anginy), stopniowo hartuj organizm. Nie zaczynaj biegać zimą. Swoją sportową przygodę rozpocznij wiosną, najpóźniej wczesną jesienią i nie uciekaj na siłownię przy byle ochłodzeniu. Przyzwyczajaj organizm do chłodnego powietrza. Dzięki temu, gdy już nadejdą mrozy, będziesz przygotowany na zmierzenie się z nimi. Jeśli jednak temperatura powietrza jest bardzo niska, czujesz, że bieganie podczas takich mrozów nie sprzyja twojemu zdrowiu, przerzuć się na bieżnię mechaniczną.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Bieganie z przeziębieniem. Najlepsze lekarstwo czy ryzyko? >>

Mapa bólu kolana [INFOGRAFIKA] >>

 

Pamiętaj o przeponie

Oddychanie przeponą jest najefektywniejsze pod kątem dostarczania sobie tlenu. Niestety pracując przy biurku i komputerze zamykamy się w pozycji przykurczonej, zamykając klatkę piersiową. To powoduje, że nasz oddech jest płytki i mało ekonomiczny. Żeby uświadomić sobie w jaki sposób oddychasz, połóż się wygodnie na plecach i połóż ręce na brzuchu. Zrób kilka głębokich wdechów. Jeśli brzuch pozostaje praktycznie nieruchomy, za to unosi się klatka piersiowa i ramiona znaczy, że nie oddychasz przeponowo. Postaraj się to zmienić. Każdego dnia wykonuj po kilka-kilkanaście oddechów przeponą. Dzięki temu nie tylko zaczniesz efektywniej dostarczać sobie tlen, ale również zmniejszysz ryzyko występowania kolki podczas biegania.

18.05.2016 Kielce . Bieg przez kampus Uniwersytetu Jana Kochanowskiego Fot. Michal Walczak / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: ARCHIWUM WEWNETRZNE bieganie bieg uliczny bieg   sport Juwenalia sportowoMICHAŁ WALCZAK

Jak znaleźć swój rytm?

Wiele opracowań głosi, że oddychać powinniśmy według schematu 3:3, to znaczy: wdech - lewa, prawa, lewa noga, wydech - prawa, lewa, prawa noga. Inne: 3:2 (wdech - lewa, prawa, lewa noga; wydech - prawa, lewa noga). A jak jest w rzeczywistości? Wszystko zależy tak naprawdę od tempa biegu. Im wyższe, tym częściej będziemy nabierać powietrze (podczas szybkiego biegu oddychamy zwykle według schematu 2:2). Jeśli jesteś początkującym biegaczem, możesz wykorzystać tę wiedzę nie tyle do kontrolowania oddechu, a prędkości biegu. Gdy łapczywie łapiesz powietrze, to znaczy jedynie, że biegniesz za szybko. Jednak w żadnym wypadku nie hamuj potrzeby oddychania, zajmij się po prostu bieganiem. Reszta przyjdzie naturalnie.

OWB 1, rytmy, siła biegowa... Na czym polegają środki treningowe w bieganiu?