Pytanie w necie, odpowiedź w gazecie

Masz pytanie o bieganie? Napisz: polskabiega@agora.pl. Wojciech Staszewski ci odpowie
Czy wystarczy mi regularny trening co drugi dzień, aby przebiec maraton poniżej 4 h? Czytam w twoim blogu tu 30 km, tam 25. Ja nie mogę sobie pozwolić na tak długie bieganie, maksymalnie godzinka z haczykiem. Jak myślicie, czy samo regularne wybieganie gwarantuje mi sukces? nowicjusz

Zależy od tego, ile masz lat (najlepiej ok. 30), talentu (najlepiej dużo) i od jak dawna biegasz (przynajmniej od roku). Gdybyś robił chociaż raz na dwa tygodnie po 20 km (może jednak dasz radę?), to postawiłbym na ciebie w ciemno. A tak to trzymam kciuki za to 3:55.

Biegam już ponad trzy lata. Pierwsze dwa regularnie 5 dni w tygodniu ok. 45-60 min, teraz mniej (urodził mi się synuś Hubert!), ale minimum trzy razy w tygodniu. Schudłem przez pierwsze 10 miesięcy 10 kg i jak stanąłem z tą wagą, tak stoję, a do pełni szczęścia brakuje mi jeszcze 4-5 kg. Co zrobić? Robert Miśkiewicz

Biegaj wolniej i dłużej. Musisz być już niezłym biegaczem, więc pewnie gnasz na treningach. Do odchudzania najlepsze jest bieganie w tzw. I zakresie tętna (z tętnem ok. 140), czyli żebyś mógł swobodnie rozmawiać. Za to długo, bo z każdą minutą biegu spalasz więcej tłuszczu, a mniej glikogenu. Dasz radę biegać ze dwa razy po półtorej, dwie godziny?

Co sądzisz o treningu siły z obciążeniem na kostkach? Słyszałem, że to niezły sposób. Jak ściągam obciążenie, to czuję się jak na skrzydłach. R/R

Spytałem mojego guru, trenera Jerzego Skarżyńskiego - on odradza. Tak trenują kulturyści, to kształtuje rzeźbę mięśni. Po zdjęciu obciążenia fruniesz, ale to efekt na kilka godzin. Prawdziwą siłę mięśni trenuje się skipami A (kolanka pod brodę), wieloskokami i podbiegami.

Wojtku, do tej pory unikałem ćwiczeń na siłę biegową, ale postanowiłem to zmienić. Jeśli chodzi o podbiegi, to jaka powinna być minimalna długość, żeby ćwiczenie w ogóle miało sens? Mam pod domem małą górkę, ale to będzie jakieś 15-20 metrów. Czy to w ogóle można traktować jako podbieg? tommak66

Ta górka jest do niczego. Podbieg powinien mieć ze 100-150 m. Ale nie musi być bardzo stromy, najlepiej 2--5 m w górę na 100 m podbiegu. Nie masz takiego wzniesienia? Można wbiegać na 10. piętro po schodach, zdarzało mi się robić kilka takich serii w czasie przeziębienia, chociaż dla mnie to katorga.