Rozgrzewka przed startem, stretching na mecie

Robisz ćwiczenia rozciągające po biegu? Świetnie, teraz dodaj stretching także przed bieganiem. Ale uwaga - zupełnie inny. Po długich debatach, czy rozgrzewka przed biegiem pomaga czy szkodzi, ustalono, że wskazany jest stretching dynamiczny.

Dr Robert Śmigielski, lekarz polskich olimpijczyków: - Po biegu mięśnie są przykurczone. Żeby je rozluźnić, rozciągamy je statycznymi ćwiczeniami, bez podgłębiania. Np. trzymamy zgięte udo, dotykając stopą pośladka przez 10 s (rozciąganie mięśnia czworogłowego). Takie ćwiczenia nie są jednak wskazane przed biegiem. Mięsień robi się od nich zbyt wiotki, nie jest gotowy na wysiłek. Przed biegiem należy rozciągać się dynamicznie. Czyli np. robić wypady nóg w przód z pogłębianiem (rozciąganie uda), wymachy nóg w bok (przywodziciel). Takie ćwiczenia rozgrzewają mięśnie, uelastyczniają je, poszerzają zakres ruchu.

Zobacz, jak prawidłowo rozciągać się po biegu i jak prowadzić rozgrzewkę przed startem. Prezentują: Kinga i Wojciech Staszewscy.

*dr Robert Śmigielski - wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Traumatologii Sportowej, członek zarządu ISAKOS (Międzynarodowe Towarzystwo Artroskopii, Chirurgii Kolana i Ortopedii Sportowej), były przewodniczący komisji medycznej Polskiego Komitetu Olimpijskiego, współzałożyciel kliniki Carolina Medical Center w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku