Jak biegać z katarem?

Czy bieganie z katarem jest bezpieczne dla naszego organizmu? Kiedy trenować, a kiedy odpuścić, gdy dopadło nas przeziębienie?

f

Katar to nieżyt nosa. Objawia się obecnością zwiększonej ilości wydzieliny, często początkowo wodnistej, a następnie gęstej. Przyczyną tych objawów w blisko 98 proc. przypadków są zakażenia wirusowe.

Objawy wskazujące na zapalenie jamy nosowej i zatok trwające krócej niż dziesięć dni określa się jako przeziębnie. U większości chorych objawy ustępują w ciągu 7-10 dni, jeśli objawy utrzymują się dłużej, stan zdrowia pogorszy się, albo wystąpią nowe objawy należy natychmiast iść do lekarza.

Czytaj też: Czy warto trenować, gdy nadchodzi choroba?

Poza wirusami grypy, w naszym środowisku jest wiele innych wirusów powodujących zakażenia, większość infekcji nie ma nic wspólnego z grypą, która zaczyna się i przebiega gwałtownie. Zazwyczaj towarzyszy jej wysoka gorączka, bóle głowy i mięśni, natomiast katar nie zawsze występuje.

Kiedy na pewno nie biegać?

Nie biegać, albo raczej biec do lekarza należy zawsze kiedy choroba zaczyna się nagle bardzo intensywnymi objawami i wysoką temperaturą. Jeżeli po kilku dniach kataru pojawiają się nowe objawy - kaszel, ból gardła, problemy z układem pokarmowym, bóle mięśni - również raczej zamiast butów biegowych załóż miękkie kapcie i połóż się w łóżku. Jeżeli już podjąłeś leczenie i bierzesz antybiotyki, również nie podejmuj wyzwań biegowych, daj organizmowi się zregenerować. Gorączka jest żelaznym przeciwwskazaniem, ponieważ już sama w sobie silnie obciąża serce, dołożenie do tego treningu oznacza proszenie się o kłopoty. Obowiązuje zasada „objawów powyżej szyi”, czyli sam katar nie jest przeciwwskazaniem, ale kaszel już tak.

Czytaj też: Motywacja do biegania. Bieganie zimą hartuje?

Jak biegać z katarem?

Po pierwsze poczekaj jeden dzień, żeby sprawdzić czy infekcja dynamicznie się rozwija, czy też jest to katar i lekka niedyspozycja. Natychmiast zafunduj sobie naturalne sposoby walki z przeziębieniem i katarem - czosnek, imbir, sok z czarnego bzu. Stosuj nawilżający spray do nosa na bazie roztworu soli morskiej, najlepiej taki, który zawiera olejki eteryczne, które usprawnią oddychanie. Na pewno unikaj preparatów zawierających substancje obkurczające naczynia krwionośne (wazokonstryktory) - wysuszą śluzówkę, a przy długotrwałym stosowaniu trwale ją uszkodzą.

Na pewno nie forsuj się, postaw na lekki trening, utrzymuj kondycję zamiast osiągać życiówki. Ubierz się ciepło, szczególnie zadbaj o okolice zatok, niech ciepła, oddychająca czapka będzie Twoim „must have” zimowego sezonu biegowego. Delikatny trening może Ci nawet pomóc w wyzdrowieniu, ponieważ poprawi Ci nastrój dostarczając dawkę endorfin. Obserwuj jednak swoją wydolność i samopoczucie, jeżeli w połowie treningu poczujesz się osłabiony, przerwij go i wróć szybkim marszem do domu, aby uniknąć wyziębienia.