Bieganie wczesną wiosną. Jak uchronić się przed chorobą w deszczowe dni

18.04.2015 12:09
Chętnie byś pobiegał, ale za oknem zimno, wietrznie i deszczowo? Podpowiemy ci jak, nie opuszczając treningu, uchronić się przed chorobą oraz jak sprawić, by bieganie w tak niekorzystnych warunkach stało się przyjemnością.

s

Wreszcie nadszedł upragniony weekend i zaplanowałeś nadrobić biegowe zaległości, ostro potrenować przed zbliżającymi się zawodami, albo zwyczajnie potruchtać po lesie, ale zarówno temperatura jak i opady zupełnie temu nie sprzyjają? Nie przejmuj się, dla prawdziwego biegacza nie ma złej pogody, a ta wietrzno-deszczowa też ma swoje zalety.

Przede wszystkim spalisz mnóstwo kalorii, gdyż organizm będzie potrzebował więcej energii, aby utrzymać stałą temperaturę ciała oraz pokonać opór stawiany przez silne podmuchy wiatru. Poza tym chłód w połączeniu z odpowiednią intensywnością wysiłku powoduje szybsze odprowadzanie krwi z różnych części ciała do mięśni, co dodatkowo podkręca metabolizm i ujędrnia.

Dobrze się ubierz

Jeśli jednak dbasz o to, by trening w niskiej temperaturze i  strugach deszczu był nie tylko efektywny, ale i bezpieczny dla zdrowia musisz dobrze się do niego przygotować. Ubiór to podstawa. Odpowiednio dobrany pomoże ci ustrzec się nie tylko przed przeziębieniem, ale i  kontuzjami, o które przy takiej pogodzie nie trudno.

Najważniejsze są oczywiście dobre, nieprzemakalne i nieślizgające się buty. Wybierz takie z  podeszwą o trailowym charakterze i membraną GTX chroniące przed wilgocią. Zapomnij też o krótkich skarpetkach, bo wychłodzenie ścięgien Achillesa bardzo zwiększa ich podatność na kontuzje, a nawet zerwanie.

Dowiedz się więcej o ścięgnach Achillesa

Podczas zimnych lecz suchych dni najlepszą opcją jest ubranie się na cebulkę - wówczas można regulować ciepło zdejmując kolejne warstwy. Jednak w przypadku deszczu to nie do końca się sprawdza. Przemoczone ubranie robi się naprawdę ciężkie, a gdy warstw jest wiele to nieprzyjemne uczucie tylko się potęguje. Biegając w mokrym ubraniu w wietrzny dzień przeziębienie masz niemal gwarantowane. Najlepszym wyborem, aby się tego ustrzec będzie więc odzież termoaktywna, na którą narzucisz lekką kurtkę przeciwdeszczową. Takie połączenie chroni nie tylko przed wilgocią i wychłodzeniem, ale i przegrzaniem organizmu (co przy zmiennej aurze również się zdarza) - odzież termiczna w przeciwieństwie do bawełnianej, odprowadza pot i nie podrażnia skóry.

Należy również zadbać o odpowiednie nakrycie głowy. W przypadku deszczu świetnie sprawdzi się czapka z daszkiem, dzięki której krople nie zaleją ci twarzy i nie będą wpadać do oczu.

Fot. z bloga Na DystansieAgnieszka i Adrian, autorzy bloga NaDystansie.pl świetnie radzą sobie deszczowych warunkach

Trasa przeciwdeszczowa

Warto też znaleźć sobie trasę, wzdłuż której rośnie wiele drzew - może to być np. las lub park. Dzięki temu nie dość, że mniej zmokniesz to, jeśli będziesz tamtędy biegać sporadycznie i  tylko w deszczu,  taka odmiana dodatkowo zmotywuje cię do wyjścia z domu.

Odżyw organizm

Jednak nawet dobra trasa i szczelne ubranie nie pomogą Ci ustrzec się przed infekcją, jeśli  źle się odżywiasz. Zadbaj  więc o dietę i nie wychodź na trasę z pustym żołądkiem.  Bogaty w węglowodany posiłek przedtreningowy doda energii i rozgrzeje organizm.

Wczesna wiosna to też okres, gdy  potrzebujemy szczególnie dużo witamin. Większość z nas spożywa w zimie mniej owoców i warzyw, choć może i dobrze, bo te, które dostępne są  o tej porze roku w supermarketach zawierają nierzadko więcej chemii niż jakichkolwiek innych składników. Nie oznacza to jednak, że masz zupełnie zrezygnować z warzyw i owoców, ale dopóki nie pojawią się nowalijki (które obecnie też nie są pozbawione wad), warto postawić przede wszystkim na mrożonki.

Tylko dobrze odżywiony organizm jest  bowiem w pełni sprawny i gotowy do obrony przed chorobami nawet podczas najgorszej pogody.

Czy zatem warto biegać w chłodne i mokre dni? Oczywiście! Mało tego, można nawet to polubić zwłaszcza, że przy odpowiednim przygotowaniu już po kilku minutach biegu deszcz i chłód nie będą prawie wcale wyczuwalne, a endorfiny sprawią, że uśmiech szybko pojawi się na twarzy.

Zdjęcie Craft Kurtka do biegania Performance RunZdjęcie Karrimor Spodnie ocieplane do biegania Xlite WarmZdjęcie ROGELLI RUN RICKMAN - męska koszulka do biegania
Craft Kurtka do bieganiaKarrimor Spodnie ocieplane do bieganiaROGELLI RUN RICKMAN - męska koszulka do biegania
źródło: Okazje.info
Skomentuj:
Bieganie wczesną wiosną. Jak uchronić się przed chorobą w deszczowe dni
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX