Kontuzja kolana: Przyparcie rzepki

Kontuzja kolana - bez wątpienia największy wróg biegaczy. Pod tą ogólną nazwą wyróżniamy jednak wiele urazów, niekoniecznie związanych z samych stawem kolanowym. Jednym z nich jest przyparcie rzepki.

>>POWRÓT DO MAPY BÓLU BIEGACZA [INFOGRAFIKA]<<

Opis: Ból kolana w okolicy rzepki. Często pacjenci nie potrafią określić dokładnej lokalizacji bólu. Mówią że jest rozlewający się po kolanie. Czasami czują go pod samą rzepką. Może towarzyszyć zgrzytanie, trzeszczenie i przeskakiwanie. Rzepka to ta najbardziej wystająca część kolana, w kształcie przypominającym trójkąt lub serce. Laicy mówią "jabłko". Rzepka porusza się po powierzchni stawowej na kości udowej. Jeśli dochodzi do nieprawidłowej pracy na skutek osłabienia mięśni miednicy, zaburzonej osi kolana (najczęściej kolana koślawe tzw. X), zbyt bocznie ustawionej guzowatości piszczeli, przykurczonych lub osłabionych mięśni uda, koślawej pięty, może ustawiać się zbyt mocno do boku. Dochodzi wtedy do wklinowania błony maziowej. Nieprzyjemna dolegliwość, przypominająca przygryzanie policzka. Zagrożeni tym problemem są m.in. pronatorzy, którym podczas biegania stopa "ucieka" do wewnątrz. Bardzo częsta kontuzja u amatorów. Po latach nieprawidłowego ustawienia rzepki, może prowadzić do uszkodzenia chrząstki. Uraz ten występuje również pod innymi nazwami jak: boczne przyparcie rzepki lub lateralizacja rzepki czy SRU. Zlekceważenie tego urazu grozi poważnymi konsekwencjami w przyszłości m.in. starciem chrząstki, co z kolei prowadzi do zabiegu rekonstrukcji.

Przyczyna: Najczęściej problem związany jest ze stawem rzepkowo-udowym, ale też wiele czynników może mieć na to wpływ: zaburzona oś kończyny, stopy, kolana lub niestabilna miednica. Przyczyną mogą być również nieprawidłowości anatomiczne w budowie stawu rzepkowo-udowego, nadmierne napięcie pasma biodrowo-piszczelowego oraz osłabiony mięsień VMO, czyli głowa przyśrodkowa mięśnia czworogłowego.

Leczenie: Niewprawni lekarze mówią - chondromalacja. Zalecają: nie biegać, brać glukozaminę. Nieprawda! Należy rehabilitować. Suplementy ani brak ruchu nie pomogą. Najważniejsze jest znalezienie właściwej przyczyny: wzmocnienie mięśni miednicy, rotatorów biodra, ustawienie miednicy, rozluźnienie troczków bocznych, pasma, wzmocnienie VMO. Z pewnością pomocne okażą się ćwiczenia stabilizujące i propriocepcji.

AUTORKA: EWA WITEK-PIOTROWSKA, ORTOREH.PL