Najczęstsze kontuzje biegaczy

22.03.2016 10:55
Kontuzja. Chyba najbardziej znienawidzone słowo przez biegaczy. Zazwyczaj przytrafia się w najmniej spodziewanym momencie i niestety krzyżuje plany. Przy pomocy specjalistów Kliniki rehabilitacji sportowej Ortoreh przygotowaliśmy zestawienie najczęstszych kontuzji biegaczy.

Ścięgno Achillesa

Przeczytaj więcej o ścięgnie Achillesa

Achilles - przeciążenie, uszkodzenie, stan zapalny ościęgna, ścięgna

Jeśli skrzypi mamy do czynienia ze stanem zapalnym ościęgna. Profilaktycznie i jeśli ból jest nieznaczny zaleca się rozciąganie łydki, mięśnia płaszczkowatego, masaż kostką lodu, wcieranie maści przeciwzapalnych, ćwiczenia ekscentryczno-koncentryczne (szybkie wspięcia na palce i bardzo spokojne opuszczanie poniżej stopy).

Jeśli ból jest silny, konieczna będzie wizyta u lekarza, USG, rehabilitacja: głównie terapia manualna, znalezienie problemu głównego, wspomagająco może być fizykoterapia. Przy całkowitym uszkodzeniu - rekonstrukcja, operacja, ewentualnie wstrzyknięcie czynników wzrostu.

Nie używamy podpiętek (wkładki pod pięty), które jeszcze bardziej skracają ścięgno. Dobre wyniki daje tzw. taping czyli taśmy lecznicze.

 

 

Ból w stopie

Ból pięty - co może oznaczać?

Rozcięgno podeszwowe - uczucie "kamienia" w bucie, ból poranny - sztywność, okolica od wewnętrznej strony pięty przez łuk podłużny

Zdecydowanie konieczna jest porada specjalisty. Przeważnie, jak już zaczyna nieźle boleć, to sprawa jest poważna - czasami mamy do czynienia z zapaleniem, najczęściej jest już uszkodzenie. Trzeba zrobić przerwę w treningach, inaczej robi się blizna i pod wpływem obciążania ból powraca.

Konieczne będzie wykonanie USG, żeby było wiadomo, jak działać rehabilitacyjnie. Najczęściej stosowana jest fizjoterapia: terapia manualna, mobilizacja powięzi - na terapię powięziową składają się różne metody działania na powięzi, mające na celu zwiększenie ruchomości w stawach czy zmniejszenie bólu. Do terapii powięziowej można zaliczyć np. masaż głęboki, masaż funkcyjny, terapię punktów spustowych. Pomóc może także taping, ćwiczenie mięśni stopy, czasami stosuje się czynniki wzrostu.

Bok stopy

Ból w tej okolicy pojawia się u osób z nieprawidłową mechaniką - z wysokim podbiciem, supinacją stopy. Może dochodzić do złamania zmęczeniowego V kości śródstopia. Diagnoza za pomocą RTG, następnie odciążenie stopy - trening biegowy w wodzie, twarde buty, fizjoterapia w celu poprawy biomechaniki.

Innym powodem bólu tego rodzaju może być zablokowanie stawów stępu. W RTG nic nie wyjdzie, terapeuta może to zbadać manualnie i manualnie odblokować. To znacznie częstsza kontuzja od złamania zmęczeniowego, a bardzo bolesna.

Ból w śródstopiu

Metatarsalgia - płaskostopie poprzeczne, rozmasowanie, dobra wkładka. Może to być także nerwiak Mortona. Przy takim podejrzeniu - konieczne USG.

Przyśrodek stopy i goleni

Jest to mięsień piszczelowy tylny. Przyczyny bólu to koślawa stopa albo skręcenie stopy do wewnątrz, nierówne podłoże, zbyt amortyzowane buty. Jak sobie poradzić? Najlepiej przykładać lód, na kilka dni odpuścić wszelkie aktywności, można stosować maść przeciwzapalną. U fizjoterapeuty - taping odciążający, podciągający piętę do wewnątrz. Zaleca się ćwiczenia poprawiające ustawienie stopy, wzmacniające mięśnie stopy.

Ból i opuchlizna kostki

Staw skokowy - przeczytaj więcej

Jeśli nie było urazu mamy do czynienia z przeciążeniem, stanem zapalnym błony maziowej lub wklinowaniem błony maziowej. Stawy puchną podczas dużego obciążenia, wytwarza się lokalny stan zapalany, zwiększa się wydzielanie płynu stawowego. Warto zrobić analizę programu treningu - czy coś się zmieniło, co mogłoby być przyczyną kontuzji. Należy zwrócić uwagę, czy to nie problem naczyniowy. Określamy rodzaj bólu, czy gdzieś jeszcze jest ból i ucieplenie. Jeśli boli to najczęściej błona maziowa, ona jest najbardziej ukrwiona i unerwiona.

Co robić? Zalecane jest schłodzenie stawu i kilka dni odpoczynku, delikatne ruchy stopą, bez forsowania zakresów ruchu, dużego rozciągania. Jeśli nie przechodzi, konieczna jest wizyta u specjalisty. Być może wystarczy terapia manualna, żeby przywrócić równowagę stawu i odciążyć tkanki.

Ból goleni - shin splints

Złamanie zmęczeniowe, przeciążenie zginaczy palców, mięśnia płaszczkowatego, zespół ciasnoty powięziowej. Bardzo ważna jest diagnostyka. Na RTG złamanie widać bardzo późno, najlepiej zrobić USG i MRI (rezonans magnetyczny). Co zrobić? Pracować nad poprawą techniki biegu, biomechaniki, ćwiczenia stopy, dużo terapii powięziowej. Przy złamaniu konieczny jest odpoczynek od treningów 6-8 tygodni.

Ból kolana

Kontuzje kolana - sprawdź, jak zapobiegać

Ból w części przyśrodkowej kolana - "gęsia stopka"

Najczęściej pojawia się przy koślawych kolanach albo zimą, kiedy przeciążamy przyśrodkowe zginacze. To delikatne skręcenie kolana. Co pomoże? Masaż lodem, bardzo delikatny stretching, taping, nauka ćwiczeń ustawiających kończynę w osi biodra, kolana, staw skokowy. Bardzo pomocna jest terapia manualna, masaż głęboki, poprzeczny.

Ból kolana  w okolicy rzepki

Często występuje wysięk w zachyłku nadrzepkowym, obrzęki ciała Hoffy. Przyczyną może być nieprawidłowa praca rzepki, ale też wklinowanie błony maziowej - bardzo bolesne, jak przygryzanie policzka. Generalnie najczęściej problem jest ze stawem rzepkowo-udowym, wiele czynników może mieć wpływ: zaburzona oś kończyny, stopy, kolana, niestabilna miednica, nieprawidłowości anatomiczne w budowie stawu rzepkowo-udowego, nadmierne napięcie pasma biodrowo-piszczelowego, osłabiony mięsień VMO - głowa przyśrodkowa mięśnia czworogłowego. Bardzo częsta kontuzja, bolesna i może prowadzić do uszkodzenia chrząstki. Lekarze niewprawni mówią - chondromalacja - nie biegać, brać glukozaminę. Nieprawda! Należy rehabilitować. Suplementy ani nie ruszanie się nie pomogą. Najważniejsze jest znalezienie właściwej przyczyny, rozluźnienie troczków bocznych, pasma, wzmocnienie VMO, stretching.

Przeczytaj więcej o bólu w okolicy rzepki

Ból z boku kolana

ITBS - zespół pasma biodrowo-piszczelowego. Duży ból w trakcie biegania. Przyczyny: "krzywe golenie", najczęściej szpotawe, osłabione mięśnie pośladkowe średnie, osłabiona stabilizacja, rotacja miednicy, znaczna zmiana intensywności sportowej. Zdecydowanie najważniejsza jest tutaj ocena fizjoterapeuty. W leczeniu oprócz rozluźnienia pasma biodrowo-piszczelowego najistotniejsze jest wzmocnienie mięśni miednicy i poprawa biomechaniki kończyny.

Zespół pasma biodrowo-piszczelowego - przeczytaj więcej

Ból z boku lub tyłu kolana

Zablokowanie strzałki. Może przejść po kilku dniach, w czym pomoże delikatny stretching zginaczy, masaż lodem w pozycji rozciągającej. Jak nie przejdzie trzeba udać się do fizjoterapeuty, któremu może uda się odblokować i rozluźnić zginacze manualnie. Kontuzja częsta mylona z łąkotką.

Zewnętrzna część kolana - przeczytaj więcej

Chondromalacja rzepki - co to takiego

Łydka tenisisty

Niech was nazwa nie zmyli - to kontuzja często spotykana także u biegaczy. To częściowe uszkodzenie mięśnia brzuchatego łydki. Zalecane jest USG, odpoczynek, podpiętek, masaż poprzeczny, potem masaż tkanek głębokich ("powięziówka"), stretching.

Ból łydek - przeczytaj więcej

Ból z tyłu uda

To uraz mięśnia dwugłowego - naderwana zostaje okolica guza kulszowego lub pośrodku. Najczęściej zdarza się u sprinterów lub przy szybkich interwałach, dynamicznym bieganiu pod górę. Kontuzji sprzyja różnica długości kończyn, bieganie na stadionie w jedna stronę. Należy zrobić USG, pomoże terapia manualna, taping, masaż lodem, stretching.

Ból w okolicy miednicy

Ból z tyłu miednicy

Zablokowanie stawu krzyżowo-biodrowego. Może być bardzo bolesne, dawać podobne dolegliwości jak rwa kulszowa. Najlepiej pójść do fizjoterapeuty na odblokowanie i rozluźnienie więzadeł i mięśni.

Ból podobny, tylko trochę niżej

Może pochodzić z mięśnia gruszkowatego, który odwraca, odwodzi i prostuje udo. Jeśli jest skrócony może powodować ból w pośladku i promieniować w dół uda, jak i również powodować ból w lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Najczęściej wynika z nadmiernego przodopochylenia miednicy, chodzenia na obcasach, mocnego treningu, szczególnie pod górę. Co pomoże? Manualne rozluźnienie mięśnia przez terapeutę, automasaż piłeczką tenisową, stretching rotatorów bioder (rozciąganie mięśni, które rotują do wewnątrz lub na zewnątrz staw biodrowy).

Rwa kulszowa - dowiedz się więcej

Ból w okolicy kręgosłupa piersiowego

Promieniujący na żebra - nie mylić z zawałem. Spróbuj samodzielnej automobilizacji w leżeniu tyłem na dużej piłce lub podłożenie pod bolesne miejsce małej piłeczki tenisowej. Fizjoterapeuta odblokuje to bardzo szybko.

Ustąpienie każdej kontuzji powinno nastąpić w ciągu 48-72 godzin. Jeśli nie, należy udać się do lekarza lub fizjoterapeuty, żeby zbadał i określił, co to może być. Udanie się od razu na konkretne badanie np. rezonansem magnetycznym bez konsultacji specjalisty, często bardzo utrudnia badanie. Diagnosta obrazowy nie wie czego szukać i jaki obszar badać.

Tekst: Ewa Witek-Piotrowska Klinika rehabilitacji sportowej Ortoreh

Zobacz także:

Badania biegacza [WIDEO]

Biegaczu - zbadaj się sam

Badania kolan

Rozciąganie [WIDEO]

Komentarze (2)
Najczęstsze kontuzje biegaczy
Zaloguj się
  • Anna Annowska

    0

    Ja miałam kontuzję podczas biegania i lekarz sie tym specjalnie nie przejął - tak jak u Ciebie kazał smarowac żelem chłodzącym no i po jakiś 2 tygodniach znów zaczęlam biegać i niestety okazło się że to był spory błąd. Dorobiłam się uszkodzenia ścięgna achillesa i niezbędne są zabiegi fizjoterapeutyczne. Jestem już po czterech wizytach - zdecydowałam się na Rehapro w Krakowie bo mają duzo pozytywnych opinii w internecie i czuje ulgę podczas chodzenia. Kornelia Hirsz uważaj na tego swojego faceta i może na razie niech nie nadwyręża za bardzo nogi.

  • Kornelia Hirsz

    0

    Mój parntner od roku intensywnie biega ale ostatnio to też złapał jakąś kontuzje miał niesamowity ból kolana własnie w okolicy rzepki poszedł z tym do lekarza a on kazał smarowac sie żelem chłodzącym dip rilif, działa bardzo szybko i na długo dzięki ibuprofenu i mentolu w nim zawartemu, przynosi natychmiastową ulgę, uśmierza ból, a uczucie to utrzymuje się przez wiele godzin. Mam nadzieje że za niedługo uda się znowu biegać bo za 3 tygodnie startuje do maratonu:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX