Rozciąganie w treningu biegacza. Jak i po co się rozciągać?

Wyniki badań dotyczących bezsensowności rozciągania przed bieganiem to... nieporozumienie, a raczej potwierdzenie tego, co większość trenerów na świecie wie już od wielu lat. Rozciąganie jest nieodłącznym elementem biegania, ale zaraz po jego zakończeniu.

Chyba jest w tym jakieś nieporozumienie, bo tego samego zdania jest od lat większość trenerów na świecie. Przed - podkreślam: przed - biegiem rozciąganie nie jest potrzebne. Przed biegiem należy rozgrzać mięśnie truchtem i serią ćwiczeń o charakterze lekko wzmacniającym oraz rozluźniającym, zwiększającym elastyczność więzadeł. Chociaż trwają spory naukowców, czy ma to sens, czy nie wystarczy zwykły trucht. Ale nie ma to nic wspólnego z rozciąganiem.

Rozciągamy się po - podkreślam: po - biegu (o tym dr Pereles nie wspomina). Po to, żeby przywrócić do normalnego stanu mięśnie przykurczone wskutek wysiłku. To rzeczywiście zapobiega kontuzjom.

A bagatelizowanie rozciągania po wysiłku sprzyja powstawaniu trwałych przykurczy, ogranicza zakres ruchu, zagraża naciągnięciem, naderwaniem mięśnia, bólami w przeciążonych stawach. Dlatego wielu biegaczy, którzy nieuważnie odczytają tytuł i machną ręką na rozciąganie (po biegu), niebawem stanie się pacjentami gabinetów lekarskich.

Tutaj możecie zobaczyć modelowe rozciąganie, które poleciłbym biegaczom PO wysiłku.

Wojciech Staszewski

Dołącz do nas na Facebooku