Gazeta.pl > polskabiega >  dieta biegacza

Jajecznica - poranne źródło białka dla biegaczy

M
09.11.2012 05:37
Puszysta jajecznica chrzanowa

Puszysta jajecznica chrzanowa (Fot. Marcin Klaban / PanoLab)

Jest jednym z najbardziej klasycznych pomysłów na śniadanie. Jajecznica. Na maśle, z cebulką, ze szczypiorkiem, z kiełkami, pomidorami, fasolą, papryką, na szynce, z łososiem... Do dwóch jajek usmażonych na łyżeczce masła albo oliwy można dodać co tylko nam się podoba, uzyskując w ten sposób pyszne, wartościowe śniadanie, bogate w białko i witaminy.

Jako biegacze, potrzebujemy białka do odbudowy mięśni, które ulegają uszkodzeniom podczas treningu. Obok węglowodanów i tłuszczów, również z białek nasz organizm czerpie energię. Zaletą produktów bogatych w ten makroskładnik jest to, że są bardzo sycące. Śniadanie składające się w dużej mierze z produktów białkowych jest pożywne i zdrowe. Można je polecić zwłaszcza wtedy, gdy zamierzamy trenować późnym popołudniem lub wieczorem. Wówczas duża ilość węglowodanów nie będzie nam potrzebna już o poranku. Bieganie wkrótce po zjedzeniu jajecznicy nie jest z resztą dobrym pomysłem - przez długi czas będziemy mieli poczucie sytości, które nie będzie zachęcało nas do wysiłku, zwłaszcza dużego, a dodatkowo - mogą się pojawić sensacje żołądkowe. Zjedzenie jajecznicy po porannym treningu - na pewno nam nie zaszkodzi. Trzeba tylko pamiętać, by przy okazji doładować się trochę węglowodanami - zjeść do tego kromkę (lub dwie) pełnoziarnistego chleba, a do jajek dodać warzywa.

06.01.2004 MAGAZYN - KALAFIOR Z JAJKIEM STYL. MAGDALENA DUKLAS FOT. KRZYSZTOF DUKLAS / AGENCJA GAZETA PODZIEKOWANIA DLA SKLEPU ALMIDECOR30.03.2005 WARSZAWA , SESJA JEDZENIE , JAJECZNICA NA TRZY SPOSOBY ZE SZCZYPIORKIEM , Z BOCZKIEM , Z PAPRYKA DO PRZEPISU AGNIESZKI KREGLICKIEJ DLA DODATKU DO GW WYSOKIE OBCASY FOT. ARKADIUSZ SCICHOCKI / AGENCJA GAZETA

Dlaczego jajka są takie dobre?

Bardzo wartościowymi czyni je skład białek, zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, których nasz organizm nie wytwarza, a które są dla nas niezbędne. Dwa jaja o masie 58 g pokrywają w 35% dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te aminokwasy. Ponadto są bogate w mikro i makroelementy. Zawierają witaminę E, A, D, kwas pantotenowy. Są źródłem wapnia (53 mg), żelaza (1,8 mg), fosforu (191 mg) i magnezu (12 mg).
Usmażona na łyżeczce masła lub oliwy jajecznica z dwóch jaj ma 216 kcal w 100 gramach, aż 12,7 g białka, 18 gramów tłuszczu, i odrobinę (choć mało znaczącą) węglowodanów (1,4 g). Co do niej dodamy zależy od naszych upodobań i inwencji. Można dodać szczypiorek, cebulkę albo pokrojoną drobno szynkę. Dobrze smakuje również z łososiem albo z brokułami. Ale będzie smakowała wyśmienicie nawet jeśli zjemy są tylko z chlebem. Jeśli będziemy cały czas mieszać jajka na patelni na małym ogniu, nie pozwalając przywrzeć białku i spienić się, uzyskamy wspaniałą, kremową konsystencję.

jajecznica
Jajecznica z fasolką szparagową


Jak sprawdzić świeżość jajek?

Najprostszą metodą jest "próba wody". Zanim rozbijemy jajko i zaczniemy je obwąchiwać, możemy najpierw włożyć je do szklanki z wodą i zobaczyć jak się zachowa. Bardzo świeże jaja leżą poziomo na dnie, stare, takie, których nie powinniśmy jeść - będą wypływać na powierzchnię. Takie, które wychylają "łebki" na powierzchnię, ale nie wypływają, nie są super świeże, ale nadają się do jedzenia.

Dołącz do nas na Facebooku.

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz: