Dlaczego warto jeść śniadanie?

Magdalena Ostrowska-Dołęgowska
07.11.2013 05:56
Razowy tost 
z pastą 
z makreli 
i twarożku, sałatą, plasterkiem pomidora 
i ogórka; omlet a la pizza 
(z pomidorami, pieczarkami, szczypiorkiem) posypany tartym żółtym serem; owsianka gęsta 
od bakalii.

Razowy tost z pastą z makreli i twarożku, sałatą, plasterkiem pomidora i ogórka; omlet a la pizza (z pomidorami, pieczarkami, szczypiorkiem) posypany tartym żółtym serem; owsianka gęsta od bakalii. (Fot. Paweł Kiszkiel / AG)

Teoria, że najkorzystniejsze dla szybkich efektów odchudzania się jest wychodzenie na poranny trening na czczo albo po prostu odpuszczanie sobie śniadania, nabiera znamion mitu. Fakty są takie, że udzie jedzący śniadania są, statystycznie rzecz biorąc, szczuplejsi od tych, którzy wychodzą z domu "na głodniaka". Poza tym osoby odmawiające sobie posiłku rano, miewają wilczy apetyt w dalszej części dnia. Warto jeść śniadania.

Jedzenie wczesną porą nie powoduje, jak się także powszechnie uważa, przyspieszenia tempa metabolizmu. Tej cudownej teorii nie potwierdzają badania naukowe, ale zjedzone rano śniadanie sprawia, że nasz apetyt mamy ogólnie mniejszy w ciągu dnia, dzięki czemu przyswoimy mniej kalorii. Dietetycy uważają również, że im szybciej po przebudzeniu zjemy pierwszy posiłek, tym lepiej. Nie ma sensu głodzić się rano, by potem jeść z nawiązką.

Wczesne śniadanie jest szczególnie korzystne dla biegaczy, którzy trenują o poranku. Zapasy glikogenu w wątrobie i mięśniach po całej nocy, zostają poważnie uszczuplone (nawet o 50%). Dzięki dostarczeniu sobie węglowodanów, mamy więcej mocy do treningu. Poranny posiłek potęguje efekty wysiłku, wspomagając m.in. spalanie tkanki tłuszczowej. Zwłaszcza jeśli trening wymaga większego nakładu pracy (mamy przed sobą interwały, biegi tempowe albo podbiegi, czy też długie wybieganie), dawka kalorii z samego rana pomoże nam lepiej zrealizować trening i więcej z niego wyciągnąć, utrzymać lepsze tempo itd.

Banany

Jeśli mamy ewidentny problem z jedzeniem przed treningiem z powodu sensacji żołądkowych, a nie mamy jak przełożyć treningu na późniejszą porę - wystarczy zjeść nawet niewielką dawki łatwo przyswajalnych węglowodanów. Może to być napój izotoniczny czy mały banan.

26.01.2010 SESJA KULINARNA SNIADANIA , STYLIZACJA TOMASZ WOZNIAK

Jeśli na bieganie wybieramy się po około godzinie od przebudzenia i śniadania, możemy - a nawet powinniśmy - pozwolić sobie na coś bardziej treściwego. Powinno być to danie bogate w węglowodany a zawierające mało protein (białek) oraz tłuszczów. Na przykład miseczka płatków owsianych z orzechami włoskimi, śliwkami albo rodzynkami. Albo kanapka z miodem. Bardziej treściwe śniadanie zjemy po powrocie - żeby odbudować zapasy glikogenu i wspomóc regenerację organizmu.

Więcej o diecie biegacza: porady ekspertów, przepisy [KLIKNIJ]

Zobacz także
  • Cebula należy do warzyw białych (niezależnie od koloru skórki), a te są uznanymi pogromcami przeziębienia Biegaj i nie daj się przeziębieniu! [WIDEO]
  • Batony energetyczne Kuchnia biegacza, cz. 2. Batony energetyczne i domowy izotonik
  • #Unhappyrunners. Bieganie na pokaz? Biegaj i płać
Komentarze (2)
Zaloguj się
  • 0

    A może podasz te badania, na których opierasz swoje domysły? Robisz ludziom wodę z mózgów. Okresowe posty, trwające po 14 do nawet 20 godzin dziennie, są całkowicie zdrowe.

  • avatar

    tupkal

    Oceniono 2 razy 0

    Rano trenning areo bez śniadania - ale za to z wodą. Po trenningu - min. 40 min. zapodajemy super, tj. pełnowartościowe i pełnowymiarowe śniadanko, żeby nie oszaleć w ciągu dnia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX