Zapytaj eksperta: co jeść po treningu i podczas maratonu?

Co jeść przed treningiem i po nim? Zwłaszcza, gdy biega się wieczorem? Co jeść w trakcie wyścigu na dystansie półmaratonu i maratonu, i jak często? Odpowiada ekspert Intersport - Maciej Łucyk.

Witam,
Proszę o wskazówki dotyczące odżywiania:
- przed i po treningu (najczęściej biegam wieczorem pomiędzy 20 a 22);
- w czasie biegu na dystansie półmaratonu (co jeść i pić oraz jak często);
- w biegu maratońskim
Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam,
A.


Od ostatniego posiłku przed treningiem musi minąć minimum dwie godziny. Po treningu staram się odżywiać dość energetycznie np. jeść makarony lub ryż. Trenuję w podobnych Żel energetyczny Isostargodzinach i mimo że nie powinno się jeść na noc "łamię" tę zasadę. Oczywiście ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu napojem izotonicznym. Zawiera on sole mineralne i witaminy, które trzeba uzupełniać systematycznie, bo tracimy je z potem podczas treningu.


Odżywianie w trakcie zawodów na dystansie półmaratonu czy maratonu jest bardzo ważne. Najlepiej stosować żele energetyczne, które zawierają cukry proste (dostarczają nam one  energii bardzo szybko) oraz cukry złożone (organizm wchłania je wolniej, dając nam później energię). Najlepiej zjeść jeden żel przed samym startem, a następne stosować je co 10 km. Najważniejsze jest to, żeby przyjąć żel przed nastąpieniem spadku energii (kiedy się
z tym spóźnimy żel nam już za bardzo nie pomoże). Osobiście podczas maratonu brałem żele co 5 km chociaż technicznie jest to ciężkie do zrealizowania.

W czasie półmaratonu czy maratonu można pić izotonik lub wodę ale w małych ilościach najlepiej popijając żele.

Pozdrawiam
Maciej Łucyk

Masz pytanie? Zadaj je ekspertowi! Maciej Łucyk odpowiada na Wasze pytania do końca maja. Wystarczy napisać na zapytaj.eksperta@gazeta.pl.

Przeczytaj również: Zapytaj eksperta: jak to jest z tym maratonem?



Dołącz do nas na Facebooku.