Czekolada - pyszna i zdrowa porcja energii

Jest szalenie pyszna i doskonale komponuje się z wieloma dodatkami - owocami, orzechami, pestkami, wafelkami, masami. Dostarcza energii bardzo szybko, co czyni ją świetną przekąską przed treningiem albo jako uzupełnienie węglowodanów po treningu. Jest bogata w żelazo i magnez. Z drugiej strony - jest bardzo kusząca i wciągająca, trudno odmówić sobie jeszcze kawałeczka, co nie odbija się korzystnie na masie ciała. Oto kilka faktów na temat czekolady.

W gorzkiej czekoladzie drzemią pokłady witamin i minerałów, które sprawiają, że jest jednym z najzdrowszych słodyczy. Jest cennym źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza i wapnia, potasu i fosforu. Znajdują się w niej również miedź i cynk. Z drugiej strony - jest bardzo kaloryczna, tabliczka (100 g) dostarcza aż 600 kcal, a aż 43 g w jej składzie to tłuszcz, jeśli dodamy do niej orzechy - dostajemy prawdziwą bombę.

Czekolada czy to w postaci gorącego, gęstego płynu czy kilku kostek, dostarcza energii bardzo szybko i łatwo, ponieważ znajdują się w niej węglowodany proste. Obecne są w niej również substancje zwiększające czujność. Tabliczka czekolady o dużej zawartości miazgi kakaowej, ma w sobie więcej kofeiny niż filiżanka kawy. Magnez przeciwdziała stresowi, a pierwiastek ten usprawnia funkcjonowanie mięśni oraz ułatwia wchłanianie wapnia. Teobromina, druga z substancji pobudzających, ma słabsze działanie niż kofeina, ale działa regenerująco na organizm.

Czas na deser - czekolada.fot. Shutterstock

Polifenole z ziarna kakaowego neutralizują wolne rodniki, uboczne produkty metabolizmu, niebezpieczne dla zdrowych komórek. Rozkurczają naczynia krwionośne, co ułatwia przepływ krwi. Czekolada zapobiega również zakrzepom.

Truskawki w czekoladzieFot. Shutterstock

Jaka czekolada da nam najwięcej korzyści? Im więcej miazgi kakaowej, a mniej cukru - tym lepiej. Najlepiej pić lub jeść czekoladę w czasie bliskim treningowi - na krótko przed lub po - wtedy organizm najlepiej zagospodaruje energię z niej płynącą. Nie warto stosować czekolady jako polepszacza nastroju, bo mina szybko nam zrzednie gdy wejdziemy na wagę po pewnym czasie tego rodzaju "kuracji". Warto pamiętać również o tym, że czekolada jest uczulająca.

Gorąca czekolada z cynamonemFot. Shutterstock

Mimo to, lepiej sięgnąć po gorzką czekoladę niż kawałek ciasta, drożdżówkę, cukierki czy lody. A plusem ciemnej czekolady jest jeszcze to, że nie da się jej zjeść tak dużo jak mlecznej. Z pewnością ten smakołyk nadaje się doskonale na dodatkową motywację do treningu.

Tekst: Magda Ostrowska-Dołęgowska

Przeczytaj również:
Wasze przepisy dla biegaczy: Naleśniki w czekoladzie.

Komentarze (2)
Czekolada - pyszna i zdrowa porcja energii
Zaloguj się
  • Gość: corleone

    Oceniono 3 razy 1

    Przed treningiem nie... gdyz tluszcz jest nie wskazany w okolicach okollotreningowych..

  • riince

    Oceniono 8 razy 0

    Czekolada. Cukier. Dieta.
    Takie rzeczy tylko dla czytelników wyborczej. Fakt jest z was dumny i chyba zaczyna się bać...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX