Chudnąć szybciej, czyli fat burnery w życiu biegacza

Spalacze tłuszczu, termogeniki, fat burnery. Czy substancje, które mają za zadanie przyspieszyć chudnięcie rzeczywiście działają? Na to pytanie odpowiada dietetyk ENEL-SPORT Wojciech Zep.

Wojciech Zep - dietetyk ENEL-SPORT, Specjalista Dietetyki i Suplementacji Legii Warszawa, Specjalista Dietetyki i Suplementacji Reprezentacji Młodzieżowych PZPN

Fat burnery, a  inaczej spalacze tłuszczu to grupa suplementów diety, których celem jest przyspieszenie lub samoistne zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.  Do tej grupy suplementów zaliczamy różne substancje, które mogą działać na zwiększenie oksydacji kwasów tłuszczowych, zmniejszeniu wchłaniania tłuszczu z przewodu pokarmowego, przyspieszenie podstawowego metabolizmu organizmu, przez co mają przyspieszać gubienie kilogramów tłuszczu.

ŻYWIENIE BIEGACZA: PRAWDY I MITY

Fachowym okiem, czyli w jaki sposób działają fat burnery?

Fat burnery dzielimy ze względu na efekt działania na organizm. Mogą mieć działanie  termogeniczne lub lipolityczne. Lipoliza jest procesem uwalniania i spalania tłuszczów komórek tłuszczowych. Organizm dzięki działaniu hormonów za pośrednictwem znajdujących się w błonach komórek tłuszczowych receptorów pobudza je do intensywnych przemian energetycznych komórkę.

Termogeneza to ogół procesów metabolicznych prowadzący do utrzymania stałej temperatury organizmu. Komórka zwiększając swoją aktywność  przyspiesza wszystkie procesy i przy okazji powstaje nadwyżka ciepła. Część z substancji blokuje wchłanianie kwasów tłuszczowych

 


Substancje lipolityczne:
Błonnik pokarmowy
Inulina
Kwas hydroksycytrynowy
L-karnityna
Chitosan
Chrom
Guma guar
Wyciąg z ananasa
Wyciąg z zielonej kawy
Ekstrakt z czerwonej herbaty Pu-Erh
Ekstrakt z zielonej herbaty
CLA
Ekstrakt z imbiru
Wyciąg z yerba mate
Forskolina
Chrom
Algi

 

 

Substancje termogeniczne

Kofeina
Synefryna
1,3-dimetyloetyloamina (ekstrakt z geranium)
B-PEA
Johimbina
Gugglesterony
3,3-dijodotyronina
Tyramina
Oktopamina
Fukoksantyna
Kapsaicyna
Efedryna

Czy fat burnery są skuteczne?

Niestety nie ma jednoznacznych badań naukowych potwierdzających efektywność wymienionych pojedynczych substancji na skuteczne i szybkie obniżenie tkanki tłuszczowej. Coraz większa liczba badań testuje skuteczność wieloskładnikowych produktów, które poprzez różnorodność oraz synergizm działania mają lepsze rezultaty niż pojedyncze substancje, jednak ze względu na możliwość dodania zakazanych środków lub efedryny i jej pochodnych sprawia, że stosowanie termogeników jest niebezpiecznie.  U osób, które mocno się pocą lub startują w ciepłych i wilgotnych warunkach, stosowanie termogeników również jest niebezpieczne. Dodatkowe litry wody i elektrolitów sprawiają, że musisz bardziej wyrównać bilans wodno-elektrolitowy organizmu. Ostatecznym zadaniem termogeników jest przegrzanie organizmu, czyli stan przed którym cały czas się bronimy.

10 NATURALNYCH PRODUKTÓW SPALAJĄCYCH TŁUSZCZ

L-karnityna: hit czy kit?

Zdania na temat l-karnityny są podzielone. Obecnie uważa się, że jeśli już stosować to przez długi czas i wysokie dawki żeby wysycić wewnętrzną błonę mitochondrialną lub można to zrobić w postaci iniekcji.

Dzienna dawka l-karnityny wynosi 500-2000 mg, najlepiej podawać ją na 2 godziny przed rozpoczęciem wysiłku. Należy pamiętać, że są różne formy l-karnityny i należy stosować odpowiednie dawki ALCAR (630-2500mg), LCLT (1000-4000 mg), GPLC 1000-4000mg. Pamiętajmy, że wysokie dawki l-karnityny mogą działać przeczyszczająco. Ponadto l-karnityna ma zmniejsza ilość amoniaku we krwi, poprawia jakość spermy (3g),  zmniejsza podatność na zmęczenie, zwiększa nieznacznie wrażliwość insuliny, produkcję kwasu mlekowego oraz peroksydację lipidów.

Zanim sięgniesz po termogeniki pamiętaj, że najważniejsza jest prawidłowa dieta i bieganie, jeśli chcesz schudnąć musisz najpierw ograniczyć kaloryczność posiłków w ciągu dnia. Jeżeli nasza dieta nie będzie charakteryzowała się obniżoną kalorycznością zgodnie z założeniami diety redukcyjnej, spalacze tłuszczu wcale nam nie pomogą.

Komentarze (5)
Chudnąć szybciej, czyli fat burnery w życiu biegacza
Zaloguj się
  • monika.libra36

    Oceniono 1 raz 1

    Odchudzanie,dieta,warzywka i nagle niedzielny wieczór ... :)

  • finli

    0

    Co to znaczy, że zwiększa wrażliwość insuliny? Insulina płacz przy byle okazji?

  • zbednykomentarz

    0

    Winstrol Depot + Deca-Durabolin + intensywne ćwiczenia. Już po miesiącu efekt gwarantowany: zero tłuszczu oraz umięśniona sylwetka. Trzeba tylko dawkować umiejętnie, bo sterydy mogą mieć skutki uboczne.

  • mapi87

    0

    Problem ze spalaczami tłuszczu jest taki, że wiele osób traktuje je jako zastępstwo dla zdrowej diety, zamiast ewentualny dodatek lub uzupełnienie. Sam kiedyś robiłem podobnie. Polecam poczytać więcej na ten temat, np. na stronie www.muscleboss.pl :)

  • sroq

    0

    Siema.
    W skrócie: Start 105 kg listopad - stop 76 kg kwiecień. W tygodniu po pracy (umysłowej, za biurkiem ;-)) 5 razy, minimum 40 min, na początku szybszy spacer z wzmiankami biegania ;-), po ok 1 m-cu normalne tempo biegania bez szału, dalej minimum 40 min. Do tego co drugi dzień ćwiczenia zasadniczo w domu z małymi obciążeniami na możliwie wszystkie partie mięśni. Do tego zero słodyczy w sensie stricte słodyczą były daktyle itp. Alkohol okazyjnie w niewlk ilościach potem ino w weekendy ;-). Suplementy l-karnityna 1000mg, therm extreem (jakoś tak), i na wieczór dziennie herbatka na spalanie. Dziennie w pracy Yerba mate. Dieta.... z dystansem i uczciwie żeby miało sens.
    Tyle w skrócie.
    Efekt jojo--brak.... potem poszedłem do fizycznej roboty no i dieta hahahah, ćwiczenia mam w pracy ;-)... ale staram się biegać dużo spacerować. Po trzech latach od roku 90kg.
    Tyle... pzdr

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX