Kurkuma w diecie biegacza. Jakie ma zastosowanie i właściwości?

Nie każdy zdaje sobie sprawę jak ogromne właściwości kryje w sobie kurkuma. Stanowi ona naturalny i ogólnodostępny lek, z którego warto korzystać przez cały rok. Oto lista najważniejszych korzyści tej niepozornej przyprawy.

Kurkuma swoje niesamowite działanie zawdzięcza kurkuminoidom, w tym przede wszystkim kurkuminie, która stanowi silny przeciwutleniacz. Kurkumę warto spożywać codziennie, dodając ją do potraw, herbaty lub rozgrzewającego napoju przyrządzonego na bazie wody, cytryny, kurkumy i imbiru.

Kurkumę już dawno doceniono przede wszystkim w Indiach, gdzie jest powszechnie stosowana jako przyprawa, a także jako element rytuałów przynoszących szczęście.

Co jest w niej zatem takiego niesamowitego?

Kurkuma przyspiesza regenerację

Lekkie stany zapalne są dla osób trenujących normą. Jednak chroniczne zapalenia sprawiają, że nasze mięśnie nie są w stanie odpowiednio się regenerować. Kurkuma pomaga nam w osiągnięciu stabilnego stanu dzięki swoim przeciwzapalnym właściwościom.

Kurkuma także posiada właściwości antyoksydacyjne, czyli chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, zwalczając tym samym nadmierny stres oksydacyjny wywołany wzmożonym wysiłkiem lub stresem lub działaniem szkodliwych czynników środowiska.

Kurkuma wzmacnia odporność

Spożywając regularnie korzeń kurkumy mamy mniejsze szanse na "podłapanie" przeziębienia lub grypy. Dzieje się tak dzięki kurkuminie, która wspiera organizm w niszczeniu chorobotwórczych bakterii i wirusów. Warto zatem dodawać tą przyprawę głównie jesienią i zimą, a także podczas wzmożonego wysiłku fizycznego (np. w okresie bezpośredniego przygotowania startowego).

Daktyle jako doskonałe paliwo do treningu [4 przepisy]

Kurkuma poprawia pracę mózgu

Naukowcy z Instytutu Neurologii i Medycyny w Jülich zrobili badania, z których wynika, że tumeron - substancja chemiczna zawarta w kurkumie jest w stanie przyspieszać procesy naprawcze mózgu. Wpływa także na pamięć i tzw. bystrość umysłu.

Jak stwierdzono również w badaniach naukowych, kurkuma może być pomocna przy leczeniu takich chorób jak depresja czy Choroba Alzheimera.

A to nie wszystkie dobroczynne właściwości przyprawy. Kurkuma zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory, wspiera pracę wątroby, pomaga utrzymać serce i układ krwionośny w dobrej kondycji oraz pozytywnie działa w przypadku problemów z trawieniem.

JESZ I CHUDNIESZ. 10 PRODUKTÓW SPALAJĄCYCH TŁUSZCZ

Kurkuma na dolegliwości trawienne

Kurkuma wykazuje właściwości żółciopędne, pobudza wydzielanie gastryny, sekretyny i enzymów trzustkowych, działa łagodnie przeciwzapalnie, przeciwbakteryjne (m.in. na H. pylori, która odpowiada za wrzody żołądka) i rozkurczająco. Wchodzi również w składa preparatów stosowanych przy dysfunkcji trzustki oraz zaburzeń trawiennych.

Kto nie powinien spożywać kurkumy?

Kurkumy powinny unikać osoby z wrzodami żołądka, gdyż stosowana często i w dużych ilościach może powodować podrażnienie żołądka i jelit. Nie jest też zalecana przy jednoczesnym braniu leków przeciwzakrzepowych (może wzmacniać działanie tabletek).

Awokado na talerzu biegacza, dlaczego warto? [4 przepisy]

polska biega, dieta biegacza, kurkuma
polska biega

Kurkuma - zastosowanie w kuchni

Mielona kurkuma to doskonały dodatek to duszonych mięs, ryb czy ryżu. Można dodawać ja do różnego rodzaju marynat i sosów. 

Kurkuma jest również stosowana w przemyśle spożywczym jako barwnik o numerze E100.

Komentarze (2)
Kurkuma w diecie biegacza. Jakie ma zastosowanie i właściwości?
Zaloguj się
  • ellen87

    0

    Kurkuma jest świetna pod względem właściwości, ale nie ona jedna. Polecam zapoznanie się z tematem naturalnych spalaczy lub np. diety 3d chili

  • Tomasz Kryk

    0

    Kurkuma jest genialna , nie da się zaprzeczyć ale jeżeli chodzi o przyswajanie to nie ma się co równać z swoimi rodzimymi suplementami, przecież taki licur przyswaja się 185 razy lepiej niż zwykła kurkuma .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX