Ksylitol i stewia - słodka i zdrowa alternatywa dla cukru

Słodki smak jest dla wielu z nas tym, z czego zrezygnować się po prostu nie da. Słodzenie herbaty lub kawy, dodawanie cukru do koktajli owocowych, do makaronu na słodko, do pysznego, domowego ciasta. Jest pewne rozwiązanie, dzięki któremu nie musimy pozbywać się słodkich ziarenek z naszej diety - ksylitol.

Cukier jest powiązany z otyłością, nadciśnieniem, chorobami wieńcowymi. Szybki wzrost cukru we krwi uaktywnia produkcję insuliny, prowadząc z kolei do gwałtownego obniżenia jego poziomu. A obniżanie poziomu cukru we krwi, powoduje jego odkładanie nie w postaci glikogenu, tylko zapasowej tkanki tłuszczowej. Biały cukier rozregulowuje organizm, pociąga za sobą wiele zmian degeneracyjnych.

09.02.2010  BIALYSTOK , CUKIER W KOSTKACH  FOT. AGNIESZKA SADOWSKA / AGENCJA GAZETA

Tymczasem we włóknistych jarzynach i owocach, w kukurydzy a także w niektórych drzewach liściastych - na przykład w brzozie jest obecna substancja, którą człowiek nauczył się preparować na kształt i podobieństwo znanych nam słodkich kryształków. Ksylitol - bo o tę substancję chodzi latami był wykorzystywany w celach medycznych. Jego podobieństwo do cukru kończy się na smaku i wyglądzie. Cząsteczka ksylitolu zawiera 5 atomów węgla (cukier - 6 i 12) i dzięki czemu nie fermentuje w przewodzie pokarmowym tworząc kwasy, tylko ma charakter zasadowy. Ksylitol przywraca homeostazę organizmu, spowalnia procesy starzenia się organizmu i wzmacnia układ immunologiczny. Jest aż o 40% mniej kaloryczny niż zwykły cukier i zawiera o 75% mniej węglowodanów. Jego trawienie zachodzi powoli przy małym udziale insuliny, dzięki czemu poziom cukru we krwi nie waha się gwałtownie. W dodatku ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że uwalnia się powoli. Działa przeciwko szkodliwym bakteriom jelitowym powodującym wrzody, ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków. Jest antyoksydantem, w przewodzie pokarmowym działa jak rozpuszczalny błonnik pokarmowy: obniża poziom cholesterolu, reguluje gospodarkę kwasów żółciowych. Mniej więcej 1/3 ksylitolu, który spożyjemy przechwyci wątroba i zamieni go na glikogen.

Ksylitol może nam z powodzeniem zastąpić zwykły cukier w kuchni - możemy dodawać go do ciast, od których nie możemy się powstrzymać, możemy nim słodzić kawę albo dodać go do kwaśnych owoców. Jedyną, ale bardzo uciążliwą niedogodnością jest fakt, że ksylitol jest drogi. Kilogram może kosztować aż 40 złotych (a nawet więcej)... Można go kupić w sklepach ze zdrową żywnością i niektórych supermarketach.

Dołącz do nas na Facebooku.