Nie ma róży bez kolców. adidas Response Trail 18 [TEST]

A właściwie - nie ma różu bez kolców. Nowe adidas Response Trail 18 w kobiecej wersji mają uroczy amarantowy kolor, a gdy odwrócimy je "brzuszkiem do góry" odkryjemy może nie kolce, lecz z pewnością drapieżne pazurki. Stworzono je z myślą o dziewczynach, które lubią biegać poza szosą. Mają oczywiście swój męski odpowiednik (który różni się głównie kolorem, dlatego recenzję polecam również panom).

Pazurki

Podeszwę zewnętrzną tworzą rozliczne klocki, wypustki i "haczyki" ze średnio twardej gumy, które nadają bieżnikowi drapieżny charakter. Dodatkowo pokryto je malutkimi ząbkami, z niektórych wystają dwumilimetrowe małe, gumowe pazurki, przypominające wąsy w oponach rowerowych, które odróżniają oponę nową od starej i zwiększają powierzchnię. W podeszwę wkomponowano różowe zygzaki, które również mają lepiej chwytać podłoże. Z tyłu bieżnik przedłużono, guma wystaje o ponad pół centymetra za piętę, co ma zwiększyć powierzchnię styku buta z podłożem, gdy biegniemy w dół po stromym stoku. Z przodu bieżnik również nachodzi trochę na czubek, co odrobinę zwiększa przyczepność buta, gdy atakujemy bardzo stromy podbieg.

Klocki, wypustki i pazurki - tak wygląda bieżnik adidas Response Trail 18 - zarówno w damskiej, jak i męskiej wersji.

Nie jest to najbardziej agresywny bieżnik, z którym miałam do czynienia. Gęsto usiane "żelki" z twardej gumy, zastosowane w adidasach Kanadia TR3, które testowałam zeszłej jesieni i zimy wygrywają z modelem Response Trail.

To but uniwersalny. Bieżnik jest rzeczywiście lepiej przystosowany do biegania terenowego niż asfaltowego, a niektóre jego elementy, jak wspomniane gumowe pazurki mogą się niszczyć i wycierać na gładkiej i twardej nawierzchni ulic czy chodników. Zdecydowanie lepiej radzą sobie z wgryzaniem się w błoto czy ściółkę. Jednak asfaltowe dobiegi do lasu, nawet całkiem długie nie sprawią, że będziemy się czuć w Responsach źle.

Guma bieżnika wychodzi poza obręb buta, co poprawia chwytanie podłoża na stromych zbiegach.

Miękkie podwozie

Zanim przejdziemy do biegania w terenie, trzeba powiedzieć jeszcze kilka słów o amortyzacji. Jest jej dużo, co w moim przekonaniu nie jest potrzebne przy bieganiu w terenie (takim prawdziwym - na przełaj po lesie, po trudnych technicznie górskich szlakach, po głębokim błocie) - samo podłoże ma właściwości amortyzujące, a im mniej dzieli nasze stopy od ziemi - tym lepiej, bo znacząco poprawia to naszą stabilność.

Gruba warstwa amortyzacji w butach adidas Response Trail 18 - w przypadku biegania po twardych nawierzchniach poprawia komfort użytkowania, gdy biegniemy na przełaj - zmniejsza stabilność.

Ale większość z nas w prawdziwy teren uderza raczej rzadko. Sama, mieszkając na Mazowszu biegam sporo po płaskich ścieżkach leśnych i polnych drogach. A na te - dosyć twarde nawierzchnie grubsza warstwa amortyzacji jest w porządku. Response Trail mają około 3,5 cm pianki i bieżnika pod piętą i 2,5 cm pod przodostopiem. Od śródstopia do przodu przechodzi różowa pianka adiPRENE (która ma dawać większą miękkość), poniżej niej znajduje się klasyczna szara EVA. W podeszwie znajdziemy również TORSION system, który ma zapewniać niezależne ruchy skrętne przedniej i tylnej części stopy i odpowiednie wsparcie dla śródstopia. But ma jednak dosyć sztywną podeszwę - nie ustępuje za bardzo gdy próbujemy go skręcać rękoma.

Przewiewne nadwozie

Jeszcze kilka słów na temat cholewki - pięta jest usztywniona, siateczka ma bardzo grube oczka, dzięki czemu zapewnia dobry dopływ powietrza. Śródstopie zbierają sztywne, szare pasy, połączone z systemem sznurowania. Buty są starannie wykonane, ładne, dobrze trzymają i otulają śródstopie i piętę, pozostawiają jednocześnie sporo miejsca na palce - co będzie zbawienne dla osób o szerokich stopach. Palce są chronione przez panel z szarego tworzywa przed uderzeniami, a z tyłu znajdziemy pętelkę, dzięki której łatwiej założyć buty.

Cholewkę uszyto z bardzo przewiewnej siateczki. Buty są ładne i wygodne.

Są naprawdę bardzo wygodne. Chodzi się w nich przyjemnie, biega - jeszcze lepiej, najbardziej docenią je osoby, które lubią miękki krok. Kołyskowy kształt podwozia sprawia, że but przetacza się gładko. Guma bieżnika nie ślizga się łatwo ma płaskich nawierzchniach. Zyskują na stabilności, dzięki temu, że podeszwa rozszerza się ku dołowi - wyraźnie widać jak jej dolna część wystaje poza obrys butów, gdy patrzymy na nie od góry.

Bieżnik pociągnięto aż na czubek buta, co ma szansę poprawiać odrobinę przyczepność na bardzo stromych podbiegach. Ponadto palce są chronione przed uderzeniami. Na zdjęciu widać również drobne wypustki bieżnika.

Sprawdzian w terenie

Biega się w nich wygodnie i miękko, nie uwierają ani nie obcierają. Bieżnik dobrze radzi sobie na stromych podbiegach i zbiegach, usianych tu i ówdzie kamieniami. Na drogach leśnych, wysypanych żwirem, piaszczystych buty zapewniają nam spory komfort. Ale po półtorej godziny treningu zaczynamy czuć, że nasze kostki mają już dosyć kompensowania nierówności. Stopy muszą ustawić się odpowiednio na bardzo nierównej powierzchni zaschniętego na beton błota (w fikuśnych kształtach), czy wykręcać na prawo i lewo w głębokim piachu. I tutaj - gruba warstwa amortyzacji zaczyna przeszkadzać. Bo na nasz staw skokowy zakładamy sobie większą dźwignię, a szeroka podeszwa nie stabilizuje już tak dobrze. W wymagającym, miękkim terenie - gdy biegamy na przełaj po lesie, po ściółce, trawiastej, nierównej łące, w grząskim błocie albo po bardzo nierównym, kamienistym stoku, nie jest już tak różowo.

Buty adidas Response Trail 18 sprawdzą się bardzo dobrze na leśnych i polnych drogach, dzięki dobremu bieżnikowi i amortyzacji.

Mimo to oceniam adidasy Response Trail dobrze. Na pewno ucieszą osoby, które lubią pobiegać w mniej wymagającym terenie. Jeśli będzie ślisko - bieżnik poradzi sobie bardzo dobrze, a stopy będą miały w butach dużo komfortu. Raczej nie sprostają oczekiwaniom tych, którzy lubią na treningach rozwijać duże szybkości, albo wybrać się w wymagający teren, gdzie dobre czucie podłoża to podstawa.

To dobre buty do wygodnego biegania w niezbyt trudnym technicznie terenie. Damska wersja kolorystyczna powyżej, a poniżej męska wersja kolorystyczna. Bieżnik butów damskich i męskich, kołyskowy kształt podwozia - nie różnią się wcale. Zastosowano w nich te same systemy amortyzujące i stabilizujące. Jedyna zauważalna różnica to kolor. Na zdjęciu widać pętelkę z tyłu na pięcie, ułatwiającą zakładanie butów.

Więcej informacji na www.adidas.com Cena: 399 zł

Dołącz do nas na Facebooku.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.