Inov-8 Road X-Treme 178 [TEST]

Ekstremalne startówki dla doświadczonego zawodnika - mógłbym tak zacząć recenzję, posiłkując się materiałami prasowymi. Ale nie wierzcie marketingowi. 178-ki od Inov-8 ani nie są ekstremalne, ani dla wyjątkowych biegaczy. Są za to wygodne, szybkie i czerwone!

Jak powszechnie wiadomo, czerwone jest najszybsze. Świadoma tej zależności ekipa z Inov-8 stworzyła buty w jadowitej czerwieni, lekkie, w miarę elastyczne, z zintegrowanym językiem. Już za sam wygląd szosówek możemy odjąć sobie po 15 sekund na każdym przebiegniętym kilometrze. W tym modelu wolne biegi są niczym próba nagięcia praw natury.

Inov-8 Road X-treme 178Inov-8 Road X-treme 178 Inov-8 Road X-treme 178

W pudełku

Za atrakcyjnym wglądem podąża interesująca specyfikacja techniczna i zacne parametry użytkowe. Zaskoczyła mnie lekkość butów. Są lżejsze, niż wyglądają (w nomenklaturze Inov-8 numer przy nazwie oznacza wagę w gramach rozmiaru 42 bez wkładki). Co prawda nie jest to skrajny minimalizm serii Bare-X Lite , ale przecież mamy tutaj dużo grubszą podeszwę i podwójną siateczkę pokrywającą górę buta.

Niestety dokładniejsze oględziny przyniosły kilka krytycznych uwag, co do jakości wykończenia Road X-Treme 178 ...

Inov-8 Road X-treme 178Inov-8 Road X-treme 178 Inov-8 Road X-treme 178

Nie wiem czy to kwestia mojego egzemplarza, czy feler większej partii, w każdym razie zacieki z kleju i zbędny plastik na zewnętrznych tłoczeniach nie są rzeczami, których bym się spodziewał po markowym produkcie. Takoż niestaranne zszycie wewnątrz buta. Dlatego rekomenduję byście, zanim wyjdziecie ze sklepu, dokładnie obejrzeli parę, którą chcecie kupić.

Niemniej, zalane klejem startówki poprawnie przeszły mój potrójny test na minimalizm, choć osobiście zwiększyłbym ich wzdłużną elastyczność i nieco skrócił zapiętek.:

Inov-8 Road X-treme 178Inov-8 Road X-treme 178 Inov-8 Road X-treme 178

Spadek 3 mm jest praktycznie niewyczuwalny, a zapiętek poprawnie elastyczny, choć wolałbym nieco mniej zabudowaną piętę. Jedyną rzeczą, która mnie zastanowiła to fakt, że język został powiązany z butem od wewnętrznej (wyższej) strony stopy. Nie wiem co kierowało twórcami 178-ki, ale dla mnie takie rozwiązanie jest niezgodne z logiką dopasowywania buta do anatomii (dla porównania, testowane niedawno SKORA Core , miały rozwiązanie odwrotne - język doczepiony od strony zewnętrznej).

Inov-8 Road X-Treme 178Inov-8 Road X-Treme 178 Jakub Abramczuk / 100hrmax.pl

Na trasie

W trakcie testów w Inov-8 Road X-Treme przebiegłem 120 km, koncentrując się przede wszystkim na treningach szybkościowych (tempo poniżej 3:50), ale też zrobiłem dwie luźne połówki (21 km) w tempie 4:50-5:00. Oczywiście większość tras prowadziła po twardej, przeważnie asfaltowej nawierzchni, niekiedy ubitą ziemią i leśnymi ścieżkami.

Buty testowane zgodnie ze swoim powołaniem świetnie trzymają się trasy. Gładka podeszwa urozmaicona antypoślizgowymi wstawkami sprawdziła się na zarówno suchym, jak mokrym podłożu, zapewniając równocześnie dobrą trakcję, jak elastyczność i twardość niezbędną do porządnego wybicia. Co mnie dodatkowo ucieszyło - było cicho! Klasyczne minimalistyczne obuwie ma przeważnie twardą podeszwę, która mimo moich starań stuka o podłoże. Tymczasem spód X-Treme jest na tyle miękki, że można bez większego wysiłku śmigać bezszmerowo, co bardzo lubię. Ponadto 6 mm podeszwy i pianka EVA to luksus pozwalający biec bez szczególnego zwracania sobie głowy nawierzchnią. Krótko mówiąc - nogi same niosą, a nam pozostaje tylko napierać i podziwiać błyskawicznie zmieniający się krajobraz.

Inov-8 Road X-Treme 178Inov-8 Road X-Treme 178 Jakub Abramczuk / 100hrmax.pl

Czy jest coś, co mi się nie podobało? Owszem. Po pierwsze but jest raczej klasyczny niż szeroki w swojej przedniej częśc - przy moich ponad standardowo rozczłapanych stopach czułem lekki dyskomfort (z czasem się przyzwyczaiłem). Chociaż, wykorzystane do kształtowania 178-ek, kopyto Inov-8 nazywa "naturalnym", moim zdaniem jest zbyt wąskie. Więcej miejsca na palce pomogłoby w utrzymaniu naturalnej biomechaniki stopy, która rozszerza się przy lądowaniu. Po drugie wolałbym mniej zabudowaną piętę, tak by moje achillesy nie były co jakiś czas dociskane, czego wybitnie nie lubią.

Niemniej -  co by sprawa była jasna - moje zastrzeżenia nie zmieniają faktu, że buty sprawowały się świetnie. Po tym jak zoperowałem im zapiętki prawdopodobnie polecę w nich najbliższy Maraton Warszawski , a to najmocniejsza rekomendacja, jaką mogę przedstawić obuwiu szosowemu.

Dla kogo to

Według producenta Road X-Treme 178 są przeznaczone dla doświadczonych zawodników dysponujących dobrą naturalną techniką biegu . Moim zdaniem nie jest "tak źle". Każdy, kto biega po asfalcie i ląduje na śródstopiu, będzie miał dużo przyjemności z biegu w 178-kach. Tylko pamiętajcie, by podczas zakupu sprawdzić ich wykończenie. Równocześnie, ponieważ Inov-8 powoli wycofuje ten model ze sprzedaży, macie szansę kupić 178-ki w sensownej - coraz niższej - cenie.

Co mi się podoba : dynamika podczas szybkich treningów, praca podeszwy na asfalcie, wygląd.

Co mi się nie podoba : niestaranne wykończenie, wysoka zabudowa pięty, sposób integracji języka.

Podstawowe informacje:

Firma: Inov-8

Model: Road X-Treme 178

Waga: 212g (rozmiar 46.5 / 29cm)

Spadek (drop): 3mm

Amortyzacja: Brak, podeszwa 6mm

Cena: 319 - 499 zł

Parametry - skala 1-5:

1. Amortyzacja:1

2. Stabilizacja: 3

3. Trzymanie stopy: 5

4. Sztywność: 2

5. Przyczepność: 5 (asfalt, beton)

6. Wentylacja: 4

7. Wygoda: 5

8. Dynamiczność: 5

Zastosowanie - skala 1-5 :

1. długie wybiegania: 3

2. codzienne treningi: 4

3. trening szybkościowy: 5

4. maraton: 4

5. krótsze zawody: 5

But przede wszystkim do treningów prędkościowych i startów szosowych.

Najlepsze dla stopy: pronującej, supinującej bądź neutralnej, o normalnej szerokości. Może być nieco za wąski dla stopy szerokiej.

Zastosowane technologie:

Cholewka

- oddychająca siateczka i poliuretan termoplastyczny (TPU)

- zintegrowany z cholewką język

- miękki zapiętek

Podeszwa środkowa:

- wstrzykiwana pianka EVA

Podeszwa zewnętrzna:

- profil FIT NATURAL

- warstwa ROAD-X-TREME?

- wzmocnienia z antypoślizgowej gumy

Tester: Jakub Abramczuk , autor bloga 100hrmax.pl

Kawał maratończyka (184cm, 80kg) z wynikiem 3:02:XX . W sezonie (11 miesięcy) biegam 2200-2500km, uwielbiam hasać po lasach i wzgórzach. Od butów wymagam by nie próbowały poprawiać natury i pracy moich stóp. Ćwiczę i startuję wyłącznie w obuwiu minimalistycznym, bądź boso. Z PolskaBiega.pl znacie mój blogowy cykl Biegacz Ma Sposoby . Cel na rok 2014: maraton poniżej 3 godzin.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.