Pokonaj ból po treningu - poznaj przyczyny i dowiedz się, jak mu zapobiegać!

Sport to zdrowie? Oczywiście! Dzięki regularnemu bieganiu lub podobnym formom aktywności budujemy wytrzymałość, trenujemy swoje ciało, by łatwiej podejmować codzienne wyzwania i wzmacniamy się mentalnie. Zdarza się jednak, że ciało biegacza może się zbuntować, co zaburza plan codziennych treningów. Poznaj najczęstsze kontuzje biegaczy i dowiedz się, jak skutecznie walczyć z bólem.

Na jakie dolegliwości narażone są osoby regularnie biegające?

Zarówno biegacze, którzy trenują przed występem w maratonie, jak i osoby pragnące poprawić swoją kondycję fizyczną poprzez regularny wieczorny, poranny lub weekendowy jogging, prędzej czy później narzekają na ból w kolanach. To właśnie stawy kolanowe są najbardziej obciążone w trakcie biegu ze względu na tysiące dynamicznych uderzeń o ziemię. Przyczynami sprzyjającymi AKP (AKP, czyli anterior knee pain, to zespół bólu przedniej części stawu kolanowego) mogą być nieodpowiednia technika, źle dobrane obuwie bądź bardzo wymagająca nawierzchnia.

Kolejną zmorę biegaczy profesjonalnych i hobbystycznych stanowi uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda odpowiedzialnego za zginanie kolana. Za tę dolegliwość najczęściej odpowiadają zbyt długie kroki w trakcie biegu (zwłaszcza sprintu), jak również nieprawidłowe rozciąganie mięśni przed treningiem.

Spośród ścięgien trening biegowy najbardziej obciąża "Achillesy" odpowiedzialne za zginanie stopy wraz z mięśniami łydki. Dotyczy to szczególnie osób, które swoją aktywność prowadzą na nierównym lub pagórkowatym terenie. Biegacze muszą ponadto uważać na stawy biodrowe i piszczele. W wyniku silnych przeciążeń zdarzają się zerwania ścięgien i pęknięcia kości. Czy ból musi oznaczać rezygnację z treningu? Jeśli jest przeszywający i występuje intensywnie przez całą dobę - tak. Wówczas najlepiej odwiedzić lekarza. Mniej intensywne dolegliwości to zazwyczaj po prostu efekt przeciążenia. Istnieją sposoby na ograniczenie bólu lub jego uniknięcie.

NLPZ - jak wybrać skuteczny lek bez recepty?

W przypadku regularnego treningu ból przeciążeniowy prędzej czy później nadejdzie. O ile nie uniemożliwia on kontynuowania aktywności, żal rezygnować z tego powodu z przygotowania do zawodów lub zrzucenia kolejnych kilku kilogramów. Z pomocą przychodzą wówczas NLPZ - niesteroidowe leki przeciwzapalne. Jak wybrać odpowiedni?

Osoby trenujące biegi szczególnie cenią sobie leki oparte o deksketoprofen, który spotkamy między innymi w dostępnych bez recepty lekach Dexak® i Dexak® SL. Na czym polega działanie tej substancji czynnej? Co najbardziej istotne, szybko łagodzi ból i można przyjmować go również na pusty żołądek (około pół godziny lub 15 minut przed pierwszym posiłkiem). To odpowiednie rozwiązanie na bóle pourazowe, a także wynikające z przeciążenia bóle mięśni i stawów. Z punktu widzenia sportowców, jak również osób, które dzień po treningu prowadzą aktywność zawodową, istotne znaczenie ma niskie ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.


Jak przygotować stawy do treningu, by nie robić sobie krzywdy?

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest bagatelizowanie rozgrzewki. W jej trakcie szczególny nacisk należy położyć na rozciągnięcie mięśni wokół stawu kolanowego, czyli ud (mięsień dwugłowy i czworogłowy) oraz łydek. Ćwiczenia rozciągające warto wykonywać codziennie, ponieważ regularność pozwoli zredukować możliwość wystąpienia bólu i kontuzji stawu.

Ogromne znaczenie ma ponadto przebieg samego treningu, zwłaszcza gdy dopiero zaczynamy przygodę z joggingiem. Dystans oraz intensywność należy realnie dobierać do możliwości. Większość z nas uwielbia pokonywać własne bariery, jednak rekordy osiąga się systematyczną pracą i cierpliwością, za co wdzięczne będą nasze stawy. Wszyscy biegacze powinni również unikać zbiegania po stromym terenie, podobnie jak po szczególnie twardej nawierzchni.


Niezbędnik biegacza - profesjonale obuwie

Treningi biegowe nie muszą oznaczać wydawania fortuny, jednak dla własnego zdrowia, by zredukować obciążenie stawów, a zwłaszcza kolanowego, warto zainteresować się odpowiednim doborem obuwia. Na co zwrócić uwagę? Buty do biegania wybieramy między innymi ze względu na rodzaj podbicia stopy, które może być wysokie, standardowe lub niskie. Rodzaj podbicia decyduje o zjawisku pronacji lub supinacji, czyli odpowiednio schodzenia kolan do zewnątrz i środka. Wyższe podbicie wymaga amortyzacji, niższe bardziej sztywnej podeszwy i stabilizacji. W specjalistycznym sklepie powinniśmy również otrzymać poradę na temat doboru obuwia do konkretnej nawierzchni oraz intensywności treningu.