Biegówki. Sport dla mas

Jeszcze nigdy tak wielu, nie zawdzięczało tak wiele, tylko jednej dyscyplinie sportu. Bieganie na nartach jest bezpieczne, tanie i świetnie wpływa na kondycję. Jak zacząć tę zabawę?

Na Igrzyskach Olimpijskich w Soczi wszyscy będziemy kibicować Justynie Kowalczyk. Ale co powiecie na to, żeby sportowe emocje przełożyć na czyn i samemu spróbować sił na nartach biegowych? Nie trzeba mieć olimpijskiej wydolności ani jechać w góry. Spróbujcie, a się przekonacie!

Forma

Bieganie na nartach angażuje ponad 90 proc. mięśni w naszym organizmie. I to jednocześnie. Między innymi dlatego to jeden z najlepszych sportów na poprawę kondycji i zrzucenie zbędnej masy przez masy. Biegając niespiesznie na biegówkach przez godzinę jesteśmy w stanie spalić ok. 700-800 kcal (dokładny wydatek energetyczny zależy od naszej wagi). Dla porównania, podczas godzinnego joggingu o umiarkowanej intensywności spalamy średnio ok. 500 kcal.

Bieganie na nartach jest dużo mniej obciążające dla stawów. - Narta biegowa ma około dwa metry długości i jest wygięta w łuk. Nacisk rozkłada się na całej jej powierzchnię, nie tylko na stopie. Stąd ta ulga dla kolan - tłumaczy Piotr Sienicki, członek Towarzystwa Narciarskiego Biegówki i właściciel sklepu ze sprzętem dla narciarzy biegowych. - Wiem to z autopsji. Zanim zająłem się biegówkami, uprawiałem tradycyjne bieganie. Z czasem pojawiły się problemy z kolanami. Po niespełna kilometrze odmawiały współpracy. Na biegówkach biegam 50-kilometrowy dystans na Biegu Piastów i nie mam żadnych problemów ze stawami.

Narciarze biegowi są najbardziej wydolnymi sportowcami na świecie. Dorównują im jedynie wioślarze i kolarze. Ale biegówki to aktywność nie tylko dla osób o żelaznej kondycji. Naturalny charakter ruchu, wpływ na serce i stawy, sprawiają, że biegówki to jedna z najbezpieczniejszych i najmniej urazowych dyscyplin sportu. Bez obaw mogą uprawiać ją osoby ze słabszą kondycją, ludzie starsi czy walczący z nadwagą.

Styl

Jak zacząć? Klasycznie. To właśnie styl klasyczny - ukochany przez Justynę Kowalczyk - jest najlepszy dla początkujących narciarzy. Technika łyżwowa to wyższa szkoła jazdy. „Klasyk” przypomina chodzenie wydłużonymi krokami, to bardzo naturalny ruch i nie wymaga utrzymywania szybkiego tempa.

Sprzęt

Na początku najlepiej sięgnąć po narty śladowe, tzw. śladówki. Są one nieco szersze od typowych biegówek i świetnie nadają się do wycieczek w terenie nieprzygotowanym. Dobrze jeśli ślizg (spód narty) posiada tzw. łuskę, czyli strukturę przypominającą rybią łuskę. Zapobiega to cofaniu się narty na podjazdach i ułatwia odbicie od śniegu. Narty do stylu klasycznego powinny być o ok. 20-30 cm wyższe od biegacza, natomiast kije ok. 30 cm niższe (sięgać do ramion). Ważna jest także twardość nart. Im cięższa osoba, tym twardsze narty powinna wybrać. Ma to znaczenie w momencie poślizgu, by dociśnięty ślizg nadmiernie nas nie hamował. Wybierając pierwszy sprzęt, najlepiej zdać się na pomoc specjalisty, który pomoże dopasować go do twoich potrzeb. Na początek warto skorzystać z wypożyczalni. I tu kolejna zaleta biegówek - dostępność. To najtańsza forma narciarstwa. Wypożyczenie kompletu biegowego (narty + buty + kije) na jeden dzień to koszt ok. 30-50zł. I to koniec wydatków. Żadnych karnetów, kolejek, marznięcia na wyciągach. Nowy zestaw możemy kupić już za ok. 600 zł.

Na trasie - lub nie

Jest gdzie biegać. Szklarska Poręba, a właściwie Jakuszyce oferują ok. 70 km tras i są największym polskim ośrodkiem. Inne popularne miejsca to m.in. Wisła - Kubalonka, Tylicz, Wioska Narciarska Wiartel na Mazurach, las Barbarka pod Toruniem czy Puszcza Kampinoska pod Warszawą. Ale biegać można wszędzie! W parkach, lasach, po polach, alejkach lub na przełaj. Jeśli nie ma przygotowanych tras w Twojej okolicy, na początek poszukaj płaskiego terenu z lekko ubitą (ale nie wyślizganą) warstwą śniegu i ruszaj w teren!