Gazeta.pl > polskabiega >  Triathlon

P造wacki trening w triathlonie. Odpowiedzi na wasze pytania

Joanna Skutkiewicz i Andrzej Skorykow z Warsaw Masters Team
29.11.2013 13:36
A A A Drukuj
Warsaw Masters Team odpowiada na Wasze pytania dotycz帷e triathlonowego treningu p造wackiego. Piszcie do nas na triathlon.sport.pl@gazeta.pl - odpowiemy, rozwiejemy w徠pliwo軼i.
Triathlon.sport.pl i stowarzyszenie Warsaw Masters Team, kolektyw pasjonat闚, trener闚 p造wania, triathlonist闚 wychodz naprzeciw oczekiwaniom wszystkich, kt鏎zy szukaj odpowiedzi. P造wackich odpowiedzi. Jak trenowa? Jakim elementom po鈍i璚i najwi璚ej czasu? Jak dostosowa trening na p造walni do potrzeb zmaga na otwartej wodzie? Je郵i nurtuje ci pytanie dotycz帷e p造wania w triathlonie, napisz na triathlon.sport.pl@gazeta.pl. Trenerzy Warsaw Masters Team odpowiedz na Twoje pytanie, udziel profesjonalnej porady.

Odpowiedzi:

Dostali鄉y kilka pyta o kwestie typowo zdrowotne: czy mog p造wa po operacji/kontuzji, jak mam realizowa trening po urazie. Chcieliby鄉y Pa雟twu pom鏂, ale jedyne co mo瞠my zrobi, to zaleci wizyt u fizjoterapeuty sportowego. P造wanie jest uwa瘸ne za bardzo ma這 kontuzyjny sport, cz瘰to poleca si t dyscyplin w ramach rehabilitacji po najr騜niejszych schorzeniach i urazach. Wiele jednak zale篡 od Pa雟twa obecnego stanu samopoczucia, og鏊nej aktywno軼i fizycznej oraz - co najwa積iejsze - opinii lekarza prowadz帷ego. My, jako stowarzyszenie p造wackie, mo瞠my da tylko og鏊ne wskaz闚ki.

Pytanie Daniela Dominiaka: W maju przeszed貫m operacj usuni璚ia cz窷ci dysku pomi璠zy kr璕ami L4-L5. Lekarz w ramach rehabilitacji zaleci mi p造wanie, ale wy陰cznie z desk w d這niach i wyprostowanych w 這kciach r瘯ach. Chodzi o wzmocnienie pewnych partii mi窷ni wok馧 kr璕os逝pa. P造wam 50, czasami 60 basen闚 jednorazowo, w czasie do 40 minut. Nogami pracuj jak podczas "瘸bki", powietrze wydycham pod wod, staram si p造n望 w miar intensywnie, 瞠by poczu wysi貫k. Czy to dobry spos鏏, czy powinienem co zmieni? B鏊e plec闚 powracaj, pomimo tego, 瞠 staram si dba o siebie, w sensie 獞icz, poprawnie siedz, nie d德igam rzeczy ci篹szych ni kilka kilogram闚. Wiele obiecywa貫m sobie po p造waniu, jednak nie widz znacz帷ej poprawy. Znacie mo瞠 jakie specjalne techniki p造wackie, wzmacniaj帷e mi窷nie wok馧 kr璕os逝pa?

Tak jak wspomnieli鄉y wy瞠j, nie mo瞠my udzieli Panu konsultacji fizjoterapeutycznej. Mamy jednak kilka spostrze瞠 dotycz帷ych Pa雟kiego p造wania. Rzeczywi軼ie p造wanie potrafi bardzo pom鏂 we wzmacnianiu mi窷ni oko這kr璕os逝powych, ale je郵i lekarz nie pozwala Panu p造wa inaczej ni w spos鏏 opisany w pytaniu, to sprawa jest do嗆 utrudniona. W innym wypadku polecaliby鄉y w陰czy do programu przede wszystkim p造wanie stylem grzbietowym (w wersji zmodyfikowanej da si to zrobi z desk w d這niach) oraz p造wanie na boku.

Prosz zapyta swojego lekarza i/lub fizjoterapeut o 獞iczenia izometryczne na wzmocnienie mi窷ni g喚bokich korpusu. Mamy na my郵i popularne ostatnio 獞iczenia core stability, kt鏎e s zdecydowanie trudniejsze ni wygl康aj na pierwszy rzut oka. Bardzo wa積e jest, aby wykonywa je poprawnie technicznie, bowiem w przeciwnym razie mog przynie嗆 wi璚ej szkody ni po篡tku.

Kluczowe w rehabilitacji kr璕os逝pa l璠德iowego cz瘰to bywa rozci庵anie - zw豉szcza mi窷nia po郵adkowego oraz dwug這wego. 妃iemy twierdzi, 瞠 rozci庵anie odpowiednich partii w po陰czeniu z 獞iczeniami wzmacniaj帷ymi przyniesie Panu lepsze efekty ni p造wanie z desk.

Pytanie Damiana Grobelnego: Witam. Mam 18 lat i bardzo chc wystartowa w triathlonie na dystansie Half-Ironman. P造wam na basenie co drugi dzie- w ci庵u 45 minut robi kraulem 80 basen闚 (2km) bez przerwy. Czuj, 瞠 oddechowo radz sobie dobrze, ale 'siadaj' mi r璚e- co zrobi w takiej sytuacji? Si這wnia? I czy p造wa tak jak do tej pory, czy mo瞠 zwi瘯szy tempo, czas p造wania lub p造wa np. 瘸bk? Prosz o odpowied, bo nie wiem czy dobrze robi treningi.

W poprzednim artykule pisali鄉y o przydatno軼i p造wania innymi stylami w treningu triathlonisty. To odnosi si r闚nie do r騜nicowania intensywno軼i treningowych. P造wanie d逝gich ci庵闚 kraulem nie powinno stanowi filaru programu treningowego, ale dop鏦i przynosi to Panu post瘼, mo積a stwierdzi, 瞠 jest to dobry bodziec. P騧niej jednak trzeba b璠zie szuka rezerw gdzie indziej, urozmaicaj帷 treningi np. wplataj帷 p造wanie innymi stylami, na samych nogach/ramionach, przyspieszaj帷.

Jak u這篡 cia這 w wodzie, aby przyspieszy?

Aby mi窷niowo lepiej znosi d逝gie p造wanie, nale篡 zadba o prawid這w rozgrzewk, rozp造wanie, regeneracj mi璠zy jednostkami treningowymi (!), a tak瞠 uzupe軟iaj帷y trening og鏊norozwojowy, w sk豉d kt鏎ego wchodzi r闚nie rozci庵anie. Wirtualnie nie da si stwierdzi, dlaczego podczas p造wania ci庵闚 czuje si Pan kiepsko mi窷niowo. By mo瞠 ma Pan zbyt du篡 k徠 natarcia, za mocny chwyt albo nadmierne napi璚ie mi窷niowe - tego bez konsultacji na 篡wo nie da si zgadn望. Niestety, trenuj帷 samemu (tj. bez trenera) technik mo積a poprawi tylko w bardzo niewielkim, zdecydowanie niesatysfakcjonuj帷ym stopniu. Je郵i nie ma Pan mo磧iwo軼i regularnego p造wania w grupie pod okiem trenera (co bardzo polecam), proponujemy chocia od czasu do czasu um闚i si na konsultacj z kim, kto fachowym okiem spojrzy na Pa雟kie p造wanie.

Pytanie Artura Kubicy: Witam, od najm這dszych lat uprawiam sport amatorsko. Bez trenera i kator積iczych trening闚. Obecnie mam ponad 35 lat. Od dziecka towarzyszy mi woda. P騧niej pr鏏owa貫m swoich si w bieganiu. I tak naturalnie kilka razy wystartowa貫m w Triathlonie. Niemniej jednak ze wzgl璠闚 logistycznych/sprz皻owych wr鏂i貫m do p造wania. G堯wnie w wodach otwartych. Rozpocz掖em treningi (g堯wnie technika, interwa造 itp.) Niemniej jednak czuj jakbym sta w miejscu i nie potrafi przekroczy pewnych barier pr璠ko軼iowych. Tyle si czyta, 瞠 technika jest najwa積iejsza (niezaprzeczalny fakt), ale w wodzie czuj jakby jeszcze co mnie trzyma這. Po moich treningach mog podzieli si jakie posiadam wyniki na poszczeg鏊nych dystansach: Basen - 100 m - 1:30 w interwa豉ch 15 sekund. Wytrzymam oko這 10. 200 m - 3:15 w interwa豉ch 15 sekund. Wytrzymam oko這 5. 400 m - 06:15 - powt鏎z mo瞠 z 2 razy w treningach. Wolniej to oko這 06:35 i 10 razy.

2000 oko這 36 minut Wody otwarte - 5000m - 1:25/1:30 zale篡 od zawod闚, 10000 m - przyjmijmy oko這 3:30

Prosz o podpowied co zrobi, aby przyspieszy. Moim marzeniem by這 (mo瞠 jest) aby przep造n望 4 km w godzin. Lub stabilny 1km w 16 minut. Lub 200 m w interwa豉ch poni瞠j 3 minut.

Na pocz徠ku trenowania naturalne jest, 瞠 post瘼 przychodzi bardzo szybko - potem trzeba szuka rezerw w detalach. Z Pana opisu wnioskuj, 瞠 wydolno軼iowo czuje si Pan dobrze, wi璚 problem le篡 prawdopodobnie w technice. M闚i帷 o tej瞠, nie mam na my郵i jedynie trajektorii ruchu i odpowiedniej pozycji na wodzie, lecz tak瞠 ekonomi poruszania si (napi璚ie i rozlu幡ianie mi窷ni), wynikaj帷 z r騜nicowania tempa. Ponadto, je郵i p造wa Pan g堯wnie d逝gie odcinki, pomijaj帷 wy窺ze intensywno軼i, to prawdopodobnie trenuje Pan jedynie w堯kna wolnokurczliwe mi窷ni. Podejrzewam zatem, 瞠 problem le篡 po pierwsze w za ma這 intensywnym treningu, po drugie- w rezerwach w technice. Nie jest 豉two samemu znale潭 t optymaln, op造wow pozycj w wodzie. Je郵i jest Pan zdecydowany, aby trenowa samodzielnie (czasem bodziec w postaci sparingpartner闚 w magiczny spos鏏 dodaje mocy i pozwala przekracza swoje granice!), polecam przynajmniej nagrywa co jaki czas swoje p造wanie kamer podwodn i analizowa b喚dy techniczne.

Warsaw Masters Team

Dostajemy tak瞠 pytania dotycz帷e naszej dzia豉lno軼i, tj. stowarzyszenia i szko造 p造wania Warsaw Masters Team. Bardzo nam mi這, 瞠 interesuj si Pa雟two naszymi zaj璚iami, ale nie mamy dla Pa雟twa najlepszych wie軼i. Aby dosta si do naszych grup treningowych, trzeba trzyma r瘯 na pulsie przed rozpocz璚iem sezonu (wrzesie) i odpowiednio wcze郾ie zg這si si na zaj璚ia. Nasze formularze zg這szeniowe wype軟iaj si po brzegi i w豉軼iwie ju kilka dni po ich opublikowaniu przyjmujemy zawodnik闚 tylko na listy oczekuj帷ych.

Je郵i s Pa雟two zainteresowani p造waniem u nas, prosimy o kontakt mailowy na adres biuro@masters.waw.pl (z informacj o Pa雟twa poziomie p造wackim) - w wiadomo軼i zwrotnej dostan Pa雟two formularz zg這szeniowy na list rezerwow.

Dla os鏏, kt鏎e nie maj okazji p造wa z nami na codzie, organizujemy szereg warsztat闚 i oboz闚 wyjazdowych. Zach璚amy do 郵edzenia naszej strony internetowej i fanpage'a na Facebooku.

Nie masz pieni璠zy? Skompletuj sprz皻 do triathlonu "po kosztach"

Zobacz tak瞠

Skomentuj:
Zaloguj si

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX