Paweł Zembura, ekspert PolskaBiega.pl w Radiu Złote Przeboje: Bieganie jako cel, a nie jako droga

- Im większe mamy braki równowagi mięśni antagonistycznych, które powinny współgrać, żebyśmy przenosili nogę do przodu, tym bardziej wymagamy ćwiczeń uzupełniających i tym dłużej powinien trwać okres samego wdrażania się do dyscypliny, jaką jest bieganie - powiedział na antenie Radia Złote Przeboje ekspert PolskaBiega.pl, Paweł Zembura, który zajmuje się aktywnością osób z nadmierną masą ciała.

Paweł Zembura prowadzi również blog Plusfitness, w którym radzi osobom z nadwagą, jak rozpocząć aktywność fizyczną, poprawić kondycję, schudnąć i zbudować dobrą formę.

- Jeśli kogoś pierwszą motywacją do podjęcia aktywności fizycznej jest zgubienie nadmiernych kilogramów, to nie powinien myśleć o tym w kategoriach wyboru jednej słusznej dyscypliny. Powinien myśleć całościowo i starać się robić to bezpiecznie - uważa Paweł.

Osoba, która zaczyna być aktywna fizycznie po długiej przerwie, powinna rozwijać się wszechstronnie i postawić obok biegania na trening uzupełniający. - Najważniejsze, żeby robić to bez poczucia, że coś musimy. Musimy odrywać się od ziemi, musimy wyglądać tak jak mijający nas zaawansowany biegacz - dodaje ekspert PolskaBiega.pl.

- Bieganie samo w sobie może być celem. Bieganie poprawnie techniczne. Żeby go osiągnąć musimy wykonać bardzo dużo zadań pobocznych, zarówno tych technicznych, podnoszenia sprawności mięśniowej i nerwowej, jak również wzmacnianie tych grup mięśniowych, które przez siedzący tryb życia mogą być zaniedbane - radzi Paweł Zembura.

Jak wzmacniać mięśnie? - Polecam zacząć od marszów, formy ruchu, przy której możemy popełnić najmniej błędów. Nie ryzykujemy, że zostaniemy wyłączeni z ruchu. Poza tym polecam też ćwiczenia siłowe, wzmacniające - zarówno te z obciążeniem zewnętrznym, jak również obciążeniem własnego ciała. Pozwolą nam one wzmocnić również te partie mięśni, które wcale nie muszą znajdować się w okolicach nóg - radzi Paweł.

Kettlebells dla biegaczy. Trening mięśni brzucha [WERSJA HARD]

Dlaczego tak ważne jest trening uzupełniający? - Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy patrząc na początkującego biegacza jest ta wygięta sylwetka. Wynika ona z bardzo słabych mięśni stabilizujących biodra, okołokręgosłupowych czy prostowników grzbietu. Taka sylwetka może też utrudniać oddychanie w trakcie biegu. Im bardziej pogłębiają się te dysbalanse, tym bardziej zagrożeni jesteśmy kontuzją. Nasz organizm nie pytając nas, stara się wykonać pewne ruchy, słabe grupy mięśniowe zastępując tymi silniejszymi. Przez to różnice tylko się pogłębiają - mówi Paweł.

Więcej rad Pawła znajdziecie w zapisie audycji Radia Złote Przeboje, której był gościem i w jego dziale na PolskaBiega.pl.

Komentarze (1)
Paweł Zembura, ekspert PolskaBiega.pl w Radiu Złote Przeboje: Bieganie jako cel, a nie jako droga
Zaloguj się
  • Oceniono 2 razy 2

    Najważniejsze jest to, aby słuchać swego ciała.
    Mając nadwagę około 10 kg w wieku po 55 latach
    po trzech latach przygotowań przebiegłem 3 maratony warszawskie i 6 półmaratonów.Pozdrawiam

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX