Bieganie a odchudzanie. Jak włączyć bieganie do odchudzania

Wiele osób wraz z nowym rokiem postanowi zacząć odchudzanie. Wielu jako doskonały środek do celu, jakim będzie redukcja masy ciała, wybierze bieganie. Jaką rolę bieganie powinno odegrać w procesie odchudzania?

f

Od tematu połączenia biegania z odchudzaniem uciec się nie da, szczególnie wśród początkujących biegaczy. Dlatego zastanowimy się, jaką rolę w tym procesie trening może odegrać.

Zacznijmy jednak od banału: sama wyższa aktywność fizyczna bardzo rzadko wystarczy, aby zredukować masę ciała. Wynika to między innymi z małej ilości energii zużytej w jej trakcie czy z reakcji hormonalnych organizmu na wyższą aktywność fizyczną i ich następstw.

GOTOWY ZIMOWY PLAN TRENINGOWY DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY

Co natomiast, jeżeli już biegasz? Czy można podać charakterystykę jednej jednostki treningu, która będzie najskuteczniejsza w odchudzaniu? Jakąś procedurę, sprawdzającą się w pracy z osobą starającą się schudnąć?

Z moich doświadczeń wynika, że nie ma jednego rozwiązania. W poszukiwaniu takiego "idealnego treningu" zależałoby nam jednocześnie na możliwie wysokim wydatku energii, powysiłkowych reakcjach hormonalnych prowadzących do wykorzystania tkanki tłuszczowej jako źródła energii i jednocześnie szybkiej regeneracji organizmu po wysiłku, aby można było szybko podjąć bezpiecznie kolejny bieg.

Myślenie o bieganiu wyłącznie w kontekście "gramów tkanki tłuszczowej" spalonych w trakcie wysiłku jest bowiem mylne. Zużycie "10 gramów tkanki tłuszczowej" w trakcie biegu nie znaczy, że tej tkanki tłuszczowej się pozbyliśmy.

Bieganie zimą

Na przykład, jednym ze źródeł energii w trakcie treningu wytrzymałościowego jest tłuszcz śródmięśniowy. Jego zapasy po zakończeniu wysiłku się uzupełniają. Choćby dlatego ograniczanie się do "strefy spalania tkanki tłuszczowej" nie ma sensu.

Wysoko intensywne, krótkie treningi, do których zaliczamy interwały, wiążą się natomiast z mniejszymi wydatkami energii, niż dłuższe (i łatwiejsze do zniesienia) treningi o trochę mniejszej intensywności.

Popularny argument o dodatkowych kaloriach spalonych po bardzo intensywnym wysiłku, w okresie regeneracji organizmu (to, co nazywamy EPOC) wydaje się nietrafiony.

Komentarze (13)
Bieganie a odchudzanie. Jak włączyć bieganie do odchudzania
Zaloguj się
  • ulapopow

    0

    A ja mam lat 41 i schudłam od połowy stycznia 3,5 kg a zostało mi jescze jakieś 0,5 kg.
    Jestem na diecie 1800 kalorii (moje zapotrzebowanie to 2000), ćwiczyłam przez pierwsze 0,5 miesiąca brzuszki, nogi i pośladki, potem od lutego włączyłam bieganie trzy razy w tygodniu. Mój trening marszo-biegowy docelowo jest ustawiony na minimum 45 minut biegania do godziny. Mam nadzieję że za jakieś trzy miesiąca będę już tyle biegać. Na razie jest to około 30 minut.
    Zrezygnowałam na razie z ćwiczeń bo byłam zbyt zmęczona codziennymi ćwiczeniami i bieganiem a efekty były podobne jak przy samym bieganiu.
    Myślę jednak że włączę ćwiczenia dwa lub trzy razy w tygodniu w swój grafik od kwietnia.
    Generalnie chodzi mi o to że chcę byc w lepszej formmie, nie tyć i czuć się dobrze a bieganie i dieta jest chyba jednak najlepszą formą do utrzymania dobrej kondycji:)

  • Jacek Jonak

    Oceniono 4 razy 0

    to siedzący tryb życia naszej epoki, połączony z wysoko tłuszczową, bogatą w cukier i skrobię dietą demaskuje geny otyłości, dlatego podstawa to zdrowe niskokaloryczne i wysoko odżywcze posiłki ( klubdiety.pl/wyniki-diety )

  • spoko-spoko

    Oceniono 3 razy -1

    Wy mi lepiej powiedzcie jak biegac i nie schudnac na kosciotrupa.
    Podchodzicie do problemu jednostronnie jakby wszyscy byli grubasami. Zaczalem trening do maratonu a jestem szczuply i dalsza strata wagi troche mnie niepokoi.

  • werusia1968

    Oceniono 4 razy 4

    Co za bełkot. Zaczęłam czytać, bo akurat jestem zainteresowana tematem, zaczynam bieganie, a chciałabym przy okazji zrzucić kilka kilogramów. spodziewałam się jakiejś rady, a tu kompletny bełkot, nic się z tego nie wie, żadnych konkretów i chaos, co chwilę coś innego, jakaś inna myśl. Czy ktoś w ogóle czyta wcześniej to, co puszczają pseudo-dziennikarze na forum?

  • nieswiez

    Oceniono 7 razy 1

    polowe zrec i tyle, godziny sportu tak nie odchudza, od pol roku schudlem prawie 30 kilo, troche tylko sportu dziennie, moze 10 min srednio czy 15 max, gotowac, nie smazyc, duzo surowek, bez podjadania, ciastek, slodkich napojow i gitara, bez wiekszych wyrzeczen

  • euro2020

    Oceniono 7 razy -1

    Mniej żreć a nie będzie problemu.

  • robokaka

    Oceniono 10 razy 10

    a czy ktoś uświadomił tego pana biegacza schodowego ze zbieganie po schodach to masakra dla stawów kolanowych? Wyniszcza je bardzo szybko...i już sobie nie pobiegasz

  • kontuzjowany20

    Oceniono 9 razy 5

    Myślałem, że to ja jestem pijany bo nie zrozumiałem nic z tego tekstu ale to chyba jednak autor jeszcze nie wytrzeźwiał.

  • wojtasekportasek

    Oceniono 26 razy 22

    artykuł to chyba pisało dziecko po pijaku tak chaotycznego tekstu dawno nie czytałem w sumie po przeczytaniu czuje się głupszy niż przed :))))

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX