Bieganie wieczorem. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Jak pokazał Narodowy Spis Biegaczy - Polska Biega 2014, większość osób trenuje wieczorami. Zwłaszcza jesienią, kiedy szybko robi się ciemno jesteśmy skazani na bieganie po zmroku. Pamiętajmy, że jeśli wybieramy się na trening wieczorem, to w szczególny sposób powinniśmy zadbać o nasze bezpieczeństwo.

Po zmroku czyha na nas zdecydowanie więcej pułapek na biegowej trasie niż za dnia. Oto kilka porad, aby wieczorny trening przebiegł bez większych problemów.

1. Zadbajmy o strój

Gdy biegamy w ciemności musimy być dobrze widoczni i szczególnie skupieni na tym co się dzieje wokół nas.

Biegasz wieczorem? Zadbaj o bezpieczeństwo (nike.com) nike.com

Najważniejszym elementem jest widoczny strój. Odblaskowa odzież zwiększa dystans, z którego jesteśmy widoczni nawet do 400 procent! Czas reakcji kierowcy samochodu w nocy wynosi 2,5 sekundy, a w ciągu dnia to tylko 1,5 sekundy. Dlatego warto wybierać taką odzież do biegania, która ma wszyte odblaskowe paski. Szczególnie na ramionach i nogach, nie tylko na plecach i klatce piersiowej. Gdy te pierwsze części ciała będą w ruchu, łatwiej będzie nas zauważyć. Najlepiej, aby ubrania były jaskrawe, gdyż lepiej sprawdzają się w przypadku odbijania światła.

2. W grupie siła

Biegasz wieczorem? Zadbaj o bezpieczeństwo fot. runjersey.com/note-to-race-directors-more-night-races/

Na wieczorny trening warto umówić się ze znajomymi i pobiegać większą grupą. Dzięki temu czujemy się zdecydowanie bezpieczniej. Ciekawą opcją jest też wyjście na trening z psem.

3. Pewna trasa

Innym ważnym punktem bezpiecznego biegania nocą jest poruszanie się po znanych trasach. Zmniejszamy w ten sposób ryzyko kontuzji. Wiemy czego się spodziewać, czyli np. na 2 km ulubionej pętli po osiedlu czeka na nas wystająca kostka chodnikowa, 500 metrów dalej śliska studzienka kanalizacyjna, a za 200 metrów dziura w płocie, która jest jedynym skrótem, aby obiec wielki parking. Trzeba być czujnym, bo od potknięcia lub wywrotki, która może skończyć się urazem dzieli naprawdę niewiele.

4. Czujne oko

Nasz organizm to złożona maszyna. Wie jak przystosować się do biegania w ciemności dzięki zmysłowi wzroku. Oko to jedno z najbardziej skomplikowanych części naszego ciała. Zbudowane jest z ponad dwóch milionów elementów. Może rozróżnić 10 milionów kolorów oraz 500 odcieni szarości. Taki wachlarz możliwości jest przydatny, gdy biegamy w warunkach słabego oświetlenia.

Gdy jest ciemno nasze źrenice rozszerzają się, aby wpuścić możliwie najwięcej światła i pomóc nam widzieć w gorszych warunkach. Przy tym jednak redukuje nasze pole widzenia o około 10 procent.

Niestety, oko potrzebuje też nieco czasu, aby przyzwyczaić się do panujących ciemności. Dlatego zanim wyjdziesz na zewnątrz, gdzie jest ciemno, warto przystosować swoje oczy przed nocnym bieganiem. Dodatkowo możemy przygotować swoje stawy i mięśnie do wysiłku w innych warunkach. Najlepiej rozgrzać się w ciemnym pomieszczeniu, a dopiero potem ruszyć na trening.

5. Biegaj z "czołówką"

Bieganie w terenie po zmroku z czołówką SilvaMateriały prasowe Silva

Świetną pomocą dla naszych oczu będzie lampa czołowa. Przy dłuższych wybieganiach warto mieć przy sobie zapasowy komplet baterii.

Odpowiednio przygotowani do wieczornego treningu powinniśmy czerpać z niego prawdziwą przyjemność.