Bieganie wieczorem. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Jak pokazał Narodowy Spis Biegaczy - Polska Biega 2014, większość osób trenuje wieczorami. Zwłaszcza jesienią, kiedy szybko robi się ciemno jesteśmy skazani na bieganie po zmroku. Pamiętajmy, że jeśli wybieramy się na trening wieczorem, to w szczególny sposób powinniśmy zadbać o nasze bezpieczeństwo.

Po zmroku czyha na nas zdecydowanie więcej pułapek na biegowej trasie niż za dnia. Oto kilka porad, aby wieczorny trening przebiegł bez większych problemów.

1. Zadbajmy o strój

Gdy biegamy w ciemności musimy być dobrze widoczni i szczególnie skupieni na tym co się dzieje wokół nas.

Biegasz wieczorem? Zadbaj o bezpieczeństwo (nike.com) nike.com

Najważniejszym elementem jest widoczny strój. Odblaskowa odzież zwiększa dystans, z którego jesteśmy widoczni nawet do 400 procent! Czas reakcji kierowcy samochodu w nocy wynosi 2,5 sekundy, a w ciągu dnia to tylko 1,5 sekundy. Dlatego warto wybierać taką odzież do biegania, która ma wszyte odblaskowe paski. Szczególnie na ramionach i nogach, nie tylko na plecach i klatce piersiowej. Gdy te pierwsze części ciała będą w ruchu, łatwiej będzie nas zauważyć. Najlepiej, aby ubrania były jaskrawe, gdyż lepiej sprawdzają się w przypadku odbijania światła.

2. W grupie siła

Biegasz wieczorem? Zadbaj o bezpieczeństwo fot. runjersey.com/note-to-race-directors-more-night-races/

Na wieczorny trening warto umówić się ze znajomymi i pobiegać większą grupą. Dzięki temu czujemy się zdecydowanie bezpieczniej. Ciekawą opcją jest też wyjście na trening z psem.

3. Pewna trasa

Innym ważnym punktem bezpiecznego biegania nocą jest poruszanie się po znanych trasach. Zmniejszamy w ten sposób ryzyko kontuzji. Wiemy czego się spodziewać, czyli np. na 2 km ulubionej pętli po osiedlu czeka na nas wystająca kostka chodnikowa, 500 metrów dalej śliska studzienka kanalizacyjna, a za 200 metrów dziura w płocie, która jest jedynym skrótem, aby obiec wielki parking. Trzeba być czujnym, bo od potknięcia lub wywrotki, która może skończyć się urazem dzieli naprawdę niewiele.

4. Czujne oko

Nasz organizm to złożona maszyna. Wie jak przystosować się do biegania w ciemności dzięki zmysłowi wzroku. Oko to jedno z najbardziej skomplikowanych części naszego ciała. Zbudowane jest z ponad dwóch milionów elementów. Może rozróżnić 10 milionów kolorów oraz 500 odcieni szarości. Taki wachlarz możliwości jest przydatny, gdy biegamy w warunkach słabego oświetlenia.

Gdy jest ciemno nasze źrenice rozszerzają się, aby wpuścić możliwie najwięcej światła i pomóc nam widzieć w gorszych warunkach. Przy tym jednak redukuje nasze pole widzenia o około 10 procent.

Niestety, oko potrzebuje też nieco czasu, aby przyzwyczaić się do panujących ciemności. Dlatego zanim wyjdziesz na zewnątrz, gdzie jest ciemno, warto przystosować swoje oczy przed nocnym bieganiem. Dodatkowo możemy przygotować swoje stawy i mięśnie do wysiłku w innych warunkach. Najlepiej rozgrzać się w ciemnym pomieszczeniu, a dopiero potem ruszyć na trening.

5. Biegaj z "czołówką"

Bieganie w terenie po zmroku z czołówką SilvaMateriały prasowe Silva

Świetną pomocą dla naszych oczu będzie lampa czołowa. Przy dłuższych wybieganiach warto mieć przy sobie zapasowy komplet baterii.

Odpowiednio przygotowani do wieczornego treningu powinniśmy czerpać z niego prawdziwą przyjemność.

Komentarze (3)
Bieganie wieczorem. Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Zaloguj się
  • cieciek

    Oceniono 1 raz 1

    Wojtuś, zamiast kasować nieprzychylne komentarze, może napisz w końcu dla kogo napisałeś ten artykuł? Dla trzyletniej córki? Kliknąłem, bo czasami biegam wieczorem i chciałem się dowiedzieć czegoś ciekawego, a co dostałem zamiast tego? Radę, żeby patrzeć pod nogi, bo wieczorem jest ciemno i można wpaść w dziurę! Dzięki, to naprawdę odkrywcze! Albo to, że wieczorem bezpieczniej jest w grupie. No co ty, Wojtuś, skąd to wiesz?
    Te twoje "rady" byłyby dobre dla każdego, kto wychodzi wieczorem, a nie tylko dla biegaczy, gdyby nie to, że są na poziomie trzyletniego dziecka, które mama uświadamia przed oczywistościami tego świata.

  • fitsamanta

    0

    Zdecydowanie się z Wami zgadzam! Wieczorami bez czołówki nie wyjdę, ważne są też dla mnie odblaski, a zdecydowanie najlepiej jest biegać z kimś albo grupą. Warto dbać o swoje bezpieczeństwo, nie biegajmy po mało uczęszczanych trasach albo ze słuchawkami. Niestety miałam kilka dziwnych sytuacji, więc wybiegam popularne ścieżki, gdzie mogę się czuć bezpieczna. Parki czy ciemne ścieżki radzę omijać. Lubię jaskrawe kolory ubrań i zdecydowanie sprawdzają się one wieczorami, poprawiając moją widoczność, gdy przebiegam przez ulicę. Polecam ubrania ze sklepu sklep-dare2b.pl

  • bmartab88

    0

    Bardzo lubię biegać w grupie. Dla mnie jest to większa motywacja oraz lepsze efekty :) Nocą na pewno warto zadbać o odblaski, zwłaszcza teraz kiedy już o 16 jest ciemno. Wieczorem ubieram się porządnie w odzież mojej ulubionej firmy www.sklep-dare2b.pl/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX