5 zdrowych przekąsek, które mogą okazać się zgubne

Dieta odgrywa kluczową rolę niemal na każdym poziomie zaawansowania aktywności fizycznej. Bez względu na to, czy celem jest utrata masy ciała czy nie, warto wybierać te produkty, które są dobre jakościowo. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę.
Koktajl, dieta biegacza Koktajl, dieta biegacza fot.: pixabay

5 zdrowych przekąsek, które mogą okazać się zgubne

Pamiętaj, że bardzo często w pierwszej kolejności kupujemy oczami. Nie daj się zwieść hasłami reklamowymi i ładnym, kolorowym opakowaniem.

Przy wyborze gotowych produktów szczególną uwagę należy zwrócić na jego skład. Dlatego czytaj etykiety, początkowo może to wydawać się pracochłonne, a symbole i składniki trudne do rozszyfrowania. Nie zniechęcaj się jednak, bo tylko świadome wybory pozwolą uzyskać dobrze zbilansowaną dietę.

O czym, warto pamiętać?

- Nie sugeruj się ładnym opakowaniem.
- Sprawdź, co oznaczają symbole na etykiecie.
- Unikaj żywności wysokoprzetworzonej.
- Nie kupuj produktów z dodatkiem cukru.
- Przygotuj posiłki samodzielnie.
- Nie wybieraj się na zakupy głodny.

Jogurt owocowy Jogurt owocowy fot.: pixabay

Jogurt owocowy

Czy jogurt owocowy jest dobrym pomysłem na śniadanie?

Prawda jest taka, że większość dostępnych jogurtów owocowych niewiele wspólnego ma z owocami. Większość z nich produkowana jest z dużą zawartością aromatów, które tylko imitują zapach świeżych truskawek czy leśnych jagód. W takim produkcie można znaleźć pokaźną ilość cukru, śmietanę, emulgatory, substancje pianotwórcze, żelatynę i barwniki. Regularne spożycie jogurtów owocowych może prowadzić do otyłości, a w konsekwencji do cukrzycy typu 2.

Jaki jogurt wybrać?

Im mniej składników, tym lepszy jogurt. Na opakowaniu szukaj nazwy rodzaju, gatunku i szczepu bakterii, np. Bifidobacterium (rodzaj), lactis (gatunek) DN-173010 (szczep) Zawsze wybieraj jogurt naturalny, najlepiej o obniżonej zawartości tłuszczu ale upewnij się, czy kosztem tego nie został on dosłodzony. Produkt typu "light" czy informacja o zawartości 0% tłuszczu jest wskazówką, że jogurt ma obniżoną wartość odżywczą. Najlepiej wybierz te, które zawierają 1,5-2 proc. tłuszczu.

Do jogurtu możesz dodać świeże owoce lub płatki zbożowe. Nawet jeśli go dosłodzisz miodem, będzie w nim mniej cukru niż w tym ze sklepu.

Masło orzechowe Masło orzechowe fot.: pixabay

Masło orzechowe

Dlaczego masło orzechowe, może okazać się śmieciową bombą?

Masło orzechowe charakteryzuje się dużą zawartością kalorii. Jedna łyżka masła arachidowego ma ok. 140 kcal. Im więcej orzechów w maśle i mniej innych dodatków, tym lepiej. Idealnie byłoby wybrać takie, które zawiera 100% orzechów i jednocześnie pozbawione jest innych składników. Dostępne masło orzechowe w sklepach zawiera dodatki takie jak: cukier, syrop glukozowo-fruktozowy oraz olej palmowy. Poza tym, warto pamiętać, że masło na bazie orzechów arachidowych ma niekorzystną proporcję kawasów omega-3 do omega-6. To jednak najtańsza opcja produkcji, stąd najbardziej dostępna, a można wykorzystać każdy rodzaj orzechów.

Masło orzechowe jako idealna przekąska dla biegacz - sprawdź co musisz zrobić.

Najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie masła orzechowego samodzielnie w domu. Zamiast orzechów arachidowych można użyć do jego wykonania migdały lub nerkowce. Wystarczy uprażyć orzechy i zblendować je na gładka masę(opcjonalnie dodaj szczyptę soli). Pamiętaj, że ten składnik żywności będzie zdrowym elementem diety tylko wtedy kiedy zachowasz umiar w jego spożyciu. Idealnie sprawdzi się jako przekąska przed treningiem lub tuż po jego zakończeniu.

Warto wiedzieć, że masło orzechowe jest bogatym źródłem: energii, białka roślinnego, błonnika, witaminy E, witamin grupy B i niacyny, a jego spożycie podnosi poziom serotoniny, która znacząco zmniejsza apetyt.

Batonik energetyczny Batonik energetyczny fot.: pixiabay

Batony energetyczne

Bądź świadomym konsumentem, sprawdzaj etykiety.

Tego rodzaju batoniki są sycące, łatwo je spakować w podręczy bagaż i zyskują ogromną popularność szczególnie wśród osób aktywnych. Na rynku dostępny jest szeroki asortyment tego rodzaju produktów. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie niezbędnych składników odżywczych, uzupełnienie energii i przyśpieszenie procesu regeneracji. Przy wyborze warto jednak sprawdzić skład danego batonika, większość z nich zawiera sporą dawkę cukru, tłuszczu nasyconego i tłuszczów trans. Im mniej podanych składników na etykiecie tym lepiej.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Wybieraj te batoniki, w których nie ma dodatku cukrów prostych, syropu glukozowo- fruktozowego, alkoholi cukrowych oraz są bez dodatku tłuszczu nasyconego i tłuszczów trans. Najlepiej przygotuj tego rodzaju przekąskę samodzielnie w domu, dzięki temu wiesz dokładnie co znajduje się w batoniku. Możesz użyć: bananów jako źródło potasu, płatków owsianych bogatych w fosfor, daktyli czy nasion konopi jako źródła białka.

Musli Musli fot.: pixabay

Musli

Czy wiesz co kryje w sobie musli?

W skład gotowych musli wchodzą m.in.: płatki owsiane, suszone owoce, nasiona i orzechy. To źródło łatwo przyswajalnych witamin i składników mineralnych. Wybierając musli w sklepie trzeba jednak dokładnie przeczytać to, co znajduje się na etykiecie. W gotowych mieszankach, producent często podaje wartość energetyczną dla 30g produktu. W składzie może znaleźć się smażony banan albo kawałki czekolady.

Stwórz własną kompozycję.

Skomponuj własne musli, dzięki temu zarówno skład jak i smak zależy wyłącznie od Ciebie. Musli odmierzaj miarką, tak żeby kontrolować ilość spożytego produktu.

Sprawdź, jakie wartości odżywcze mają wybrane składniki, które często znajdują się w musli.

- Płatki owsiane, zawierają spore ilości białka, tłuszczów, magnez, potas, fosfor i witamina B1, które regulują metabolizm.

- Daktyle, nadają słodkość i zawierają białko, fosfor, żelazo, wapń.

- Suszone śliwki przyśpieszają metabolizm.

- Orzechy są znakomitym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)

- Rodzynki zawierają witaminy z grupy B usprawniające procesy metaboliczne układu nerwowego, natomiast obecność potasu sprawia, że mogą obniżać ciśnienie krwi.

Koktajl Koktajl fot.: pixabay

Gotowe koktajle

Nie sugeruj się chwytliwą reklamą.

Gotowy koktajl kupiony na mieście może okazać się prawdziwą bombą cukrową. Podobnie jak w przypadku jogurtów owocowych w tego rodzaju przekąsce można znaleźć pokaźną ilość cukru, aromatów i barwników.

Wykorzystaj swój potencjał!

Koktajl przygotowany w domu jest idealną przekąską na śniadanie, przekąskę w pracy lub posiłek po treningu. Koktajl możesz przygotować na bazie samych warzyw lub owoców. Dla wzbogacenia koktajlu o białko dodaj mleka lub jogurtu naturalnego. Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy zamiast mleka krowiego dodaj mleko kokosowe lub migdałowe. Receptura jest zazwyczaj prosta, wystarczy zblendować wszystkie składniki w jednym pojemniku.