Superfoods - hity zdrowej kuchni

Moda na SUPERFOODS opanowała świat. Jarmuż, czystek, młody jęczmień i inne produkty bogate w witaminy, minerały, antyoksydanty, błonnik czy białko, cieszą się coraz większa popularnością. Dowiedz się więcej na temat niezwykłej żywności i sam zdecyduj czy oparta na niej dieta to fanaberia dla hipsterów, czy opłacalna inwestycja we własne ciało.

Biała quinoa jest delikatniejsza, zarówno w smaku, jak i konsystencji, od ziaren czerwonych i czarnych. Biała quinoa jest delikatniejsza, zarówno w smaku, jak i konsystencji, od ziaren czerwonych i czarnych. Fot. Shutterstock

Quinoa

Quinoa - po polsku komosa ryżowa - to sztandarowy punkt w diecie wegetarian. Bogata w pełnowartościowe białko o wysokiej zawartości aminokwasów egzogennych (czyli takich, których organizm nie wytwarza sam, a musi dostarczyć sobie z pożywieniem) jest doskonałą alternatywą dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednak korzyści ze spożywania komosy ryżowej jest o wiele więcej. To bezglutenowe pseudozboże jest skarbnicą magnezu, żelaza, miedzi, manganu, fosforu, witaminy E i witaminy B2. Do jej spożywania powinny przekonać się zwłaszcza osoby cierpiące na migreny, quinoa gdyż łagodzi jej objawy. Wpływa także na regulację pracy serca i wspomaga mineralizację zębów.

Po włączeniu komosy do swojej diety szybko zauważysz poprawę stanu włosów, skóry i paznokci, a dzięki wysokiej zawartości błonnika poprawie ulegnie perystaltyka jelit i skończą się problemy z zaparciami. Nie można też nie wspomnieć o jej działaniach - przeciwzapalnym, przeciwgrzybiczym, przeciwwirusowym, a przede wszystkim przeciwnowotworowym. Komosa ryżowa jest tak delikatna w smaku, że można dodawać ją niemal do wszystkiego, należy tylko pamiętać, by przed ugotowaniem przepłukać ją wodą.

amarantus amarantus Fot. Shutterstock

Amarantus

Amarantus to prawdziwy eliksir młodości. Zawarty w jego ziarnach skwalen sprawia, że komórki starzeją się dużo wolniej, a serce jest lepiej dotlenione. Amarantus, zwany też szarłatem, to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, o czym nie powinni zapominać zwłaszcza wegetarianie. Również osoby na diecie bezglutenowej mogą cieszyć się jego właściwościami. Amarantus polecany jest też wszystkim zestresowanym i cierpiącym na wrzody żołądka, gdyż to wyjątkowe pseudozboże pomaga uporać się z ich przykrymi skutkami. Dzięki wysokiej zawartości wapnia (prawie 160mg/ 100g ) przeciwdziała osteoporozie, a jego zasadotwórczy charakter pomaga ustrzec się zakwaszenia organizmu.

Ciecierzyca Ciecierzyca Fot. Shutterstock.com / Jovan Nikolic

Ciecierzyca

Bogactwo białka i błonnika, niski indeks glikemiczny i niewiele kalorii to tylko początek zalet jakie cechują tę wyjątkową roślinę strączkową. Ciecierzyca jest świetna dla osób z wysokim poziomem złego cholesterolu (obniża jego poziom), a także dla zmagających się z nadkwasotą i refluksem (wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku).Ciecierzyca ma też właściwości antynowotworowe, a szczególnie skuteczna jest w przeciwdziałaniu raka jelita grubego (ze względu na wysoką zawartość nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego (7,5g/100g).

Włączenie ciecierzycy do diety pomoże też zredukować ilość, niewidzialnej z zewnątrz, trzewnej tkanki tłuszczowej. Ta okalająca narządy wewnętrzne tkanka tłuszczowa jest wyjątkowo oporna na wszelkie diety odchudzające, za to jej nadmiar tworzący otyłość brzuszną, grozi chorobami serca, a nawet jego zawałem. Spożywanie ciecierzycy przyniesie też korzyści osobom zmagającym się z insulinoopornością, która nieleczona prowadzi do cukrzycy typu II.

Niewątpliwą zaletą tej rośliny strączkowej jest różnorodność metod przyrządzania. Można zrobić z niej pasztet, pastę, humus, kotlety, dodać do sałatki, podać z mięsem lub makaronem, albo zajadać samą.

nasiona chia nasiona chia shutterstock

Nasiona chia (szałwia hiszpańska)

Te niepozorne nasiona mają w sobie ponadprzeciętną moc. Ogromne ilości witamin i składników mineralnych skondensowane w szałwii hiszpańskiej wysuwają ją na prowadzenia w klasyfikacji najzdrowszych superproduktów. Zaledwie 100 g, czyli 6-7 łyżek stołowych nasion chia wypełnia 100% zapotrzebowania organizmu na magnez, mangan i fosfor, a w 50% na wapń. Nasiona chia to też bogactwo żelaza (6,5 mg/100 g), którego niedobory są główną przyczyną anemii oraz selenu mającego działanie przeciwnowotworowe.

Co ciekawe nasiona szałwii hiszpańskiej to też genialne źródło kwasów omega-3 (ponad 20 mg/100 g), a zatem świetnie wpływa na pracę mózgu. Dzięki niskiemu IG, bardzo wysokiej zawartości błonnika (ok. 34 mg/100g) i właściwościach spowalniających rozkład i wchłanianie węglowodanów, przeciwdziałają otyłości i cukrzycy typu II. Nasiona chia wpływają też korzystnie na kości, mięśnie, układ krwionośny, nerwowy i pokarmowy. Włączmy więc je do codziennej diety, ale w ilościach nie większych niż 2-3 łyżki - tyle wystarczy, żeby odczuć ich prozdrowotne korzyści.

Jagody Goji

Te małe owoce kryją w sobie ogromną ilość witamin i składników mineralnych, które nie tylko wzmacniają odporność i opóźniają procesy starzenia, ale też poprawiają wzrok i chronią przed nowotworami. Jagody Goji to świetne źródło żelaza, cynku, wapnia, fosforu, potasu, witaminy C , E, witamin z grupy B, a także niezwykle rzadko występującej, silnie antyoksydacyjnej witaminy B17. Włączyć je do diety powinni zwłaszcza cierpiący na cukrzycę, nadciśnienie i marskość wątroby, gdyż dzięki zawartości germanu owoce Goji pomagają w walce z tymi chorobami.

Jagody Acai

Jagoda Acai to prawdziwa ,,antyrakowa' królowa wśród wszystkich owoców. Swoje niezwykle silne działanie przeciwnowotworowe zawdzięcza przede wszystkim wysokiej zawartości antocyjanów, polifenoli i fitosteroli. To jednak dopiero początek listy dobroczynnych związków zawartych w tych malutkich owocach. Jagody Acai są bowiem bogate także w witaminy z grupy B, minerały, aminokwasy, a przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-9, które regulują poziom cholesterolu, dzięki czemu chronią nasze serca.

Jarmuż Jarmuż Fot. Shutterstock

Jarmuż

Znany i doceniany już w starożytności, na lata zniknął z naszych stołów. Teraz, wraz z rosnącym zainteresowaniem zdrową żywnością, powraca w wielkim stylu. Ta niezwykle wartościowa roślina z rodziny kapustowatych jest źródłem wielu witamin i składników mineralnych, w tym wyjątkowo cennej dla organizmu witaminy K. Nie tylko poprawia ona krzepnięcie krwii i zmniejsza nadmiernie obfite miesiączki, ale też działa przeciwnowotworowo, hamując rozwój m.in. raka piersi, jajników, czy wątroby.

To jednak dopiero początek przeciwnowotworowych właściwości jarmużu. Dzięki zawartości karotenoidów chroni nas też przed rakiem pęcherza moczowego, przełyku, krtani i jamy ustnej. Natomiast sulforafan, kolejny antyoksydant ukryty w jarmużu, przeciwdziała powstawaniu nowotworu jelita grubego, płuc i prostaty. Mało tego, sulforafan pomaga też w walce z wrzodami żołądka i dwunastnicy (niszczy Helicobacter pylori, czyli bakterię będącą przyczyną tych chorób).

Jarmuż korzystnie wpływa tez na serce (obniża ciśnienie, zapobiega miażdżycy) oraz oczu - dzięki wysokiej zawartości beta karotenu, czyli prowitaminy A, zapobiega kurzej ślepocie.

Jeśli chcemy w pełni wykorzystać prozdrowotne właściwości jarmużu nie można poddawać go długiej obróbce termicznej.

Młody jęczmień możemy kupić w postaci proszku (z liofilizowanych pędów) oraz tabletek. Można również wyhodować go samodzielnie i świeży dodawać, np. do koktajli czy sałatek. Młody jęczmień możemy kupić w postaci proszku (z liofilizowanych pędów) oraz tabletek. Można również wyhodować go samodzielnie i świeży dodawać, np. do koktajli czy sałatek. Fot. Shutterstock

Młody jęczmień

Choć młody jęczmień nie jest nowością na rynku, to dopiero w ostatnim czasie zrobiło się o nim głośno. Jego właściwości prozdrowotne, bogactwo witamin (zwłaszcza C i E), minerałów (beta-karoten, wapń, żelazo, magnez, cynk), błonnika, pełnowartościowego białka i przede wszystkim walczących z wolnymi rodnikami antyoksydantów, sprawiają, że warty jest swojej dość wysokiej ceny.

Młody jęczmień jest niezwykle zdrowy dla serca - obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Ponadto dzięki wysokiej zawartości błonnika wspomaga odchudzanie, przeciwdziała otyłości i cukrzycy typu II. Włączając go do diety poprawimy stan skóry, zniknie trądzik i owrzodzenia. Korzyści odczują też osoby cierpiące na bezsenność, a ze względu na jego przeciwzapalne właściwości również uskarżający się na bóle stawów. Młody jęczmień można spożywać w formie sproszkowanego soku (o niemal stuprocentowej biodostępności) lub rozdrobnionej trawy (bogatej w błonnik).

Herbatka z czystka jest bardzo popularna w Turcji. Roślina ma fioletowe lub białe kwiaty, a w polskich aptekach można kupić susz Herbatka z czystka jest bardzo popularna w Turcji. Roślina ma fioletowe lub białe kwiaty, a w polskich aptekach można kupić susz Fot. Otmar Diez / StockFood

Czystek

Czystek to jedno z najzdrowszych ziół, którego antyoksydacyjne właściwości wzbudzają zainteresowanie coraz liczniejszej grupy Polaków. Popularność tego suplementu nie jest przypadkowa. Czystek jest bowiem niezwykle bogatym źródłem polifenoli, czyli związków neutralizujących wolne rodniki i zwalczających stany zapalne, a tym samym przeciwdziałających powstawaniu nowotworów. Polifenole zawarte w czystku wspomagają również odporność organizmu, działają przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Regularne picie naparu z czystka korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy zabezpieczając przed miażdżycą.

spirulina spirulina Fot. Shutterstock

Spirulina

Ta alga z dnia na dzień zyskuje na popularności. Nic w tym dziwnego, bo jej prozdrowotne właściwości nie mają sobie równych. Spirulina nie tylko oczyszcza organizm z metali ciężkich, których wszechobecność jest jednym z najgorszych skutków rozwoju cywilizacji, ale też działa przeciwnowotworowo, wspomaga pracę tarczycy i poprawia odporność. Spirulina to doskonałe źródło pełnowartościowego białka, a także witamin i minerałów - m.in. żelaza, wapnia, magnezu i potasu.

Jednak najcenniejszym, bo też najrzadziej występującym, składnikiem spiruliny jest kwas gamma-linolenowy (GLA), który działa przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo, bierze udział w tworzeniu substancji obniżających ciśnienie krwi, poprawia stan skóry, włosów i paznokci, a nawet łagodzi uciążliwe objawy PMS.

Komentarze (15)
Superfoods - hity zdrowej kuchni
Zaloguj się
  • dorry

    Oceniono 4 razy 4

    "Amarantus, zwany też szkarłatem"
    Serio? szKarłatem?
    Amarantus to inaczej szarłat, warto sprawdzic zanim się napisze....

  • pan.szklanka

    Oceniono 3 razy 3

    Wiśnia jest wiśnia.I witaminy przede wszystkim ma. Wypijasz takie dwie i masz komplet. A witamina jest podstawą człowieka.

  • blahblah69

    Oceniono 4 razy 2

    Dziekujemy wyborczej za slajdy. Bez nich nie wiedzialbym, jak czytac internet.

  • ravee

    0

    "Do jej spożywania powinny przekonać się zwłaszcza osoby cierpiące na migreny, quinoa gdyż łagodzi jej objawy."
    Ludzie, czy ktoś to czyta przed publikacją?

  • tabucchi

    0

    A może ktoś mógłby przygotować jakąś porządną paczkę przepisów z tofu dla biegaczy?

  • drzejms-buond

    0

    czystek jest "popularny" ale głownie wśród osób chorych na boreliozę, których w Polsce niestety coraz więcej..
    Cieciorka i jarmuż to nasze stare dobre warzywa odkrywane na nowo.
    Uwielbiam cieciorę a jarmuż co roku jesienią kupuję z korzeniami, wsadzam do ziemi wystawiam na balkon i mam do bożego narodzenia świeże .
    Brakuje mi w tym zestawie jagód kamczackich- pod względem zawartości prozdrowotnych lepsze od goi.
    Spirulinę polecam wyczynowcom- daje niezłego kopa !

  • crayole

    Oceniono 1 raz -1

    Zanim się zacznie jeść jagody goi/goji (jak je zwą), lepiej mieć świadomość wątpliwości, jakie wiążą się z rośliną i jej "cudownymi" owocami... Szkoda, że tu o tym zapomnieli wspomnieć...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX