7 sposobów na maraton, przeczytaj i zastosuj

Maraton to długotrwały i bardzo intensywny wysiłek. Do dystansu 42,195 km, należy podejść z pokorą. Ważne jest zarówno przygotowanie fizycznie, jak i mentalnie. Pozytywne nastawienie to już połowa sukcesu. Mamy kilka trików, które musisz poznać, za nim staniesz na linii startu.

Dystans maratoński liczy zawsze nie mniej, nie więcej tylko 42 km 195 m. Czy zdajesz sobie sprawę, że dla większości biegaczy to wysiłek trwający od 3 do 4 a nawet 5 godzin? Zastanów się co przez ten czas jesteś w stanie zrobić. Możesz np. spokojnie dojechać samochodem z Warszawy do Poznania, pokonując przy tym ponad 300 km! Podczas 4 godzin jesteś w stanie obejrzeć 10 odcinków serialu „Gra o Tron”. Mając do dyspozycji 5 godzin spokojnie zerwiesz aż 500 kg jabłek - pytanie tylko, kiedy je zjesz?

MaratonMaraton Agnieszka Kwiatkowska

Jest wiele sposobów, na to, żeby podczas wyścigu odpowiednio nastawić się mentalnie. Pamiętaj, dobry plan gry, pozwoli osiągnąć wyznaczony cel. Sprawdź kilka sprawdzonych trików.

Jak poradzić sobie z dystansem maratońskim?

  1. Podziel cały dystans na mniejsze etapy. Możesz przygotować opaskę na rękę z międzyczasami, uwzględniając poszczególne kilometry (np. co 5 km). To ułatwi Ci kontrolę nad tempem i pozwoli zająć głowę liczbami.

  2. Przygotuj swoją ulubioną playlistę. Dobrze, żeby muzyka była dynamiczna. Wielu biegaczy twierdzi, że muzyka wyzwala w nich dodatkowe pokłady energii. To jak specjalne punkty kibicowania, tyle że Ty możesz mieć własny, na wyłączność.




    Maraton, Agnieszka Kwiatkowska






  3. Na bieżąco wyznaczaj kolejne punkty do jakich chcesz dobiec. Może to być odległy budynek, most albo dany kilometr. Odhaczaj je ze swojej listy i skupiaj się na kolejnym wyzwaniu. Nie myśl, że do mety jest jeszcze albo 30 km. Używaj zwrotów typu: „tylko 5 km i jestem na półmetku”.

  4. Biegnij w grupie. Zazwyczaj tworzą się same, przy tzw. „zającu”. Inni biegacze (choć tych na maratonie nie brakuje) ułatwią Ci pokonać kolejne kilometry do mety. Poza tym możesz się schować za kimś przed wiatrem albo przezwyciężyć kryzys na trasie – jeśli ten, Cię dopadnie.



    Maraton, Agnieszka Kwiatkowska


  5. Pomyśl o czymś przyjemnym. Nie zastanawiaj się „po co mi to” i „co ja tu robię”. Nie dopuszczaj do siebie takich myśli, jesteś na trasie maratonu po to żeby walczyć. Masz swoją misję. Zwizualizuj sobie jak wbiegasz na metę, co zrobisz lub co zjesz po biegu. Zastanów się nad nagrodą, należy Ci się!

  6. Zaangażuj swoich bliskich, żeby kibicowali Ci na poszczególnych etapach trasy. Wsparcie znajomych lub rodziny to najlepsza motywacja! Poza tym głupio odpuścić, jeśli wiesz, że ktoś na Ciebie czeka.

  7. Zwiedzaj! Rozejrzyj się dookoła, postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Jeśli nie biegniesz na konkretny czas, taki maraton do dobra opcja poznania nowego miejsca. Ciesz się, że tu jesteś.

MaratonMaraton Agnieszka Kwiatkowska

MaratonMaraton Agnieszka Kwiatkowska