Slow jogging, czyli jak w międzyczasie spalić więcej kalorii

Hotelowy parking w Kątach Rybackich. Na środku placu między samochodami drepczą w kółko cztery kobiety. Szykujący się do odjazdu pan zaczepia "A po co cały ten slow jogging?", kobiety odpowiadają chóralnie "dla przyjemności", pan nie ustaje "ale ja się pytam po co?"; "bo zdrowiej, bo bezpieczniej"; "nie rozumiem" i odjechał... w rytmie bardziej fast, niż slow.

Slow jogging do Polski trafił parę lat temu. Pojawił się jako ciekawostka, która podobnie jak inne biegowe newsy zaciekawiła wiele osób, zwłaszcza tych którzy dopiero zaczynają sportową przygodę. Twórcą nurtu slow joggingu jest profesor Hiroaki Tanaka, 69 letni Japończyk, z życiówką w maratonie 2:38:50, ustanowioną w wieku 50 lat.

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Na chwilę przed startem 38. PZU Maratonu Warszawskiego profesor wraz z grupą Japończyków przyleciał do nas, by przeszkolić pierwszych polskich trenerów slow joggingu. Przez parę dni Kąty Rybackie żyły w rytmie slow.

Sama postać profesora jest już zjawiskowa. Niski, bardzo drobny (waży 55 kg!), uśmiechnięty i emanujący spokojem człowiek!

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Slow jogging - o co w tym chodzi?

Po dwóch dniach spędzonych z profesorem i pozostałymi uczestnikami szkolenia dostrzegam jego dwa świetne zastosowania.

Metoda biegania slow oparta jest na powolnym, dla każdego z nas indywidualnym tempie. Tempie, w którym jesteśmy w stanie spokojnie rozmawiać i się uśmiechać. W języku japońskim takie tempo nazywane jest niko niko. Jeśli nie możesz się uśmiechnąć znaczy, że jest za szybko.

Dla osób niebiegających, będzie to często tempo równe tempu spacerowemu. Może więc lepiej spacerować?

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

W trakcie spacerowania angażujemy niewiele grup mięśniowych. Bardziej przesuwamy nogi po podłodze, zawsze któraś z nich ma kontakt z ziemią.

Sytuacja zmienia się gdy zaczynamy biec, nawet bardzo wolno. Od razu zaczynają nam działać duże grupy mięśniowe, których nie wykorzystujemy przy chodzeniu. W trakcie biegu pracuje mięsień czworogłowy uda, mięśnie pośladkowe i mięśnie brzucha. Mamy też fazę lotu, czyli moment, w którym żadna ze stóp nie ma kontaktu z podłożem.

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Co nam to daje? Na tym samym odcinku, w tym samym czasie spalimy dwukrotnie więcej kilokalorii. A zmęczenie nie będzie wcale dużo większe, zwłaszcza że na początku możemy przeplatać 1 minutę biegu, 30 sekundami marszu. A do korzyści z ruchu nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Kogo więc powinien zainteresować slow jogging? Na pewno osoby, które chcą pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej.

Inne korzyści z uprawiania slow joggingu:

  • Bezpieczna forma ruchu
  • Nie obciąża stawów
  • Zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy i cukrzycy
  • Zapobiega chorobom cywilizacyjnym
  • Powoduje wzrost liczny komórek mózgowych (lepsza pamięć i poprawa zdolności podejmowania decyzji)

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Slow jogging jest bezpieczny dla osób starszych. Wśród uczestników zajęć prowadzonych przez profesora Tanake są osoby powyżej 90 roku życia. Przełomowym dla tej techniki momentem było nagranie w japońskiej telewizji, na którym para cesarska w tempie niko niko spędza wspólnie czas. Taką formę aktywności lekarz przepisał cesarzowi po zawale serca.

Przez to, że pracujemy na niskim poziomie zmęczenia do uprawiania slow joggingu nie potrzeba specjalnych sportowych ubrań, możemy śmiało ćwiczyć w tym w czym chodzimy na co dzień. I co ważne możemy z tej formy aktywności korzystać w każdej chwili. Tak jak profesor, który dreptał po pokładzie samolotu w drodze z Japonii do Polski.

TreningTrening Stowarzyszenie Slow Jogging Poland

I tu pojawia się drugie zastosowanie slow joggingu. W trakcie wykładów poznałam świetny sposób na spalanie dodatkowych kilokalorii w ciągu dnia - możemy w wolnej chwili „slow joggingować” w miejscu. Wystarczy metr, półtora, by wykonać parę kroczków w jedną stronę, nawrót i kolejne kroczki. Czyli możemy truchtać w pracy czekając przy ksero, albo w drodze do łazienki lub na przystanku w oczekiwaniu na autobus. Dla osób, które starają się schudnąć, liczą kalorie i dbają o zdrowie i aktywność to idealne rozwiązanie na dodatkowe spalanie w ciągu dnia. Trochę może to dziwnie początkowo wyglądać, ale bycie w ruchu powoli przestaje wszystkich dziwić, więc może i do widoku truchtających prawie w miejscu osób będzie można się przyzwyczaić.

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Slow jogging - podstawowe zasady

Podstawowe zasady slow joggingu, poza wolnym tempem pozwalającym na uśmiech to:

  • małe kroki, skupienie na rytmie i kadencji (zalecana to 180 kroków na minutę)
  • świadome lądowanie na śródstopiu, dzięki czemu wykorzystujemy naturalną amortyzację
  • rozluźnione ramiona
  • wyprostowane plecy i sylwetka

Warsztaty Slow JoggingWarsztaty Slow Jogging Natalia Jędrzejczyk

Kadencję łatwo ustalić krótkim testem. Przez 15 sekund powinniśmy wykonać 45 kroków. Jeśli robimy ich mniej prawdopodobnie nasz krok jest zbyt długi.

Tak więc Kąty Rybackie przez parę dni żyły ruchem slow. Pusta plaża, po której w tempie niko niko przemieszczali się japońscy i polscy adepci slow joggingu.

Katarzyna Daniek, właściciela Euforja - nordic walking: To szkolenie to dla mnie super doświadczenie spotkania osoby, która coś stworzyła od podstaw i jest tak skupiona na tym, że aż zaraża. Ja od prawie 2 lat uprawiam slow jogging, a od około 1 roku prowadzę zajęcia ze slow, więc na pewno chce je rozwijać i zarażać kolejne osoby. A osobiście profesor natchnął mnie do startu w zawodach biegowych techniką slow.

Organizatorem szkolenia było Stowarzyszenie Slow Jogging Polska, a wyłącznymi partnerami zajęć instruktorskich slow joggingu w Polsce jest firma Sante i Studio Sante Uzdrowisko Miejskie.