Motywacja biegacza. Jak osi庵n望 za這穎ny cel?

Podejmuj帷 jakie dzia豉nia cz瘰to nie zastanawiamy si nad celem. Nie jest dla nas wa積e po co to robimy, tylko cieszymy si chwil i w豉sn decyzj. Czasami bywa te odwrotnie. Konkretny, czasami daleki cel powoduje, 瞠 decydujemy si na dzia豉nie. Cz瘰to jednak pojawiaj si przeszkody, kt鏎e obni瘸j nasz motywacj. M闚i帷 bez ogr鏚ek, po prostu nie zawsze nam si chce. Dlaczego tak si dzieje? Jak sprawi, 瞠by motywacja nie spada豉? Jako pedagog cz瘰to spotykam si z tym dylematem.

Wyznaczenie celu

Mo瞠my wyró積i dwa rodzaje celu.

Cel daleki

Z wyznaczaniem sobie celu mo瞠 by niema造 problem. Je郵i zosta這 sporo czasu do jego realizacji np. kilka miesi璚y, pó roku, czy nawet rok, to cz瘰to my郵imy, 瞠 nam si wszystko uda. Na razie jeste鄉y pe軟i optymizmu, spokojni, a stres nas jeszcze nie z瞠ra. Czasami pozwalamy sobie na drobne odst瘼stwa, kt鏎e burz nam nasz plan, ale przecie mamy mn鏀two czasu, wi璚 tragedii nie ma. Takie podej軼ie niestety mo瞠 doprowadzi do tego, 瞠 po prostu nie zrealizujemy celu. Je郵i ,,meta" jest daleko, to motywacja mo瞠 spada, bo cz瘰to sobie m闚imy: ,,zaczynam od jutra, mam czas". I t sam 酥iewk powtarzamy co dnia, a w ko鎍u jest ju za p騧no i dajemy za wygran… wyznaczaj帷 sobie nowy cel za kolejne kilka miesi璚y.

Cel wygórowany

Cz瘰to rzuca貫m si z ,,motyk na s這鎍e". Podejmowanie ambitnych celów, czasami wydawa這by si wyg鏎owanych samo w sobie nie jest z貫. Je郵i o czym marzymy, d捫ymy do tego, to jako tak pe軟iej 篡jemy. Jednak gdy poprzeczka jest ustawiona ponad nasze mo磧iwo軼i i w pewnym momencie zdajemy sobie z tego spraw, 瞠 z plan闚 nic nie b璠zie, to mo瞠 doj嗆 do zniech璚enia. Motywacja spadnie, ,,z豉piemy do豉" i mo瞠my ca趾owicie zrezygnowa z dzia豉nia, czyli w naszym przypadku z biegania. Jak nie wychodzi, to po prostu nie chce si cz這wiekowi dalej stara.

Je郵i cel jest zbyt odleg造 lub wygórowany, to… no w豉郾ie co robi?

Wyznacz sw鎩 cel i realizuj go z g這w! Wyznacz sw鎩 cel i realizuj go z g這w!  Fot. Shutterstock

Wyznaczanie celów po鈔ednich

Wszystkie dzia豉nia jakie podejmuj dziel sobie na etapy. To s ma貫 odcinki lub kolejne niezbyt trudne do osi庵ni璚ia cele. Najpierw staram si do nich dotrze, zbli篡 podczas treningów. Nie do tego ostatecznego, ale do tych mniejszych. Podam przyk豉d. Je郵i chc  osi庵n望 satysfakcjonuj帷y mnie czas na np. 10 km, to najpierw rozpisuj sobie strategi doj軼ia do tego celu. Wychodz帷 pobiega, gdy wci捫 nie widz efekt闚, to w pewnym momencie mog straci motywacj. Jednak je郵i sobie za這輳, 瞠 co 2-3 tygodnie poprawiam swoje czasy podczas wykonywania interwa堯w o x sekund (niech to b璠zie niewielka liczba), to 豉twiej b璠zie mi to osi庵n望, ni ci庵le my郵e o tym wyg鏎owanym celu. Poprawa cz御tkowych wynik闚 b璠zie mnie motywowa.

Nast瘼nym krokiem w realizacji planów mo瞠 by np. zrzucenie kilku kilogram闚. Wyznaczam sobie zbilansowan diet i wytapiam np. 1 kg co x czasu, tak aby osi庵n望 wymarzon wag przed najwa積iejszym startem. Po鈔ednie cele pozwol skupi si tylko na tym konkretnym fragmencie mojego dzia豉nia. I tak krok po kroku. Tak jest cz瘰to podczas pokonywania ultramaratonu. Zastanawianie si nad tym, 瞠 zosta這 jeszcze tak wiele kilometr闚 powoduje spadek motywacji. Podzielenie sobie ca貫go dystansu na dotarcie do poszczeg鏊nych kilometr闚, punkt闚 篡wieniowych, ,,przepak闚" lub te charakterystycznych miejsc, pozwoli zaj望 g這w i skupi si tylko na tym po鈔ednim celu.   

 Konsekwencja

To has這 jest kluczem do osi庵ni璚ia celu. To od naszej cierpliwo軼i i wytrwa這軼i w postanowieniu zale篡 sukces. Mo積a go osi庵n望 stawiaj帷 sobie po鈔ednie cele. W ten mo積a st逝mi lenia lub te okie透na strach przed tym co dalekie i na pierwszy rzut oka nieosi庵alne. Nale篡 nie zastanawia si nad gównym celem, tylko na wykonaniu zadania. Czyli nie my郵, 瞠 chc przebiec maraton w 3 godziny, ale na jednym z trening闚 wykonuj bieg ci庵造 na odcinku dajmy na to 8 km w tempie pozwalaj帷ym mi na z豉manie ,,tr鎩ki". Przenosz帷 to na inn dyscyplin sportow np. pi趾 no積, wykonuj帷 rzut karny, nie zak豉dam zdobycia gola i pokonania bramkarza. Skupiam si na pos豉niu pi趾i dok豉dnie w konkretne miejsce, np. lewy dolny r鏬 bramki. Tylko w ten spos鏏 jestem w stanie si w danej chwili skoncentrowa si na wykonaniu zadania, bez kombinowania i strachu, czy dam rad osi庵n望 g堯wny cel. 

Bieganie rano ma du穎 zaletBieganie rano ma du穎 zalet Fot. shutterstock

Rado嗆

Przygotowuj帷 si do pobicia nowego rekordu 篡ciowego stosujemy trening, który ju w my郵ach nas przyt豉cza. Jeszcze nie zacz瘭i鄉y biec, a wiemy 瞠 b璠zie ci篹ko. Zdajemy sobie spraw, 瞠 taki wysi貫k czeka nas prawie codziennie przez najbli窺ze miesi帷e. Nieweso豉 perspektywa. Zn闚 si nie chce. Zamiast cieszy si, 瞠 pokonamy w豉sne s豉bo軼i wpadamy w irytacj. A gdyby tak odwr鏂i sytuacj? Zamiast frustrowa si czy dam rad, to obudzi w sobie ciekawo嗆… z tego samego powodu. Nale篡 zada sobie kilka pyta i stan望 ze sob do rywalizacji. Czy dam rad to wykona?  Je郵i nie, to spr鏏uj na kolejnym treningu. Jednak, gdy uda mi si ju teraz pobiec w danym tempie, to wygram zak豉d z samym sob i b璠zie to pow鏚 do rado軼i. Mo瞠sz znale潭 nawet ma貫 rzeczy, kt鏎e podczas treningu b璠 ci cieszy. Warto szuka pozytyw闚, nawet nieudanych pr鏏. Zamiast m闚i ,,zn闚 mi si nie uda這", lepiej stwierdzi ,,zabrak這 mi tylko dw鏂h sekund do zaplanowanego czasu, popracuj nad tym". Prawda, 瞠 lepiej brzmi i motywuje do dalszego dzia豉nia? Nawet w sytuacji ,,pora磬i" mo積a si u鄉iechn望 i zobaczy ,,鈍iate趾o w tunelu".

Wa積e pytania

Cele po鈔ednie, to nie tylko osi庵ni璚ie coraz szybszego tempa na treningach, ale te wiele elementów na zupe軟ie innych p豉szczyznach. D捫帷 do realizacji plan闚 co w sobie naprawiamy, zmieniamy i udoskonalamy. Przy okazji biegania zrzucamy zb璠ne kilogramy, nasza sylwetka staje si bardziej sportowa, szczuplejsza. Kondycja si poprawia i nie mamy problemu, by szybko wej嗆 nawet na 10 pi皻ro budynku, czy podbiec bez zadyszki do autobusu. Zdrowo si od篡wiamy i bardziej dbamy o w豉sne cia這. Jeste鄉y u鄉iechni璚i, a 篡ciowe problemy 豉two jest pokona skoro przebieg這 si 10, 20 czy 30 kilometr闚. To s efekty, kt鏎e mog motywowa do ci庵貫go stawiania si na trening. Takie cele zach璚aj do pobiegania nawet podczas mro幡ej zimy.

Kiedy jednak mimo wszystko przychodzi zniech璚enie, to warto zada sobie pytania: po co to robi? Co osi庵n? Odpowiedzi na nie pozwol znów zrozumie do czego d捫 i po co. Kim b璠 po osi庵ni璚iu sukcesu dla samego siebie? Co inni o mnie pomy郵 po moim wyczynie? Opinia biegowego towarzystwa jest przecie te wa積ym aspektem naszych stara. Chcemy si wykaza dla najbli窺zych, dla rodziny, a mo瞠 zale篡 nam na zaimponowaniu w豉snemu dziecku. Czy po doj軼iu do celu b璠 szcz窷liwy? Jak to wp造nie na moje 篡cie?

Takich pyta mo積a zadawa wiele. Wszystkie buduj nasz motywacj i przypominaj po co do czego d捫ymy. Pozwalaj tak瞠 zrozumie i zda sobie spraw, 瞠 je郵i odpu軼imy, to b璠zie to równa這 si ze strat. Nie osi庵niemy marze, kt鏎e kiedy by造 dla nas wa積e. Je郵i nadal s to… wystarczy tylko na這篡 buty i zacz望 biec.  

 

O Autorze:

Jaros豉w Cie郵a: Regularnie trenuje bieganie od 4 lat. Pisze artyku造 do portali internetowych w tym równie do tych zwi您anych z bieganiem. Pedagog z wykszta販enia i zami這wania. Razem z 穎n prowadzi blog: biegajacemalzenstwo.pl Najbardziej lubi startowa w ultramaratonach. Mieszka na Mazurach.