7 klasycznych błędów podczas biegów ultra

Biegi ultra wymagają przede wszystkim odpowiedniego przygotowania fizycznego. Za nim jednak staniesz na linii startu, pamiętaj o przemyślanej strategii. Kontroluj elementy na które masz bezpośredni wpływ i w porę reaguj. Debiut w ultramaratonie potraktuj jak przygodę, skup się na dobrej zabawie, a nie na czasie.

1. Brak odpowiedniego odżywiania na trasie

Przy całej ekscytacji pierwszego wyścigu łatwo zapomnieć o dobrze przemyślanej strategii żywieniowej. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że uzupełnianie energii od początku wyścigu jest kluczowym elementem w dotarciu do mety w dobrej kondycji.
Można bazować jedynie na punktach odżywczych, które zapewnia organizator biegu, ale takie rozwiązanie bywa ryzykowne. Po pierwsze są to posiłki/przekąski, których wcześniej nie sprawdziliśmy i mogą nam jedynie zaszkodzić. Po drugie trudno o regularne uzupełnianie energii bez jej łatwego dostępu.

Pamiętaj, że oprócz słodkich żeli czy batoników, które bardzo szybko dostarczą niezbędnych cukrów do dalszego wysiłku, warto zabrać ze sobą coś słonego. Po co? Przede wszystkim dla zmiany smaku i uzupełnienia sodu w organizmie, który wydalany jest wraz z potem. Na tego rodzaju biegach w punkcie żywieniowym często serwowana jest np. zupa pomidorowa, bogata w potas.

Zegarek do biegania, polska biegaZegarek do biegania, polska biega fot.: pixabay

2. Jesteś niewolnikiem zegarka

W debiucie nie czas jest ważny a dobra strategia biegu. Ciągła kontrola czasu, tempa i ilości pokonanych kilometrów może doprowadzić cię do dekoncentracji. Weź pod uwagę, że sprzęt elektroniczny jest często zawodny w lesie i górach. Sygnał GPS wariuje i nie pokazuje aktualnych danych. Kluczowe mogą okazać się ostatnie kilometry, brak sił i świadomość ile jeszcze mamy do mety może jedynie potęgować poczucie zmęczenia.

3. Zapominasz o swoich celach

Dla większości osób samo ukończenie biegu ultra jest jedynym celem debiutu. I słusznie. Nie daj się ponieść emocjom już na samy początku biegu. Kontroluj sygnały, które wysyła Twój organizm i nie przejmuj się, jeśli inni uczestnicy biegu zaczną cię wyprzedzać.

4. Nie daj się ponieść emocjom

Bardzo łatwo jest zacząć zbyt szybko, ponieważ „tempo wyścigu” jest często wolniejsze niż prędkości, jakie osiągasz na treningach, zwłaszcza na płaskim terenie. Zazwyczaj to nie tempo biegu zabierze ci najwięcej sił w biegach ultra, a długi czas trwającego wysiłku. Kilka lub kilkanaście godzin spędzonych na trasie robi swoje, do tego dochodzi często wymagający profil trasy. Jeśli bieg rozgrywany jest w górach każdy podbieg i zbieg sprawia, że zaangażowane mięśnie czworogłowe są coraz słabsze.

Debiut w biegu ultraDebiut w biegu ultra pixabay

5. Bagatelizujesz zbiegi


Większość z nas pomija w swoim treningu kwestię zbiegów i liczy na siłę grawitacji. Tymczasem umiejętność zbiegania, zwłaszcza w trudnym terenie wysokogórskim, decyduje również o twoim bezpieczeństwie. Na łagodnych zbiegach efektywniej jest wydłużać krok, na stromych lepiej drobić małe kroczki. Zbiegi można potraktować jako chwilę odpoczynku, ale nie zapomnij, że nawet wtedy angażujesz mięśnie do pracy. Przy zbiegach musisz się rozluźnić i swobodnie przyspieszać, nie obawiaj się wywrotki, patrz przed siebie, nie bezpośrednio na stopy.

6. Uzupełnienie elektrolitów

Utrzymywanie równowagi elektrolitowej, szczególnie poziomu sodu, zapewni organizmowi to, czego potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania mięśni, bez obawy wystąpienia skurczy. Podczas biegania następuje ubytek glikogenu mięśniowego, a także wody i elektrolitów. Bardzo dobrym sposobem na uzupełnienie tych składników jest napój izotoniczny. Uzupełnienie elektrolitów jest szczególnie ważne przy treningu w wysokiej temperaturze bądź kiedy mocno się pocisz.

7. Ubierasz się za ciepło lub za lekko


Starty biegów ultra zaplanowane są bardzo często w środku nocy lub o świcie. Wyścig trwa kilka lub nawet kilkanaście godzin, a przez ten czas panujące warunki atmosferyczne mogą się diametralnie zmienić. Pogoda może okazać się największą niespodzianką, która zmienia się często z minuty na minutę. W zależności od pory roku zadbaj o odpowiedni sprzęt i bądź gotowy na każdą ewentualność – nawet na taką, która wymagałaby zmiany odzieży.

Skomentuj:
7 klasycznych błędów podczas biegów ultra
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX