10 powodów, dla których biegacze powinni regularnie pływać

Trening pływacki poprawia wydolność oddechową

Trening pływacki poprawia wydolność oddechową (swimswam.com)

Treningi pływackie zmuszają do pracy całe ciało, ale jednocześnie nie powodują obciążania stawów. To doskonała aktywność fizyczna dla biegaczy. Jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą pływanie?

1. Pływanie poprawia wydolność oddechową

Regularnie wykonywany trening pływacki w krótkim czasie może się przyczynić do znacznego zwiększenia pojemności płuc. To z kolei przekłada się na osiąganie coraz lepszych wyników przez biegaczy. Spośród sportowców, najlepszą wydolnością oddechową mogą się pochwalić właśnie pływacy, biegaczy wyprzedzają w tej klasyfikacji jeszcze kolarze. Poza tym, w czasie pływania uczymy się prawidłowych technik oddychania, stymulujemy do pracy przeponę. 

Aqua jogging dla biegaczy - na czym polega i jakie są jego zalety?

2. Pływanie przynosi ulgę kręgosłupowi

Dla zmuszanego do ciężkiej pracy kręgosłupa, szczególnie po treningu biegowym, najlepszą formą odciążenia, jest pływanie. W basenie, na nasz kręgosłup działają inne siły, niż w trakcie normalnego funkcjonowania - siła wyporu niweluje częściowo siłę grawitacji. A to pozwala dobrze rozluźnić mięśnie pleców, zmniejszyć nacisk na kręgosłup.

Trening pływacki dla biegaczy - od czego zacząć?

Pływanie poprawia koordynację ruchową, zwiększa zakres ruchówPływanie poprawia koordynację ruchową, zwiększa zakres ruchów philiphaynes.com

3. Trening pływacki odciąża stawy

U biegaczy na największe obciążenia narażone są stawy kolanowe, a po kontuzji powrót do formy i treningów może trwać naprawdę długo. Warto o tym pamiętać i znaleźć czas na regularne wizyty na basenie. W trakcie aktywności fizycznej w wodzie, stawy doskonale odpoczywają, bo woda zapewnia poczucie lekkości, ale jednocześnie stawia opór. Takie połączenie gwarantuje bezpieczne środowisko dla  naszych stawów. 

4. Trening pływacki wzmacnia serce

Pływanie doskonale wpływa na serce. Podobnie jak wszystkie ćwiczenia aerobowe, poprawia krążenie krwi, zmniejsza ryzyko zawału i choroby niedokrwiennej. Dzięki regularnym treningom pływackim, tkanki są lepiej dotlenione, a naczynia krwionośne stają się bardziej elastyczne.  

5. Pływanie i ćwiczenia w wodzie pomagają w powrocie do formy po kontuzji

Jeśli przebyta kontuzja nie pozwala jeszcze wrócić do regularnych treningów biegowych, wizyty na basenie pomogą zachować dobrą formę. Pływanie to połączenie treningu oporowego z kardio, angażuje do pracy całe ciało. Często pływanie stanowi także doskonałe uzupełnienie rehabilitacji.

Pływanie a bieganie. Jakie korzyści niosą ze sobą regularne wizyty na basenie dla biegacza?

Treningi pływackie odciążają kręgosłup i stawyTreningi pływackie odciążają kręgosłup i stawy pinterest.com

6. Pływanie łagodzi stres

Pod tym względem pływanie dorównuje jodze. Siła wyporu zapewniająca uczucie lekkości,delikatne kołysanie, stłumione dźwięki, masaż opływającą wodą oraz rytmiczne, spokojne ruchy, połączone z głębokim oddychaniem, tworzą doskonałe warunki do tego, żeby się zrelaksować, uspokoić myśli. Pływanie doskonale sprawdza się także po ważnych, stresujących wydarzeniach sportowych, np. start w biegu.

7. Treningi pływackie kształtują mięśnie

W trakcie pływania angażujemy do pracy niemal całe ciało. W wodzie, choć tego nie odczuwamy tak bardzo jak na lądzie, dzięki sile wyporu, bardzo intensywnie pracują nie tylko ramiona i nogi, ale także mięśnie brzucha (w tym głębokie), klatki piersiowej, pośladków. W wodzie nasze mięśnie rozciągają się, co zapewnia im pełnię potencjału.

Trening pływacki - świetny sposób na odchudzanie i kształtowanie sylwetki

Pływanie doskonale wpływa na pracę sercaPływanie doskonale wpływa na pracę serca femmeactuelle.fr

8. Pływanie poprawia koordynację ruchową

Treningi pływackie zakładają wykonywanie płynnych, ruchów o szerokim zakresie. Ręce pracują inaczej niż nogi, głowa wykonuje serie skrętów. Dzięki temu, poza tym, że polepsza się nasza koordynacja ruchowa, stajemy się bardziej zwinni i gibcy. 

9. Opóźnia oznaki starzenia

Wystarczy na basenie przyjrzeć się starszym osobom, które dobrze pływają. Oznacza to, że pływalnię odwiedzają nie od wczoraj i zapewne pływają regularnie. Mają lepszą posturę, rzadziej są zgarbieni, ich ruchy są bardziej energiczne. 

10. Poprawia pracę mózgu 

W trakcie pływania o niemal 15 procent zwiększa się przepływ krwi w mózgu, co oznacza lepsze jego dotlenienie. To z kolei wpływa na koncentrację i pamięć. 

Zobacz także
  • Sporty wodne. Trening pływacki - sprawdź, czy jest dla ciebie!
  • Trening pływacki to doskonały sposób na odchudzanie Chcesz schudnąć? Idź na basen! Trening pływacki doskonale wyszczupla i ujędrnia całe ciało
  • Przed sprintem lepsza jest krótsza i mniej intensywna rozgrzewka Mięśnie pływaków
Skomentuj:
10 powodów, dla których biegacze powinni regularnie pływać
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX