Zimny prysznic dla biegaczy, dlaczego warto?

Zimny prysznic, choć przez wiele osób znienawidzony, przynosi wiele korzyści. Pierwsze wrażenie kontaktu zimnej wody z ciałem nie należy do przyjemnych, ale warto ten wstręt przezwyciężyć. Zimny prysznic działa zbawiennie na nasze krążenie, układ odpornościowy i regenerację.

Zimna woda poprawia krążenie krwi

Zimna woda zwiększa krążenie krwi w organizmie, co prowadzi do większego zapotrzebowania na tlen. Automatycznie zaczynasz oddychać głębiej, co w konsekwencji zwalcza zmęczenie. Gdy zimna woda uderza w twoje ciało, powoduje, że  krew krąży z większą szybkością, aby utrzymać idealną temperaturę ciała.

Zimny prysznic o poranku to również świetny sposób na pobudkę. Nawet jeśli wybór między ciepłą woda, a zimną jest trudny, przekonasz się, że taka kąpiel jest znacznie lepsza od porannej kawy.

W jaki sposób zwiększyć proces regeneracji po treningu? [7 porad]

Jak stosować zimny prysznic?

Zacznij od spłukania ciała ciepła wodą, następnie stopniowo schładzaj ciało coraz chłodniejszą wodą. W pierwszej kolejności zmocz prawa nogę zaczynając od kostki (miejsce najbardziej oddalone od twojego serca), kieruj się powoli w górę. Następnie spłucz lewą nogę. W kolejnym etapie zajmij się ramionami i górną częścią ciała.

Zrozumieć powięź. To niedoceniany nadzorca naszego organizmu

Zalety naprzemiennego masażu ciepłą i zimną wodą

Zimny i ciepły bodziec zmniejsza i rozszerza naczynia krwionośne, co wzmacnia układ odpornościowy. Zimna woda zmniejsza ból mięśni i wspomaga regenerację po intensywnym wysiłku. Naprzemienny prysznic przyspiesza wydalanie toksyn z organizmu, hartuje organizm, poprawia termoregulację i wzmacnia system immunologiczny. Tego typu zabieg rozluźnia napięcie mięśniowe, zmniejsza ból związany z zakwasami i przyspiesza regenerację.

Naprzemienny prysznic ciepłą i zimną wodą spokojnie wykonasz w domowych warunkach pod prysznicem. Na początku woda powinna być zimna ale nie lodowata, tak żeby kąpiel nie była szokiem dla organizmu. Ostatecznie sam zdecydujesz jaką temperaturę wody jesteś wstanie znieść.

Morsowanie i bieganie, dlaczego warto i jak zacząć?

Zimne prysznice pomagają w odchudzaniu

Zimna woda działa cuda - pomaga nawet schudnąć. Nasz organizm posiada brązową i białą tkankę tłuszczową. Brązowy tłuszcz to "dobry" tłuszcz, który utrzymuje nas w cieple, gdy jesteśmy narażeni na zimno. Z kolei tłuszcz biały jest przechowywany, gdy konsumujemy więcej tłuszczu niż potrzebujemy - jest to tłuszcz, który prowadzi do otyłości. Jeśli weźmiesz zimny prysznic, aktywowany jest brązowy tłuszcz: wzrasta ilość tkanki tłuszczowej, a ciało zaczyna spalać kalorie. Brązowy tłuszcz jest odpowiedzialny za spalanie metaboliczne oraz przetwarzanie energii pozyskanej przez ciało poprzez emisję ciepła.

Regeneracja - ważny element planu treningowego

Zimne prysznice poprawiają termoregulację

Regularne prysznice w zimnej wodzie poprawiają zdolność termoregulacji organizmu, czyli przystosowania się do panującej temperatury, przez co zmieniające się temperatury przestają być tak uciążliwe.

Komentarze (1)
Zimny prysznic dla biegaczy, dlaczego warto?
Zaloguj się
  • pe1

    0

    Wszystko fajnie, ale jedna bzdura: tkanka tłuszczowa nie bierze się z tłuszczu, który konsumujemy. Ona jest produkowana z węglowodanów.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX