Jak zdrowo przetrwać święta? 10 sprawdzonych sposobów

Boisz się, że okres świąteczny okaże się prawdziwym dietetycznym wyzwaniem? Wcale nie musi tak być, wystarczy trzymać się kilku praktycznych zasad. Nie rezygnować z ulubionych potraw i ciesz się świątecznymi przysmakami razem z bliskimi.

1. Zacznij dzień od zwyczajowego śniadania.

Jeśli zwykle jadasz omleta – zjedz omleta. Jeśli stawiasz na owocową owsiankę – zjedz to, co zwykle.

Przygotuj śniadanie białkowe, które podkręci Twój metabolizm. Białko pomaga zwiększyć uczucie sytości, nie pomijaj tego posiłku w swoim planie żywieniowym.

2. W ciągu dnia postaw na lekki posiłek.

Sprawdzi się sałatka z gotowaną na parze rybą lub chudym serem. Niech towarzyszy Ci dużo warzyw!

Jedz regularnie, nie omijaj posiłków i postaw na małe porcje.

Pij dużo wody, która sprawi, że łatwiej będzie utrzymać Ci poczucie sytości. Woda przyśpiesza metabolizm i ułatwia trawienie.

3. Przed głównym posiłkiem wypij szklankę wody z sokiem z cytryny.

Pobudzenie soków żołądkowych pomoże w trawieniu, przez co zmniejszysz ryzyko przykrych dolegliwości związanych z przejedzeniem.

4. Przygotuj kilka zmodyfikowanych wersji potraw świątecznych.

Każde 50-100 kcal mniej w wersji bardziej dietetycznej podziękuje Ci już po okresie świątecznym. Tam, gdzie możesz - użyj jogurtu greckiego zamiast śmietany; podsmażaj rybę bez panierki, ogranicz wielkie porcje wszelkich "zapychaczy", takich jak ziemniaki czy pieczywo.

JAK ODCHUDZIĆ POTRAWY WIGILIJNE?

5.Smakuj, ale nie przejadaj się!

Posmakowanie większej ilości potraw w niewielkich ilościach już sprawi, że Twój żołądek będzie pełny. Spróbuj tych potraw, na które naprawdę masz ochotę. Jedz powoli i pozwól sobie czerpać najwięcej ze świątecznego klimatu!

Pamiętaj, że okres świąteczny to Wigilia, pierwszy i drugi dzień Świąt, a po tym...przerwa do sylwestra, gdzie dojadamy jedzenie ze świąt. Nie spiesz się. Statystyki pokazują, że najbardziej tyjemy właśnie w tym międzyświątecznym okresie.

6. Nie możesz już? To zostaw!

Jeśli gospodarz "wciska" w Ciebie kolejnego pierożka i ciasteczko - powiedz w odpowiednim momencie STOP, jeśli czujesz się pełny!

Zawsze zostaw na talerzu kawałek ryby lub ciasta, to będzie znak dla innych, że jesz! Jest szansa, że nie usłyszysz ".. nic nie jesz, nałóż sobie sałatki..."

7. Jedz regularnie, 5-6 posiłków.

Uregulujesz w ten sposób metabolizm i przyspieszysz trawienie. Nie nastawiaj organizmu na tryb oszczędzania, unikaj jedzenia jednego, bardzo obfitego posiłku w ciągu dnia.

8. Nie podjadaj na noc.

Wieczorem metabolizm spowalnia swoją pracę, a dojadanie świątecznych resztek może zalegać w żołądku nawet kilka godzin. W nocy organizm potrzebuje regeneracji, odbudowy i rozwoju zdrowych tkanek. Pamiętaj o zasadzie jedzenia kolacji, najpóźniej 2-3h przed snem.

9. Unikaj alkoholu.

Zamiast słodkich likierów i drinków, pij dużo wody. Alkohol jest bardzo kaloryczny, dlatego nie warto ulegać pokusie nawet w święta, skoro i tak mamy mnóstwo pyszności, których warto spróbować.

10. Bądź aktywny.

Jeśli jesteś w rygorze treningowym, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby zrobić trening, nawet luźniejszy. Dzięki temu nie wypadniesz z rytmu, a przy okazji – gdybyś zjadł trochę za dużo – uda Ci się spalić nadmiar kalorii!

Nie spędzaj całego dnia przy stole, zabierz swoich bliskich na krótki spacer.

Świętuj, ciesz się, zapomnij o wyrzutach sumienia i czerp z tych Świąt energię na kolejny rok!