Banany, dlaczego warto je jeść?

Banany cieszą się ogromną popularnością wśród biegaczy. Owoc ten jest bogaty w węglowodany oraz składniki mineralne. Stanowią idealną przekąskę zarówno przed jak i po treningu. Banany można wykorzystać jako bazę do konkretnych posiłków, koktajli czy deserów.

Wartości odżywcze bananów (w 100 g)

Wartość energetyczna - 89 kcal
Białko ogółem - 1.09 g
Tłuszcz - 0.33 g
Węglowodany - 22.84 g (w tym cukry proste 12.23)
Błonnik - 2.6 g

Potas w diecie biegacza. Źródła i niedobory

Banany to zastrzyk energii.

Banany są doskonałym źródłem łatwych do strawienia węglowodanów-dzięki temu są szczególnie przydatne do szybkiego uzupełnienia energii. To przekąska, którą łatwo zabrać ze sobą na trening, nie wymaga obróbki i bez problemu można ja spakować do plecaka. Zjedzony banan przed treningiem chroni przed utratą zmagazynowanego w mięśniach i wątrobie glikogenu.

Banany są bogate w potas.

Jeden, średni banan zawiera 422 miligramów potasu, co stanowi około 12 procent dziennego zapotrzebowania na ten minerał.
Potas bierze udział w transporcie składników odżywczych do wnętrza komórek. Jest on również nieodzownym składnikiem przy pracy mięśni, kontroluje skurcze włókien mięśniowych i odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Niedobór potasu powoduje osłabienie, zmęczenie oraz skurcze mięśni.

Posiłek regeneracyjny po treningu dla biegaczy [4 przepisy] 

Banany są źródłem manganu.

Banany są również bogate w mangan. Ten minerał odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju kości oraz wpływa na metabolizm białek i produkcję energii. Jest również składnikiem wielu enzymów, które biorą udział w procesie prawidłowego trawienia i wchłaniania węglowodanów, tłuszczów i białek.

Banany zmniejszają apetyt.

Banany są również dobrym źródłem błonnika, po jego spożyciu następuje poczucie sytości. Odporna skrobia jest rodzajem niestrawnego węglowodanu znajdującego się w niedojrzałych bananach, która działa jak rozpuszczalne włókno w organizmie. Z reguły można oszacować, że im bardziej zielony jest banan, tym większa jest zawartość opornej skrobi w nim zawartej. Z drugiej strony dojrzałe (żółte) banany zawierają mniejsze ilości odpornej skrobi i całkowitego błonnika, ale proporcjonalnie większą ilość rozpuszczalnego błonnika. Wykazano, że zarówno pektyna, jak i oporna skrobia mają działanie zmniejszające apetyt i zwiększają uczucie pełności po posiłkach.

Jak jeść, to tylko dojrzałe banany! Zobacz, dlaczego warto przekonać się do brązowych plam

Banany mają pozytywny wpływ na serce.


Spożycie odpowiedniej ilości potasu, którego źródłem są banany, wiąże się ze znacznie niższym poziomem ciśnienia krwi i mniejszym ryzykiem wystąpienia udaru. Dzieje się tak dlatego, że potas pomaga wypłukać nadmiar sodu z twojego organizmu przez mocz, redukując potencjalne szkody, jakie może wyrządzić w organizmie.

Banany zawierają antyoksydanty.

Owoce i warzywa są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy w diecie, a banany nie są wyjątkiem. Zawierają kilka rodzajów silnych przeciwutleniaczy, w tym dopaminy i katechiny. Te przeciwutleniacze wiążą się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, takimi jak zmniejszone ryzyko chorób serca i chorób zwyrodnieniowych.

Banany są bogate w witaminę B6.

Banany są bogate w witaminę B6, która odgrywa istotną rolę w organizmie. Zajmuje się metabolizmem energii, syntezą hemoglobiny, transportem tlenu do komórek i syntezą białych krwinek. Dla biegacza, posiadanie odpowiedniego poziomu spożycia witaminy B6 będzie wspierać aktywność mięśni podczas biegu i utrzymywać układ odpornościowy w zdrowiu.

Ciasto bananowe z nasionami chia przekładane kremem daktylowo-orzechowym. Niebo w gębie!

Spożycie bananów pozytywnie wpływa na układ pokarmowy

Banany dzięki zawartości błonnika, wpływają na częstość wypróżnień oraz pełnią funkcje prebiotyczne. Dzięki temu wzrasta poziom dobrej flory jelitowej i wytwarzanie przez nią witamin z grupy B i K. Oprócz tego obniża poziom cholesterolu i zmniejsza ryzyko zachorowań na raka jelita grubego.

Banany korzystnie wpływają na pracę nerek.

Jako dobre źródło potasu w diecie, banany mogą być szczególnie korzystne do utrzymania prawidłowego funkcjonowania nerek. Potas jest niezbędny do prawidłowego spalania węglowodanów i białek. Głównymi regulatorami gospodarki potasowej są nerki, co zapewnia utrzymanie stężenia tego pierwiastka na stałym poziomie.

Co zjeść przed bieganiem? Przekąski okołotreningowe [przepisy]

Banany usprawniają układ odpornościowy.

Za wszystko odpowiedzialna jest witamina C, która zawarta jest w bananach, Zjedzenie jednego banana zapewnia około 15% dziennego zapotrzebowania na witaminę C (około 10mg). Witamina C pozytywnie wpływa na układ odpornościowy oraz ułatwia wchłanianie innych składników pokarmowych takich jak żelazo.

Skomentuj:
Banany, dlaczego warto je jeść?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX