Bieganie i co dalej? Zobacz, co jeszcze trenować, by poprawić wyniki

Epidemia i okres społecznej izolacji sprawiły, że twoja forma znacznie się pogorszyła? Wydaje ci się, że o kondycji sprzed COVID-19 możesz już tylko śnić? Nic bardziej mylnego! Stretching, pływanie oraz cross training pomogą ci wrócić do boju o życiówkę i osiągnąć cel.

Długa przerwa w bieganiu czy nieregularne treningi – niezależnie od okoliczności – zawsze odbijają się na kondycji, a ta z kolei na wynikach biegacza. Doświadczył tego każdy biegający sportsmen, któremu przyszło się mierzyć np. z kontuzją. Droga powrotna do wydolności sprzed przerwy może wymagać większej dozy cierpliwości, zwłaszcza że miłośnicy biegania zazwyczaj trenują w dość intensywnym rytmie, do 4 razy w tygodniu, jak wynika z badania MultiSport Index 2019. Wsparciem w powrocie do sportowej efektywności pomocne będą aktywności uzupełniające. Które formy ćwiczeń wybrać i jak skutecznie włączyć je do planu treningowego? Warto skorzystać z fachowej rady profesjonalistów w obiektach sportowych, np. tych objętych programem MultiSport, których na terenie całego kraju jest kilka tysięcy. Pod okiem trenerów,  możesz odczuć na własnej skórze, jak włączając do treningu stretching, pływanie oraz cross training, przybliżysz się do wymarzonego celu.

Stretching

Inaczej rozciąganie. Powinno być integralną częścią każdego treningu biegacza. A właściwie to od niego każda przebieżka powinna się zaczynać i na nim kończyć. Niestety, wielu biegaczy rozciąganie lekceważy, bo jest nudne, zabiera cenny czas i nie wpływa na wyniki. Pozory! Stretching przed wysiłkiem rozgrzewa mięśnie, co znacząco potrafi podnieść dyspozycję biegacza, zaś po treningu regeneruje przykurczone włókna mięśniowe, oddalając ryzyko ewentualnych urazów. Dlatego rozciąganie powinno wejść każdemu biegaczowi w krew, jak mycie zębów rano i wieczorem. Jeśli chcesz skorzystać z profesjonalnych wskazówek dotyczących stretchingu, warto wybrać się na dedykowane zajęcia prowadzone przez trenerów w wielu obiektach sportowych.

Pływanie

To fantastyczny trening uzupełniający, a niekiedy zastępczy dla biegacza. Pływanie angażuje cały aparat ruchowy: mięśnie pleców, ramion, brzucha, nóg. Przy tym nie obciąża stawów, wręcz przeciwnie – odciąża je. Do tego poprawia wydolność, podnosi wytrzymałość tlenową, pomaga wypracować koordynację ruchową, a w przypadku kontuzji pełni dodatkowo funkcję rehabilitacyjną. To aktywność bardzo sprzyjająca biegaczowi walczącemu o powrót do formy.

Cross training

W przypadku biegacza to biegi w zróżnicowanym terenie, gdzie czyhają na zawodnika przeróżne niespodzianki. Podłoże obfite w spadki i podbiegi, kamieniste i błotniste, leśne, polne i piaszczyste… Wszystko to służy nie tylko zwiększeniu wysiłku i podniesieniu wydolności mięśni nóg, ale też przerwaniu rutyny, zwiększeniu atrakcyjności treningów i podniesieniu motywacji potrzebnej do podejmowania ciężkiej pracy nad własnymi ograniczeniami. Przy złej pogodzie lub braku czasu na wypad za miasto w poszukiwaniu atrakcyjnych tras biegowych symulację treningu outdoorowego możemy wykonać na siłowni. Obecnie większość bieżni dostępnych w obiektach sportowych daje możliwość precyzyjnego zaplanowania biegu z pełną kontrolą tempa czy poziomu nachylenia trasy.

Trenuj regularnie, różnorodnie i bezpiecznie

Warto jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest systematyczność, dobry plan treningowy i odpowiednie przygotowanie organizmu do wysiłku. Na solidne wsparcie w tym zakresie mogą liczyć posiadacze aktywnych kart MultiSport, korzystając z prawie 4 tys. obiektów sportowo-rekreacyjnych czy bezpłatnych konsultacji online z trenerami personalnymi i dietetykami, którzy pomogą ułożyć plan powrotu do sportowej formy. MultiSport, dbając o zdrowie i bezpieczeństwo osób ćwiczących w obiektach sportowych, przypomina także o  zasadach sanitarnych – szczegółowe informacje na temat wytycznych odnaleźć można na stronie internetowej programu – tutaj.

W sezonie wakacyjnym dodatkową dawkę motywacji do regularnych treningów zapewni Letnia Gra MultiSport, w której punkty zebrane za aktywność na świeżym powietrzu i w obiektach sportowych wymienisz na nagrody.