Start, pralka, boje, nawroty [TRI p造wanie cz. 4]

Andrzej Skorykow, Warsaw Masters Team
02.09.2016 12:34
Obecnie p造wacy i triathoni軼i ukszta速owani s przez warunki basenowe. Jak pisa貫m w jednym z poprzednich tekst闚, trenuj w b喚kitnej przezroczystej wodzie, na wyznaczonych torach, na kt鏎ych mijaj si zaledwie z kilkoma innymi osobami. Opr鏂z pokonania l瘯u przed otwart przestrzeni czy brakiem widoczno軼i, wa積e jest tak瞠 przygotowanie si pod k徠em zachowa zwi您anych z du瘸 ilo軼i startuj帷ych i specyfik wy軼igu.

Wielu p造wak闚 przera瘸 ju sam start. W zale積o軼i od rodzaju zawod闚, ukszta速owania terenu, decyzji organizator闚 start mo瞠 odbywa si z wody lub z l康u, z brzegu czy pomostu, mo瞠 wymaga d逝窺zego podbiegu z powodu p造tkiego zbiornika. „Oferta” zawod闚 triathlonowych jest ogromna, wi璚 bez trudu znajdziemy wy軼ig, kt鏎y b璠zie nam najbardziej odpowiada pod wzgl璠em organizacji trasy p造wackiej. Aby zminimalizowa stres i unikn望 niespodziewanych sytuacji, zapoznajmy si tak瞠 z poprzednimi edycjami i przygotujmy na to co mo瞠 nas czeka. 

Triathlon Polska 2016. Uczestnicy rywalizacji na dystansie ironman w Bor闚nieTriathlon Polska 2016. Uczestnicy rywalizacji na dystansie ironman w Bor闚nie ΣKASZ ANTCZAK

Wybieraj帷 zawody na pocz徠ku przygody z open water, najlepiej zdecydowa si na te mniej popularne i komercyjne, w kt鏎ych liczba zawodnik闚 jest mniejsza. Je郵i chcemy uczestniczy w wi瘯szych imprezach, warto zg這si si na takie, gdzie start odbywa si seriami lub czas liczony jest netto po przekroczeniu linii startu. Przy starcie wsp鏊nym i ma造m do鈍iadczeniu, nie ustawiajmy si na pocz徠ku stawki, bo mo瞠my mie pewno嗆, 瞠 reszta p造wak闚 po nas przep造nie, co jest nie tylko nieprzyjemne, ale mo瞠 by niebezpieczne. Ustawmy si z ty逝, najlepiej z prawej lub lewej strony, co zapewni nam wi璚ej miejsca i mo磧iwo嗆 ucieczki, je瞠li kto b璠zie na nas nap造wa. Najpierw oce闓y swoje mo磧iwo軼i i ewentualnie w kolejnych startach zmie闓y swoj pozycj startow, przesuwaj帷 si do przodu.

Rozpocz璚ie wy軼igu 瘸bk nie jest wstydem! Po kilkudziesi璚iu metrach, kiedy oswoimy si w wod, grup, tzw pralk, wydarzeniem, mo瞠my przej嗆 do kraula. Na pierwszych metrach, szczeg鏊nie w przypadku kiedy wystartujemy w stawce zbyt wcze郾iej, musimy liczy si z tym, 瞠  szybsi zawodnicy b璠 pr鏏owali nas wyprzedzi, spychaj帷 z toru p造wania, nawet w spos鏏 nie do ko鎍a sportowy. Warto wtedy wprowadzi 3 szybkie, kr鏒kie kopni璚ia do 瘸by bez wynurzania g這wy z wody. Taki ruch n鏬 „odstraszy” rywala i zapewni nam wi璚ej przestrzeni do kontynuowania wy軼igu bez strat energii czy pr璠ko軼i. Aby unika niepotrzebnych kolizji i kontakt闚 ze wsp馧zawodnikami musimy nauczy si p造wa z wysokim 這kciem nad wod. Je瞠li prowadzimy wyprostowan r瘯 szeroko po 逝ku na zewn徠rz, mo磧iwo嗆 haczenia jest niepor闚nywalnie wi瘯sza, ni gdy ruch wykonywany jest ciasno, kciuk znajduje si przy uchu, a skierowany w kierunku nieba 這kie nad barkiem. Ciasne przenoszenie r瘯i jest istotne nie tylko podczas startu, ale tak瞠 przy bojach.

JAN RUSEK

Omijaj帷 boje najlepiej znale潭 si na pocz徠ku grupy, w kt鏎ej p造niemy. Pozwoli nam to wybra optymalny tor ruchu, wyostrzy nawr鏒 nie nadrabiaj帷 dystansu. Osoby mniej zaawansowane mog przej嗆 do 瘸bki. Taka zmiana przynosi wiele korzy軼i, zwi瘯sza poczucie bezpiecze雟twa i kontroli, pozwala wynurzy g這w nad wod co u豉twia nawigowanie, jednocze郾ie zmieni technik p造wania i odci捫y mi窷nie pracuj帷e przy kraulu. Najlepiej jest jednak p造n望 dok豉dank. Pracuje wy陰cznie r瘯a zewn皻rzna, druga od strony boi pozostaje wyprostowana, nawet przesadnie i wskazuje kierunek, w kt鏎ym chcemy p造n望. Nogi pracuj jak do 瘸by. Skr璚amy ma造m 逝kiem i nie wytracamy pr璠ko軼i. Najszybszym sposobem omijania boi jest rotowanie z plec闚 na brzuch, kt鏎y mo瞠cie prze郵edzi w pokazanym powy瞠j filmie.

Element ten jest niestety niemo磧iwy do wykonania w wi瘯szej grupie.

Startuj帷 w wy軼igach open water musimy nauczy szybko reagowa na zmieniaj帷e si warunki czy zachowania innych staraj帷ych. Im wi璚ej start闚, tym wi璚ej niespodziewanych sytuacji jeste鄉y w stanie przewidzie, dlatego zdobywanie do鈍iadczenia jest bardzo istotne. Do鈍iadczenie nie tylko na wodach otwartych, ale tak瞠 na basenie, o czym ju w kolejnym artykule.

PRZECZYTAJ R紟NIE

"Pralka", nawigacja, bojki i 篡wio. P造wanie open water - od czego zacz望? [TRI P造wanie cz. 1]>>

Jak sobie poradzi z zimn wod? [TRI P造wanie cz. 2] >>

Nawigacja, czyli jak si nie zgubi na jeziorze [TRI p造wanie cz. 3] >>

 

O autorze:

Andrzej Skorykow - za這篡ciel i prezes najwi瘯szego w Polsce Stowarzyszenia Warsaw Masters Team i Szko造 P造wania Masters, skupiaj帷ych doros造ch p造wak闚. Reprezentant kraju, wielokrotny mistrz i rekordzista Polski w p造waniu w kategoriach wiekowych w stylu grzbietowym i motylkowym. Aktualnie mi璠zy innymi V-ce Mistrz Europy w stylu motylkowym w kat. +40 lat. oraz rekordzista Europy w sztafecie 4x 100 dowolnym. Poza doskonaleniem umiej皻no軼i p造wackich w鈔鏚 doros造ch p造wak闚 i triathlonist闚, zajmuje si organizacj zawod闚, szkole dla trener闚 i zawodnik闚, oboz闚 maj帷ych na celu promocj p造wania w Polsce.

Zobacz tak瞠
Skomentuj:
Zaloguj si

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX