Debiut w triathlonie - od czego zacz望?

Triathlon to wszechstronna dyscyplina sportowa, kt鏎a rozwija si w Polsce w b造skawicznym tempie. Jeszcze do niedawna triathlon wydawa si by bardzo niszowy, teraz na linii startu rywalizuj ze sob ambitni amatorzy i zaprawieni w bojach zawodowcy. Pytanie tylko, czy to sport dla ka盥ego? Od czego zacz望?

Sezon triathlonowy rozpocz掖 si na dobre, a media spo貫czno軼iowe zala豉 fala zdj耩 szcz窷liwych finisher闚 przekraczaj帷ych lini mety. Ironman闚 – cho tak naprawd to zwyk造ch ludzi, sportowc闚 amator闚, kt鏎zy odnale幢i sw pasj w po陰czeniu trzech dyscyplin: p造wania, kolarstwa i biegu. Czytasz relacje, ogl康asz filmy i zdj璚ia, s逝chasz emocjonuj帷ych sprawozda i my郵isz sobie: a mo瞠 by tak spr鏏owa tego triathlonu? Samo bieganie ju troch ci nudzi i nie sprawia takiej frajdy jak kiedy, brakuje wyzwa, a g這wa i cia這 chc czego wi璚ej. Triathlon, to mo瞠 by w豉郾ie to!

Triathlon to kombinacja trzech dyscyplin: p造wania, kolarstwa i biegania. Zawodnicy kolejno p造n (w otwartym akwenie, np. w jeziorze, rzece, morzu, oceanie), jad na rowerze oraz biegn, a do ostatecznego wyniku zawod闚 wliczany jest r闚nie czas przeznaczony na przebranie i zmian sprz皻u. W zale積o軼i od dystansu do pokonania jest: 750 m p造wania, 20 km jazdy rowerem i 5 km biegania (sprint); 1,5 km p造wania, 40 km kolarstwa i 10 km biegu (tzw. dystans olimpijski), 950 m p造wania; 45 km rowerem i 10,5 km biegiem (1/4 IM) lub zawody d逝窺ze: 1/2 IM (1,9 km p造wania, 90 km jazdy na rowerze, p馧maraton) i legendarny dystans Ironman: 3,8 km p造wania, 180 km kolarstwa i maraton (42,2 km) do przebiegni璚ia.

Triathlon ujmuje sw wszechstronno軼i, brakiem monotonii i zr騜nicowaniem. P造wanie, kolarstwo i bieganie to dyscypliny, kt鏎e idealnie si dope軟iaj i a ich wsp鏊ne uprawianie 鈍ietnie wp造wa na zdrowie, sylwetk i og鏊ne samopoczucie. W p造waniu doskonalimy technik i styl, w kolarstwie i bieganiu liczy si pr璠ko嗆, si豉, tempo, a w ca這軼iowym uj璚iu -  wytrzyma這嗆 oraz umiej皻no嗆 prze豉mywania barier, walczenia ze s豉bo軼iami i, aczkolwiek nie dla ka盥ego tak samo wa積a, r闚nie rywalizacja. R騜ne metody treningowe wszechstronnie oddzia逝j na wszystkie grupy mi窷niowe bez niebezpiecze雟twa przeci捫e i kontuzji, a treningi typowe dla sport闚 wytrzyma這軼iowych poprawiaj wydolno嗆 serca. Ka盥e zawody triathlonowe to r闚nie wielkie 鈍i皻o: zawodnik闚 oraz ich rodzin i kibic闚. Impreza z regu造 trwa ca造 dzie, a organizatorzy coraz cz窷ciej zapewniaj atrakcje dla najm這dszych, tak by wszyscy poczuli ducha sportu, zdrowej rywalizacji i przyjemno軼i, jaka p造nie z aktywnego trybu 篡cia. Triathlon 陰czy ludzi, rodzi nowe znajomo軼i i przyja幡ie.

Tak! Je郵i wi璚 lubisz wyzwania, r騜norodno嗆, kr璚i ci rozw鎩, rywalizacja i przekraczanie w豉snych granic, gdy chcesz pozna ludzi z pasj, to triathlon jest w豉郾ie dla ciebie!

Debiut w triathlonieDebiut w triathlonie pixabay

Jak zacz望?

Rozpocz璚ie przygody z triathlonem uzale積ione jest od posiadanych umiej皻no軼i oraz dotychczasowego trybu 篡cia i zdrowia. Czy jeste osob „z kanapy” i „zza biurka”, czy do tej pory uprawia貫 jakie sporty, czy umiesz p造wa itd. Z regu造 do amatorskiego triathlonu trafiaj osoby, kt鏎e maj ju jak捷 przesz這嗆 zwi您an z jedn z trzech dyscyplin, najcz窷ciej jest to bieganie, pozostaje wi璚 tylko „dorobi” dwie pozosta貫 i mo積a startowa. Je郵i nie umiesz p造wa lub ostatni raz robi貫 to przed matur, konieczne b璠 lekcje z instruktorem lub doskonal帷e zaj璚ia grupowe.  Masz rower i korzystasz z niego regularnie w drodze do pracy? Dobrze! To mo瞠 pomy郵 teraz nad zakupem roweru szosowego i/lub spr鏏uj je寮zi cz窷ciej?

Na pocz徠ku nie trzeba trenowa wg jakiego skonkretyzowanego planu, cho tych pe軟o w internecie i w specjalistycznej literaturze. Kiedy ju jednak poczujesz si w miar komfortowo we wszystkich trzech dyscyplinach i ustalisz sobie jakie cele startowe, mo積a si璕n望 po gotowy plan treningowy lub poszuka indywidualnego trenera czy te do陰czy do jednej z wielu amatorskich grup triathlonowych, by wsp鏊nie dzieli pasj.

Cele startowe w pierwszym sezonie triathlonowym, jak zreszt wszystkie cele 篡ciowe, powinny by SMART, a wi璚 specyficzne, mierzalne, osi庵alne, istotne i okre郵one w czasie. Zatem nie ma co porywa si od razu na d逝窺ze dystanse triathlonowe, a zacz望 np. od popularnej i sprzyjaj帷ej debiutantom (z racji na stosunkowo kr鏒kiego odcinka p造wackiego) 獞iartki tj. 1/4 IM (950 m swim, 45 km bike, 10,5 km run) lub jeszcze kr鏒szego dystansu 1/8 IM (475 m swim, 22,5 km bike, 5,25 km run).

Debiut w triathlonieDebiut w triathlonie pixabay

Czy potrzebuj drogiego sprz皻u?

Sprz皻u potrzebujesz. Ale niekoniecznie musi by on drogi. W wyposa瞠niu triathlonisty na pewno powinny si znale潭: pianka do p造wania w otwartym akwenie, okularki i str鎩 p造wacki, rower szosowy (lub triathlonowy) i kask, a tak瞠 buty i sprz皻 do biegania. Z powodzeniem zawody triathlonowe uko鎍zy mo積a r闚nie na rowerze mtb czy trekkingowym (o ile pozwala na to regulamin), zatem je郵i na pocz徠ku nie jeste przekonany do wydatk闚 i dopiero sprawdzasz, czy triathlon faktycznie jest dla ciebie, taki rower r闚nie b璠zie odpowiedni. Zapewne z czasem rzeczy i sprz皻u b璠zie przybywa (m. in. buty kolarskie, peda造 SPD, str鎩 startowy), ale na pocz徠ek ten zestaw w zupe軟o軼i wystarczy. Ewentualnie mo積a te skorzysta z wypo篡czalni sprz皻u triathlonowego udost瘼niaj帷ych np. piank tylko na dzie zawod闚. Z racji popularyzacji triathlonu, ceny sprz皻u s coraz ni窺ze, wyb鏎 ogromny, bardzo pr篹nie dzia豉 te rynek wt鏎ny, jest w czym wybiera.

Trzy dyscypliny? Jak ja znajd na to czas?

Je郵i masz czas na Facebooka i Netflixa, to na sport r闚nie znajdziesz czas. Gdy do tej pory jedynie biega貫 i przeznacza貫 na to ok. 4-6 godzin tygodniowo, to ju jeste w zasadzie gotowy do podj璚ia nowego wyzwania. Osoby uprawiaj帷e triathlon rekreacyjnie po鈍i璚aj na treningi 5-7 godzin tygodniowo, je郵i chcesz bardziej ambitnie podej嗆 do zadania i postawisz przed sob konkretne cele sportowe (np. uko鎍zenie zawod闚 na dystansie 1/2 IM), to warto na treningi zarezerwowa ok. 8-10 godzin tygodniowo. Triathloni軼i amatorzy, kt鏎zy musz pogodzi obowi您ki zawodowe i 篡cie rodzinne z czasem przeznaczanym na treningi, znani s z niezwyk貫j organizacji pracy. Wielu m闚i, 瞠 to w豉郾ie triathlon uporz康kowa ich tryb dzia豉nia i dzi瘯i odpowiedniemu planowaniu i logistyce, maj teraz wi璚ej czasu dla siebie i rodziny.

Debiut w triathlonieDebiut w triathlonie pixabay

Jak ujarzmi demony?

Jedn z najwi瘯szych obaw triathlonist闚 debiutant闚 jest p造wanie w otwartym akwenie, kt鏎e znacznie r騜ni si od pokonywania d逝go軼i basenowych. Nieograniczona przestrze, ciemna i zimna woda, konieczno嗆 nawigacji, g喚boko嗆 – z tym trzeba si oswoi, a najlepiej to zrobi podczas trening闚 w wodach otwartych (konieczne z asekuracj). Ponadto pianka (kt鏎a bardziej pozycjonuje cia這 w wodzie) poprawia bezpiecze雟two, wi璚 je郵i nie czujesz si pewnie w wodzie, warto p造wa i startowa w piance. Tak samo warto trenowa inne elementy zawod闚 triathlonowych: sprawne przebieranie si w strefach zmian, zmian d皻ki na wypadek kapcia, umiej皻no嗆 biegania zaraz po zej軼iu z roweru (tzw. zak豉dki) czy jedzenie podczas intensywnego wysi趾u. Wszystkie demony ujarzmi wi璚 trening i odpowiednie przygotowanie. 

W ostatnich latach triathlon ze sportu elitarnego przeistoczy si w niezwykle widowiskowe i emocjonuj帷e zjawisko, w kt鏎ym obok zawodowc闚 rywalizuj帷ych o najwy窺ze lokaty i nagrody, startuje ogromna rzesza amator闚. Amator闚, dla kt鏎ych zwyci瘰twem jest ju samo przekroczenie linii mety, a tak瞠 prze豉mywanie s豉bo軼i, w豉sny rozw鎩 czy rywalizacja z kolegami z kategorii wiekowej (age group). A nagroda w postaci zdrowia, wytrenowanej formy oraz satysfakcji ze spe軟iania marze jest najlepsz gratyfikacj z mo磧iwych. Mo瞠 wi璚 warto do nich do陰czy?

Autor: Bo瞠na Jaskowska – triathlonistka, biegaczka, autorka bloga Run-bo.pl, wsp馧za這篡cielka dru篡ny Smashing P徙kins, kt鏎a 陰czy ludzi lubi帷ych sport i pomaganie innym. Ambitna amatorka, finisherka licznych zawod闚 triathlonowych, m. in. na dystansach 1/2 IM i IM (Challenge Roth). Wielokrotnie stawa豉 na podium zawod闚 krajowych, Wicemistrzyni 安iata na dystansie 鈔ednim Challenge Family 2018 w swojej kategorii wiekowej. Marzy o kwalifikacji na Mistrzostwa 安iata IM na Hawajach.